آشنایی با انواع جعبه فرمان و وظیفه آن در خودرو

آشنایی با انواع جعبه فرمان و وظیفه آن در خودرو

جعبه فرمان از قسمت های خودرو بوده که برای کنترل و هدایت آن نقش موثری ایفا می کند. راننده قادر است با استفاده از فرمان، کنترل و هدایت خودرو را انجام داده و در این زمینه نیاز به عملکرد صحیح سیستم فرمان خودرو خواهد داشت. اگر به زمان کودکی برگردیم، ساده ترین چیزی که در خصوص رانندگی می‌دانیم این است که وظیفه هدایت و کنترل آن بر عهده فرمان قرار گرفته است. با این حال باید بدانید که راننده برای فرمان دادن به خودرو نیاز دارد که اجزای مختلفی در این سیستم بزرگ همکاری خود را به خوبی انجام دهند.

آشنایی با انواع جعبه فرمان و وظیفه آن در خودرو

جعبه فرمان می تواند در ایمنی راننده و سرنشینان نقش موثری ایفا کند. انواع جعبه های فرمان امروزه به شکل مکانیکی، هیدرولیکی و برقی بر روی وسایل نقلیه مورد استفاده قرار می گیرند.

جعبه فرمان خودرو چیست؟

از ساده ترین تا پیچیده ترین خودروها برای کنترل شدن نیاز به عملکرد صحیح فرمان خواهند داشت. در این بخش سیستم فرمان جعبه قرار گرفته شده به عنوان مهمترین قسمت در این زمینه راننده را یاری خواهد کرد. این بخش باید فرمان گشتاوری که توسط راننده داده می‌شود را به چرخ ها هدایت کند. با توجه به اهمیت این بخش از سیستم فرمان خودرو، شرکت های سازنده تحقیقات گسترده ای به منظور افزایش دقت و عملکرد آن انجام داده اند. جعبه های خودرو با توجه به قطعاتی که در آنها به کار میرود، می توانند مکانیکی یا الکتریکی باشند. علاوه بر این استفاده از این بخش در سیستم فرمان خودرو می تواند به منظور افزایش میزان گشتاور، کاربرد خود را نشان دهد.

مهمترین وظایف جعبه فرمان خودرو

جعبه فرمان خودرو از جمله قسمت های مهم و اصلی برای هدایت اتومبیل محسوب می‌شود. سیستم فرمان از بخش های مختلفی تشکیل شده و با استفاده از آنها هدایت خودرو را در اختیار راننده قرار می‌دهد. در این بین سیستم فرمان از وظایف مختلفی بهره مند است. به منظور کم کردن حرکات چرخشی و افزایش قدرت کنترل خودرو، استفاده از جعبه فرمان اهمیت بالایی دارد. این پایان کار نبوده و وظایف دیگری بر عهده این بخش از سیستم فرمان قرار گرفته است.

خودروسازان به منظور افزایش میزان گشتاور ترجیح داده اند که از این جعبه استفاده نمایند. با بررسی وظایف دیگر جعبه های فرمان متوجه می شویم که به منظور تبدیل کردن حرکت چرخشی فرمان به حرکت خطی، استفاده از آن حائز اهمیت است.

آشنایی با انواع جعبه فرمان و وظیفه آن در خودرو

یکی دیگر از وظایفی که بر عهده جعبه فرمان خودرو قرار گرفته شده است، تغییر غربیلک فرمان به صفحه مکانیکی محسوب می شود. در حالت کلی وظایفی که بر عهده این بخش از سیستم فرمان قرار گرفته شده است نشان می‌دهند که هدایت و کنترل وسیله نقلیه برای راننده آسان تر خواهد شد. با چرخاندن غربیلک فرمان، حرکت چرخشی و گشتاور به جعبه انتقال داده می شود. در این بین جعبه فرمان نیز حرکت چرخشی را به حرکت خطی تبدیل کرده و آن را با استفاده از شغال دست راست و دست چپ به سگ دس انتقال خواهد داد. این فرآیند موجب می‌شود که سیبک ها چرخیده شده و در نهایت هدایت خودرو به دست راننده بیفتد.

