آشنایی با نشانه ها و علائم خرابی رله فن رادیاتور خودرو

آشنایی با نشانه ها و علائم خرابی رله فن رادیاتور خودرو

رله فن رادیاتور خودرو یکی از قطعات مهم در اتومبیل شناخته می شود. همانگونه که می دانید یک خودرو از سیستم های مختلفی تشکیل شده است. در این میان سیستم خنک کاری موتور را می توان از جمله مهم ترین و کاربردی ترین موارد در اتومبیل دانست. این سیستم وظیفه دارد که موتور اتومبیل را به خوبی خنک نماید. چنانچه سیستم خنک کاری موتور نتواند به خوبی این فرآیند را انجام دهد و دچار مشکل شود، آسیب های جدی به موتور خودرو وارد خواهد شد. با توجه به اینکه قطعات مختلفی سیستم خنک کاری را تشکیل می دهند، هر کدام از آنها اهمیت خاصی دارند. از جمله مهمترین قطعات در رادیاتور می توان به رله فن اشاره کرد. این قطعه در کنار ترموستات، موتور فن، شیلنگ های رابط و واتر پمپ وظیفه دارد که خنک کاری موتور را به بهترین شکل انجام دهد. آشنایی با علائم خرابی رله می تواند به شما کمک کند تا در هنگام مواجهه با مشکل در این قطعه حیاتی، روی به رفع آن بیاورید.

رله فن رادیاتور

وظایف رله فن در سیستم خنک کاری

رله فن رادیاتور همانگونه که بیان کردیم از مهم ترین قطعات در سیستم خنک کاری شناخته می شود. با توجه به اینکه در موتور اتومبیل مایع خنک کننده همواره در جریان است، ترموستات باید با باز کردن دریچه میان موتور خودرو و رادیاتور مایع خنک کننده را جهت کاهش دما به رادیاتور وارد نماید. با توجه به اینکه گردش این مایع داغ موجب می‌شود که گرمای ایجاد شده به بدنه رادیاتور انتقال یابد، از طریق هوای اطراف این گرما گرفته خواهد شد. جریان هوایی که از طریق فن رادیاتور در اطراف آن بیشتر می شود به خوبی می تواند موجبات کاهش دمای مایع خنک کننده را فراهم نماید.

به واسطه اینکه فن رادیاتور خودرو از قطعات مختلفی تشکیل شده است، رله فن را می‌توان یکی از کاربردی ترین قطعات در این زمینه نام برد. این قطعه فعالیت خود را به گونه ای انجام می دهد که از موتور خودرو و با استفاده از یک مدار الکتریکی فرمان لازم را دریافت خواهد کرد. با توجه به اینکه عملکرد فن رادیاتور به رله بستگی دارد، چنانچه فن نتواند به درستی کار کند، موجب خرابی رله نیز می شود.

دلایل خرابی رله فن رادیاتور

رله فن رادیاتور ممکن است در اثر دلایل مختلفی دچار خرابی شود. با توجه به اینکه این قطعه در سیستم خنک کننده اهمیت بالایی دارد، به هنگام مواجهه با خرابی باید در سریع ترین زمان برای تعویض آن اقدام نمود.

آب بندی غیر استاندارد را می توان یکی از مهمترین دلایل خرابی رله فن رادیاتور در نظر گرفت. اگر رله با استفاده از راهکارهای غیر اصولی و غیر استاندارد آب بندی شود، در نهایت متوجه خواهید شد که دچار زنگ زدگی شده و کارکرد خود را از دست می دهد.

اگر بخواهیم قطعات دیگر رله را نام ببریم، به یک بخش مهم به نام بوبین برخورد خواهیم کرد. چنانچه بوبین دچار ایراد شود، موجب خرابی رله فن شده و این قطعه کاربردی قابلیت عملکرد را از دست خواهد داد.

