کاربرد سیم جمع کن و ساختار تشکیل دهنده آن

کاربرد سیم جمع کن و ساختار تشکیل دهنده آن

سیم جمع کن، وسیله‌ای بسیار ساده و کاربردی برای مرتب کردن و جمع‌آوری سیم و کابل وسایل الکتریکی اطراف شما است. استفاده از آن برای نگهداری سیم و کابل، سبب حفظ و ایمنی انسان و حیوانات از صدمات احتمالی الکتریکی و مکانیکی می‌شود. همچنین از کاربردهای سیم جمع کن در مصارف خانگی و اداری است. اگر در تولید این وسیله کاربردی از پلیمرهای مرغوب استفاده شود، می‌تواند مقاومت بالایی از نظر کشش داشته باشد‌.

کاربرد سیم جمع کن و ساختار تشکیل دهنده آن

روش استفاده از سیم جمع کن

همان‌گونه که بیان شد سیم جمع کن کاربرد زیادی در زیباسازی خانه دارد. اما همه افراد یک نکته خیلی مهم در رابطه با آن را بلد نیستند و آن نحوه کار با سیم جمع کن است. برای استفاده از این محصول کاربردی باید در ابتدا گره‌های موجود در سیم و کابل را از هم باز کنید و سپس آن‌ها را یکدست کرده و با استفاده از ابزار هدایت سیم‌ها را درون شیار کابل قرار دهید.  پس از قرار گرفتن سیم‌ها درون لوله، ابزار هدایت را از ابتدای خرطومی «لوله پلاستیکی» از سمت دیگر آن، خارج کنید.

مکانیزم سیم جمع کن به چه صورت است؟

اگر بخواهیم به صورت تخصصی این مسئله را بررسی کنیم باید گفت که نحوه کار با سیم جمع کن به این صورت است که انتهای کابل وسیله مورد نظر در داخل محفظه سیم جمع کن به یک کنتاکت‌ها وصل می‌شود. کنتاکت‌ها نیز به ریل‌های چرخنده داخل محفظه متصل هستند. این ریل‌ها نیز به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بر روی چرخ قرقره سیم جمع کن قرار بگیرند. دلیل به کار بردن این شیوه طراحی این است که وقتی کابل سیم به بیرون کشیده می‌شود، ریل‌ها با کمک چرخ به گردش در ‌آیند.

شاخک‌های ثابت که به ریل‌های بالا و پایین وصل هستند، برای برقراری ارتباط بین موتور و شبکه، در تمام مدت فعالیت خود را انجام می‌دهند. این شاخک‌ها با وجود داشتن حالت فنری، به سیم جمع کن اجازه چرخش می‌دهند و از سمت دیگر جریان فاز و نول را دریافت می‌کنند و به موتور انتقال می‌دهند.

کاربرد سیم جمع کن و ساختار تشکیل دهنده آن

کاربرد سیم جمع کن

با استفاده از این وسیله کاربردی می‌توانید ظاهر خانه یا اداره خود را مرتب و تمیز کنید و به آشفتگی آن‌ها سامان ببخشید. به صورت کلی شما می‌توانید از سیم جمع کن برای مرتب کردن سیم‌های برق پشت میز کار در ادارات، میز بازی فرزندان و مکان‌هایی که کابل و سیم در آنجا، کنار یکدیگر قرار دارند و ظاهر نامنظم و شلخته‌ای به فضای کار یا منزل یا اتاق شما داده‌،  استفاده کنید.

روش تولید فنر سیم جمع کن

تولید فنر این ابزار کاربردی به دو روش انجام می‌شود که عبارت‌اند از:

  • فنر پس از پروسه تولید پانچ می‌گردد و سپس عملیات حرارتی بر روی آن اعمال می‌شود.
  • فنر پس از تولید و عملیات حرارتی تحت فرایند rewid کوک می‌شود و داخل بسته نگهدارنده، تحویل داده خواهد شد.

ساختار تشکیل دهنده

این ابزار یک فلکسی یا همان خرطومی پلاستیکی استوانه‌ای شکل است که قسمت رویه آن به صورت شیاردار طراحی شده و قطعه هدایت کننده به داخل آن  نفوذ می‌کند. سیم جمع کن، ابعادی به اندازه ۱.۵ متر طول و ۲۲ میلی متر قطر دارد. لازم است بدانید که این محصول عموما به حالت فنری طراحی می‌شود تا مقاومت و ژول عمر بیشتری داشته باشد.

کاربرد سیم جمع کن و ساختار تشکیل دهنده آن

علت خرابی سیم جمع کن

گاهی اوقات بنا به دلایل مختلف ممکن است که این ابزار خراب شود. از جمله دلایلی که نشان از خرابی محصول می‌دهند عبارت‌اند از:

 مکانیکی

مشکلات مکانیکی معمولا زمانی رخ می‌دهند که سیم جمع کن، سیم‌های اضافی را جمع نمی‌کند‌. برای رفع این مشکل باید فنر استاپو شفت قرقره را بررسی کنید تا دستگاه به حالت اولیه خود بازگردد.

الکتریکی

اجزای الکتریکی سیم جمع کن شامل دوشاخه، کابل برق، پلاتین متصل شده به حلقه مسی و شاخک‌های انتقال برق به داخل وسیله الکتریکی می‌شود.

قطع جریان برق در این وسیله معمولا به دو علت رخ می‌دهد:

  • ممکن است کابل برق با قطعی مواجه شده باشد.
  • پلاتین‌های اتصال دچار ایراد شده‌اند.

 برای رفع این مشکل باید ساختار وسیله‌ی الکتریکی مورد نظر را باز کرده و سپس سیم‌های متصل به برد موتور را پس از جدا ازکردن مورد بررسی قرار دهید. اگر بر روی پلاتین‌ها و یا حلقه مسی، خال مشاهده کردید، لازم است تا با تینر آن را شستشو داده و با بهره بردن از یک سمباده متناسب، بر روی آن سمباده بکشید. در صورت خرابی و شکستگی پلاتین می‌توانید آن‌ها را تعویض کنید.

نکات مهم در رابطه با سیم جمع کن

سیم جمع کن یک وسیله کاربردی برای نظم بخشیدن به سیم‌های به هم ریخته و برآشفته موجود در خانه و یا محل کار است. از آنجایی که وجود مقدار زیادی سیم در هم تنیده شده می‌تواند ظاهر بدی داشته باشد و خانه یا محل کار شما را شلوغ جلوه دهد می‌توانید با استفاده از این وسیله، نظم ترتیب را به محل مورد نظر خود بازگردانید.

این وسیله ممکن است بنا به دلایل مکانیکی و الکتریکی  دچار خرابی شود که با کمی دقت می‌توان آن را تعمیر کرده و مجددا از آن بهره ببرید.

ارسال دیدگاه