ماسک ایمنی حافظ سلامتی شما

ماسک ایمنی حافظ سلامتی شما

سالانه افراد زیادی به واسطه قرارگیری در محیط‌های آلوده به آلاینده‌های سمی و شیمیایی جان خود را از دست می‌دهند یا در بهترین حالت تا آخر عمرشان دچار دشوارترین سطح از آسیب‌های ریوی خواهند بود. ماسک ایمنی با داشتن فیلتر مناسب،  مانع از عبور این آلاینده‌ها می‌شود و از آسیب مستقیم و جدی به ریه‌ها جلوگیری می‌کند.

ماسک ایمنی حافظ سلامتی شما

استفاده از ماسک ایمنی، برای چه افرادی ضروری است؟

از مهم‌ترین روش‌های جلوگیری از ورود مواد شیمیایی به بدن، استفاده از وسایل حفاظت شخصی در برابر آلاینده‌های شیمیایی است. ماسک ایمنی بهترین وسیله برای امنیت ریه‌های شما در برابر آلاینده‌ها به شمار می‌رود. استفاده از این ماسک برای افرادی که در محیط‌های آلوده به مواد سمی کار می‌کنند یا در محل کار خود با مواد شیمیایی پرخطر یا سمی در ارتباط هستند؛ مناسب است. تعدادی از مشاغل که در استفاده از ماسک ایمنی در حین کار آنها ضرورت دارد؛ به شرح زیر هستند.

  • کارخانه‌های خودرو سازی
  • کارخانه‌های تولید مصالح ساختمانی
  • مشاغل ریخته گری
  • کار در معادن
  • مشاعل مربوط به صنعن آهن و فولاد
  • کارخانه‌های مربوط به تولید دارو
  • بخش‌های عفونی بیمارستان و آزمایشگاه
  • کارخانه‌های صنایع نساجی
  • کارخانه‌های صنایع شیمیایی
  • کارخانه‌های تولید چسب، نقاشی و رنگ کاری

چگونه از ماسک ایمنی استفاده کنیم؟

یک شیوه‌ی کلی برای قرار دادن ماسک ایمنی روی صورت وجود دارد.  در ابتدا حفره داخلی و خالی ماسک را روی دهان و بینی خود قرار دهید، سپس نوارهای سیلیکونی یا پلاستیکی که از کنار و جلو به ماسک متصل شده است را یکی به قسمت بالای گوش‌ها و پشت سرتان محکم کنید و دیگری را از پایین گوش‌ها  به سرتان فیکس نمایید. در اخر اضافه نوار از جلوی ماسک را به زیر فیلتر آن بکشید. می‌توانید نحوه استفاده از ماسک را از دفترچه راهنمای قرارداده شده در جعبه محصول به طور کامل ملاحظه کنید. در نظر داشته باشید که هر خطای کوچک در این کار، تنفس شما را به خطر می‌اندازد.

ماسک ایمنی حافظ سلامتی شما

انواع ماسک‌های تنفسی برای ایمنی شما.

ماسک‌های تنفسی در انواع  مختلفی به بازار ارائه می‌شوند و  به دست مصرف کننده می‌رسند. به عنوان مثال ماسک‌های n95 در اوایل شروع پانادامی کرونا جز پرمصرف‌ترین ماسک‌ها در حوزه درمانی بودند یا ماسک‌های فیلتردار در هشت سال جنگ تحمیلی جان بسیاری از رزمنده‌ها را نجات دادند.

ماسک‌های فیلتر دار (کارتریجی)

 این ابزار دارای فیلتر روی بدنه خود هستند و برای افرادی کاربرد دارند که در محل کار خود به طور مداوم در حال تماس با مواد سمی گرد ریزه‌ها و غبارهای خفه کننده هستند. این ماسک‌ها به دو صورت تولید می‌شوند.

تمام صورت

 این گونه از ماسک برای شرایطی است که ممکن است مواد موجود در هوا، به پوست و چشم‌ها آسیب بزند یا مواد سمی از طریق پوست به بدن راه پیدا کنند.

نیمه صورت

 این نوع از ماسک ایمنی برای حالتی است که خطر گاز و آلاینده‌ها تنها برای سیستم تنفسی باشد و به پوست و چشم‌ها آسیبی نزند. ماسک نیمه صورت با پوشاندن بینی و دهان جلوی خطر احتمالی به ریه‌ها را خواهد گرفت.

انواع ماسک‌های نیم صورت شیمیایی

این نوع از ماسک ایمنی در گونه پرطرفدارتری نسبت به دیگر ماسک‌های کارتریجی است و نسبت به ماسک‌های تمام صورت راحتر استفاده می‌شود. این ماسک در دو نوع تک فیلتر و دو فیلتر وجود دارد. نوع تک فیلتر تنها روی قسمت جلویی ماسک قرار دارد و نوع دو فیلتر آن، علاوه بر جلو، در طرفین ماسک نیز متصل است.

ماسک ایمنی حافظ سلامتی شما

نکات حیاتی در به کار گیری از ماسک ایمنی

اگر در استفاده از ماسک اشتباهی صورت بگیرد؛ نه تنها ماسک کارایی نخواهد داشت بلکه امکان دارد جان فرد هم به خطر بی افتد چند مورد از مواردی که باید در این زمینه رعایت شود عبارت هستند از:

  • سعی کنید ماسکی تهیه کنید که بتواند فیلترهای آن را در بازه‌های زمانی مختلف تعویض کرد.
  • ماسک فیلتردار خود را به نحوی انتخاب کنید که بتواند الاینده های موجود در فضا را فیلتر کند.
  • ماسک خود را در محیط مرطوب نگهداری نکنید چرا که کارایی فیلتر آن در شرایط مرطوب و یا خیس از بین می‌رود. اگر در این شرایط قرار گرفت سریعا فیلترهای آن را تعویض کنید.
  • اگر ماسک و فیلتر شما اسیب دیده و یا خراب شده است. آن را حتما عوض کنید.

قیمت ماسک  فیلتردار (کارتریج دار)

ماسک ایمنی در برندها و قیمت‌های مختلفی در بازار موجود است. برندهای ملی اخوان، بعثت و برندهای غیر ملی بلو ایگل و تری ام در  بازار باکیفیت­ترین ماسک­ها را ارائه می‌کنند. هر کدام از این برندها در اشکال تک فیلتر و یا دو فیلتر موجود هستند. و قیمت ان‌ها از ۲۰۰ هزار تومان تا دو میلیون تومان متغیر است.

در ماسک ایمنی خود ایمن نفس بکشید.

در همین روزهایی که آلودگی هوا در شهرهای شلوغ، نفس خیلی از مردم را تنگ کرده است. قشر زحمتکش کارگر در معادن و یا دیگر کارگران کارخانه‌های صنعتی و شیمیایی و دارویی، در آلوده ترین و سمی ترین فضای ممکن مشغول به کار هستند. شما می‌توانید با خرید ماسک ایمنی مناسب، سلامت خود و نیروهای کار را تضمین کنید.

ارسال دیدگاه