تراز لیزری خطی چیست؟

تراز لیزری خطی چیست؟

انواع تراز لیزری با کاربردهای متفاوت در بازار وجود دارد. انتخاب تراز لیزری به دلیل تنوع یکی از دغدغه­های کاربران در هنگام خرید این محصول است. تراز لیزری خطی یکی از ابزارهای اندازه ­گیری است که برای ایجاد شیب مورد نظر در سطوح مختلف استفاده می­شود. این دستگاه در فعالیت­های عمرانی و ساختمانی و همچنین معماری کاربردهای ویژه­ای دارد. ترازهای لیزری خطی جایگزین مناسبی برای شاقول و نخ­هایی هستند که در گذشته برای تراز کردن سطوح مختلف استفاده می­شد.

بررسی تراز لیزری خطی

ترازهای لیزری خطی قابلیت نمایش تراز را در دو سطح عمودی و افقی دارند. این مدل تراز به راحتی قابل تنظیم بوده و کار با آن راحت­تر از انواع دیگر ترازهای لیزری است. این محصول دارای طول عمر بیشتر و در عین حال قیمت بالاتری است. این دستگاه به شما این امکان را می­دهد که با خاموش کردن یک خط لیزر، از یک خط جداگانه استفاده کنید.

تراز لیزری خطی چیست؟

نحوه کار با تراز لیزری خطی

نحوه کار تراز لیزری خطی بسیار ساده و راحت است. برای کار با هر نوع تراز لیزری، ابتدا دستگاه باید در محل مناسب بر روی پایه ثابت شود. پرتوهای خروجی پس از خروج از دستگاه به صورت سه خط عمود بر یکدیگر یکی در جهت افقی و دو خط دیگر در جهت عمودی بوده و با یکدیگر زاویه 90 درجه تشکیل می­دهند. تلاقی دو خط عمودی و خط افق باعث ایجاد سه نقطه عمودی و یک نقطه در پایین دستگاه می­شود. ترازهای لیزری خطی یک خط عمود و یک خط افق خط را نمایش می­دهند.

ترازهای لیزری خطی به طور معمول به صورت خودکار دارای قابلیت خودترازی هستند و اگر تراز نباشند با چراغ چشمک زن یا سیستم هشدار صوتی، تراز نبودن خود را نشان می­دهند. این تراز لیزری قابلیت نمایش هر یک از خطوط عمودی و افقی را به صورت جداگانه دارد. این دستگاه بر روی پایه­های دوربین عکاسی و دوربین­های فیلمبرداری نیز قابل نصب است.

تراز لیزری خطی چیست؟

چه زمانی باید تراز لیزری خطی خریداری کنیم؟

اگر پروژه شما نیاز به تراز کردن سطوح افقی و عمودی دارد، بهتر است یک تراز لیزری خطی بخرید؛ این تراز باید روی یک سطح یا سه پایه ثابت نصب شود تا خطوط متقاطع عمودی و افقی را مشخص کند. این ابزار متحرک نبوده و باید به صورت دستی از یک نقطه به نقطه دیگر منتقل شود. پیشرفت‌های فناوری باعث شده است که ترازهای لیزری خطی تنظیم آسان‌تر و ارزان‌تر داشته باشند، اما همچنان گران‌تر و بادوام‌تر از ترازهای لیزری نقطه‌ای ثابت هستند.

چرا باید از ترازهای لیزری خطی استفاده کرد؟

اجرای تراز توسط نیروی انسانی هزینه­ها را کاهش داده و باعث افزایش سرعت انجام کار می­شود. این وسیله کاربردی از خطای انسانی جلوگیری می­کند و دقت کار را بالا می­برد. از جمله کاربرد و مزیت این وسیله آن است که مانع دوباره کاری و مصرف مصالح ساختمانی بی مورد می­شود.

تراز لیزری خطی یکی از ترازهای باکیفیت و پیشرفته با قیمت مناسب در بازار به شمار می­رود و می­توان آن را یکی از پرطرفدارترین ترازهای لیزر در صنایع مختلف به حساب آورد. این تراز لیزری دارای دو نشانگر لیزری است، یکی در امتداد محور عمودی (Y) و دیگری در امتداد افق (X). در کنار این دستگاه معمولا دو دکمه وجود دارد که با آن می­توانید انعکاس لیزری این دو محور را روشن یا خاموش کنید.

