هر آنچه درباره قفل فرمان باید بدانید

هر آنچه درباره قفل فرمان باید بدانید

در چند دهه اخیر، خرید و استفاده از ماشین شخصی به طور چشم گیری افزایش یافته است و به علت قیمت و ارزشی که دارد، سرقت ماشین روز به روز در حال افزایش است و این باعث نگرانی افرادی که دارای ماشین شخصی هستند، شده است. در اینجا به یکی از راه های جلوگیری از سرقت ماشین، یعنی استفاده از قفل فرمان می‌پردازیم.

قفل فرمان وسیله‌ای است که احتمال سرقت ماشین را کاهش می‌دهد، به این صورت که آن را به فرمان ماشین می‌بندند که با کلید مخصوص خود آن را قفل می‌کنند و بدون آن کلید، نمی‌توان آن را از فرمان جدا کرد.

هر آنچه درباره قفل فرمان باید بدانید

مشخصات ظاهری و نحوه استفاده از قفل فرمان

قفل فرمان دو قسمت فلزی جداگانه و یک قفل دارد. قسمتی از این کالا، برای وصل کردن به داخل فرمان است و قسمت دیگر از فرمان خارج می‌شود. در مرحله اول، وسیله را روی فرمان گذاشته و سپس، قسمت اول را به سمت داخل فرمان وصل می‌شود و قسمت دیگر از فرمان گذشته و خارج می‌شود. اینجا بهتر است چک کنید قفل فرمان به قدر کافی محکم بسته شده است که جلوی حرکت فرمان را بگیرد یا نه، اگر همچنان قابل حرکت و چرخش است باید دوباره این مرحله را از سر بگیرید. بعد از مطمئن شدن، با کلید آن را قفل کنید.

انواع قفل فرمان

قفل فرمان را بر اساس معیار های مختلف از جمله طراحی، ابعاد، جنس و … تقسیم کرد. اما به طور معمول بر اساس طراحی به دو دسته کلی عصایی و کشویی تقسیم می‌شوند.

قفل فرمان عصایی: علت نامگذاری این نوع از قفل فرمان، به علت داشتن خمیدگی عصا مانند در شکل ظاهری آن است که برای وصل و سفت کردن بهتر به فرمان استفاده می‌شود. این مدل مانع از چرخش فرمان ماشین می‌شود. دو مورد معروف آن، قفل فرمان عصایی ساده و سه میل است.

هر آنچه درباره قفل فرمان باید بدانید

قفل فرمان کشویی: می‌توان گفت رایج ترین قفل فرمان، این نوع است و همانطور که از نام آن می‌توان حدس زد، قسمت های مختلف آن بر روی هم سوار شده و قابلیت تغییر سایز دارند. این خاصیت باعث می‌شود که بتوان این کالا را بر روی انواع فرمان با سایزهای مختلف استفاده کرد. همچنین می‌توان سایز آن را در کوچکترین حالت ممکن قرار داد و زیر صندلی فرمانده آن را جاساز کرد. از طرفی دیگر علاوه بر فرمان، می‌توان از آن در قسمت های دیگر ماشین از قبیل پدال و دنده هم استفاده کرد. چند مورد معروف آن، قفل فرمان سه کاره سبک و دوبل شبکه است.

هر آنچه درباره قفل فرمان باید بدانید

راهنمای خرید قفل فرمان

بهتر است قبل از خرید هر وسیله‌ای، چه کوچک و کم اهمیت و چه بزرگ و بسیار مهم، تحقیقی درباره مشخصات آن داشته باشیم تا هنگاه خرید، چه حضوری و چه مجازی، گیج نشویم. این موضوع درباره قفل فرمان هم صدق می‌کند و بهتر است قبل از خرید آن، به چند نکته توجه داشته باشید.

جنس محصول: بیشتر کمپانی های تولید کننده برای افزایش استحکام و طول عمر، از فولاد برای ساختن آن استفاده می‌کنند و سنگین می‌شود و در برابر ضربات ناگهانی سارقان، مقاوم‌تر است.

جنس روکش: معمولا جنس روکش قفل فرمان از فوم صنعتی و یا PVC است و همین امر سبب می شود تا بتوان به راحتی آن را در دست بگیرید و آن را به فرمان ماشین بزنید. همچنین بر روی فرمان سر نخواهد خورد. بهتر است با گذشت زمان و از بین رفتن روکش قفل فرمان خود، درصدد تعویض آن برآیید.

طول میله: طول میله قفل فرمان بستگی به قطر فرمان یا بهتر است بگوییم همان مدل ماشین شما دارد. در بعضی از خودروها، فرمان دارای قطر بیشتر و در برخی دیگر فرمان ها از قطر های کمتری برخوردار هستند و به همین علت باید دقت کنید که بر اساس مدل و اندازه فرمان آن را تهیه کنید.

نوع قفل: نکته بعدی در هنگام خرید این نوع از محصولات ایمنی، توجه به نوع قفل به کار رفته در ساختار آن ها می باشد. قفل‌های فرمان در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه شده اند که برخی از آنان دارای قفل های کامپیوتری همراه با کلیدهای جانبی و برخی دیگر دارای قفل های رمزی مانند چمدان هستند.

قیمت قفل فرمان

به دلیل مدل های گسترده و زیادی که این محصول دارد، قیمت‌ها نیز متنوع است و هم بصورت حضوری هم بصورت مجازی می‌توان آن را تهیه کرد. در کل نوع عصایی قیمت کمتری نسبت به نوع کشویی دارد، بطوریکه از حدود 270 هزار تومان شروع می‌شود و شما می‌توانید بر اساس بودجه و ماشین خود، نوع مناسب را پیدا کنید.

آیا لازم است قفل فرمان را تهیه کنم؟

ممکن است این سوال ذهن شما را مشغول کرده باشد که آیا واقعا نیاز است قفل فرمان را تهیه کنم یا نه؟ جواب این سوال بستگی به خودتان دارد. اگر فردی هستید که نگران امنیت ماشین خود هستید، و یا در محلی زندگی می‌کنید که احتمال سرقت آن بالا است، و یا تجربه دزدیده شدن ماشین دارید، تهیه و استفاده از قفل فرمان می‌تواند برایتان مناسب باشد. از بین دو نوع عصایی و کشویی، نوع کشویی بسیار کاربردی‌تر محسوب می‌شود.

ارسال دیدگاه