خرابی رله فن خودرو در اثر عوامل دیگری نیز ممکن است اتفاق بیفتد. از جمله این عوامل می توان به خرابی کامپیوتر، خرابی ماژول کنترل و یا سوئیچ دما اشاره نمود. ماژول کنترل رله که بر روی آن قرار دارد، برای روشن و خاموش شدن این قطعه عملکرد خود را باید به درستی انجام دهد. اگر از موتور جریان زیادی مشاهده شود، ممکن است موجبات خرابی رله فن را نیز به همراه داشته باشد.

دلایل خرابی رله فن

نشانه های خرابی رله فن رادیاتور خودرو

اهمیت رله فن خودرو موجب شده است که در صورت مواجهه با نشانه های خرابی در سریع ترین زمان برای تعمیر و تعویض آن اقدام نمود. به مانند قطعات دیگر خودرو، خرابی رله نیز به راننده نشانه‌ هایی را هشدار می دهد.

داغ شدن موتور خودرو

یکی از نشانه های خرابی رله فن رادیاتور، افزایش بیش از حد در ناگهانی موتور خودرو و گرم شدن زیاد آن خواهد بود. با وجود اینکه تنها دلیل گرم شدن موتور خرابی رله فنی نیست ولی به هنگام مواجهه با این شرایط یکی از قطعاتی که باید مورد بررسی قرار گیرد، رله است. در عین حال سیم کشی های فن خودرو نیز باید چک شوند.

از کار افتادن فن خنک کننده

با توجه به اینکه رله فن رادیاتور موجب کار کردن پروانه یا فن می شود، چنانچه این قسمت از سیستم خنک کننده نتواند فعالیت خود را به درستی انجام دهد، احتمالا رله معیوب شده است. در این شرایط رله فن قادر نیست که به فن یا پروانه، برق مورد نیاز را برساند. در نتیجه مایع خنک کننده قرار گرفته شده درون اتومبیل به خوبی نمی تواند خنک شود. با توجه به این موارد، در داخل موتور، مایع با همان گرما مجددا گردش خواهد نمود. شرایطی که ممکن است به موتور اتومبیل آسیب های جدی نیز وارد کند.

کارکرد یکسره فن خودرو

از دیگر نشانه های خرابی رله فن رادیاتور می توان به کار کردن فن رادیاتور به صورت یکسره اشاره کرد. در این حالت مشاهده خواهید کرد که در هنگام خاموش بودن موتور نیز فن فعالیت خود را انجام می دهد. این رفتار به راننده هشدار داده که باید قطعات درگیر مانند رله فن مورد بررسی قرار گیرند.

عدم کارکرد صحیح سیستم تهویه مطبوع

خرابی رله فن رادیاتور موجب می شود که سیستم تهویه مطبوع نیز فعالیت خود را به درستی انجام ندهد. اگر رله یا فن رادیاتور دچار ایراد شوند، سیستم تهویه نمی تواند به درستی فضای داخل کابین خودرو را خنک نماید.

روشن شدن چراغ چک موتور

گاهی اوقات خرابی رله فن رادیاتور موجب می شود که چراغ های هشدار دهنده روشن شوند. در این باید بدانید که عوامل دیگری نیز موجب روشن شدن چراغ چک خواهند شد.

قیمت رله فن رادیاتور

قیمت رله فن رادیاتور

قیمت رله فن رادیاتور با توجه به فاکتورهای مختلفی اعلام می شود. با توجه به اینکه قطعات یدکی برای خودروهای مختلف با استانداردهای گوناگون در بازار عرضه می شوند، نیاز است که در خصوص قیمت هر کدام اطلاعات لازم به دست آورید. چنانچه به دنبال خرید رله فن رادیاتور هستید، توجه داشته باشید که یک محصول با کیفیت و از برند معتبر را انتخاب کنید. با توجه به اینکه در سیستم خنک کننده موتور، این قطعه تاثیر بسزایی دارد باید یک محصول با عمر بالا و کیفیت مناسب خریداری کنید. با وجود قطعات تقلبی که امروزه در بازار عرضه می‌ شوند، ممکن است یافتن یک قطعه اصل برای شما دشوار باشد. به همین دلیل همواره تاکید می‌ شود، برای خرید قطعات خودرو، خرید خود را از یک فروشگاه معتبر انجام دهید.

ارسال دیدگاه