نکات مهم برای خرید تراز لیزری خطی

پیشنهاد می­کنیم هنگام خرید ترازهای لیزری خطی به موارد زیر توجه کنید:

  1. دستگاه مورد نظر مجهز به سیستم خودترازی باشد.
  2. وزن سبک داشته و قابل حمل باشد.
  3. داشتن پایه مغناطیسی یا آهنربایی نیز مهم است.
  4. کالیبراسیون با دوام داشته باشد.
  5. تعداد محورهای عمودی و افقی حتما باید بررسی و برای تراز فعالیت مدنظر مناسب باشد.
  6. سیستم هشدار مربوط به تراز نبودن دستگاه داشته باشد.
  7. باید بتوانید در حالت غیر تراز برای پیاده سازی محورهای افقی و عمودی از آن استفاده کنید.

با توجه به آنچه گفته شد تراز لیزری خطی برای کلیه کارهای ساختمانی راندمان بسیار بالایی دارد. لازم به ذکر است که استفاده از این ابزار درصد خطا و اشتباه را به شدت کاهش می­دهد. علاوه بر این باعث صرفه­ جویی در زمان و هزینه می­شود.

تراز لیزری خطی چیست؟

مشخصات فنی

در ادامه به چند نکته قابل توجه فنی برای خرید تراز لیزری خطی اشاره کرده­ایم:

  • محدوده اندازه گیری: این مشخصه میزان پرتاب نور لیزر در محیط را تعیین می­کند. این مشخصه از نظر موقعیت مکانی با روشنایی معمول اندازه­گیری می­شود و مقیاس آن برای فضای خیلی روشن مانند نور آفتاب نیست.
  • زاویه پرتو لیزر: این مشخصه زاویه تابش نور را در زاویه افق و عمود تعیین می­کند که از 30 تا 360 درجه متغیر است.
  • محدوده خودترازی: هر چه دامنه خودترازی بالاتر باشد، دستگاه می­تواند خود را روی سطوح شیبدار تراز کند.
  • دقت خط: یکی از ویژگی­های مهم تراز لیزری خطی دقت آن است. هرچه دقت دستگاه بالاتر باشد، کیفیت و قیمت بالاتری دارد. در بیشتر ترازهای لیزری خطی دقت خط دهم میلی متر بر متر است؛ به این معنا که اگر طول پرتو لیزر 15 متر و دقت آن 0.5+ میلی متر باشد در بیشترین حالت خطای آن 7.5 میلی متر است؛ بنابراین توصیه می­کنیم تا حد امکان از تراز لیزری در فواصل نزدیک
  • عمر باتری: همانطور که مشخص است، این ویژگی به عملکرد مداوم دستگاه با یک بار شارژ اشاره دارد. هر چه سطح آمپر و تعداد باتری­ها بیشتر باشد، دستگاه بیشتر کار می­کند.

تراز لیزری خطی، وسیله­ ای برای کاهش خطاهای اندازه­ گیری

تراز لیزری یکی از ابزارهای اندازه­گیری بوده که این امروزه در مشاغل ساختمانی بسیار مورد استفاده قرار می­گیرد. این ترازها جایگزین ترازوهای دستی شده­اند تا خطاهای اندازه­گیری را کاهش داده و کار را با دقت انجام دهند؛ در نتیجه می­توانید بدون استفاده از نخ و تنها با نور لیزر با دقت بسیار بالایی تراز کنید. تراز لیزری خطی به عنوان ابزاری برای ایجاد و اندازه­گیری شیب، تراز کردن و همچنین اندازه­گیری عمود بودن سطوح مختلف به کار برده می­شود.

مهندسان و معماران ساختمانی با تهیه این ابزار می­توانند دقت، بازدهی و ظرافت کار خود را بالا ببرند و از خطاهای احتمالی جلوگیری کنند.

ارسال دیدگاه