انواع جعبه فرمان خودرو

خودروسازان برای افزایش کیفیت محصولات تولید شده، مدل های مختلفی از جعبه فرمان را بر روی اتومبیل ها قرار می دهند. این بخش با بالا رفتن میزان گشتاور راننده را یاری می کند که کنترل خودرو را در دست گیرد. اگر بخواهیم به بررسی و معرفی انواع جعبه فرمان خودرو بپردازیم، در گام نخست مدل مکانیکی را نام خواهیم برد. با پیشرفت در صنعت خودروسازی امروزه نسبت به گذشته کمتر از این مدل جعبه فرمان استفاده می‌کنند. نوع عملکرد این جعبه به شکلی است که راننده باید انرژی بیشتری را برای هدایت خودرو صرف کند. مدل های مختلفی از جعبه های مکانیکی امروز با نام حلزونی انگشتی، حلزونی با دنده تاج خروسی، حلزونی غلتکی، جعبه دنده شانه ای و جعبه ساچمه ای با دنده تاج خروسی بر روی خودروها نصب می شوند.

نوع دیگری از جعبه های فرمان خودرو با نام جعبه‌ های با نیروی کمکی نیز می توانند مورد بررسی قرار گیرند. در این نوع به نیروهای الکتریکی یا هیدرولیکی به کمک قطعات مکانیکی خواهند آمد. این عمل موجب می‌شود که نیروی گشتاوری که توسط راننده به فرمان داده می شود، توسط غربیلک به جعبه منتقل شود. در نتیجه با افزایش سرعت و عملکرد سیستم فرمان خودرو مواجه خواهیم شد. در ساخت انواع جعبه های فرمان با نیروی کمکی، مدل های هیدرولیکی و الکترونیکی در کنار جعبه های الکتریکی مد نظر قرار گرفته اند.

اجزای تشکیل دهنده

سیستم فرمان از بخش های مختلفی تشکیل می شود. در این بین جعبه فرمان نیز از قطعات مختلفی تشکیل شده تا هدایت خودرو را به بهترین شکل در دست راننده بگذارد. از جمله قطعاتی که در جعبه های فرمان خودرو قرار دارند می توان به غربیلک فرمان اشاره کرد. یکی از ساده‌ترین اجزای فرمان غربیلک بوده که می تواند نیروی وارد شده توسط راننده را به میل فرمان منتقل کند.

آشنایی با انواع جعبه فرمان و وظیفه آن در خودرو

از دیگر قطعات به کار رفته در این بخش از خودرو می توان به میل فرمان، بازوی پیتمن، شغال دست، میله درگ، سگ دست و همچنین جک هیدرولیک اشاره نمود.

جمع بندی

تنوع بالای انواع جعبه فرمان موجب شده که امروزه خودروسازها با استفاده از این محصولات روی به مجهز کردن اتومبیل های خود بیاورند. هر کدام از محصولات موجود در بازار به واسطه استاندارد خاصی که دارند، مزایا و معایب مختلفی می توانند داشته باشند. به عنوان مثال جعبه‌ های هیدرولیکی از استاندارد خاصی بهره مند هستند. این نوع جعبه های فرمان، ارتعاشات و لرزش را به خوبی کاهش می دهند. علاوه بر این با نصب آن بر روی خودرو، پایداری بیشتری را برای هدایت اتومبیل مشاهده خواهید کرد.

ارسال دیدگاه

دیدگاه ها
  1. blank
    صدرا :
    2 سال پیش

    مطلب مفیدی بود
    تشکر از ابزار نیکو

    • 2 سال پیش

      بسیار خرسندیم که مقاله مورد پسندتون قرار گرفته