آشنایی با طرز کار پمپ هیدرولیک فرمان و انواع آن

آشنایی با طرز کار پمپ هیدرولیک فرمان و انواع آن

پمپ هیدرولیک فرمان یکی از بخش های خودرو به شمار می رود که برای رانندگان با هدف ایجاد آسایش و راحتی بهتر طراحی شده است. سیستم فرمان هیدرولیک به راننده کمک می کند تا بتواند برای راندن خودرو از یک تکنولوژی بی نظیر و کنترل پذیر استفاده نماید. با توجه به پیشرفت هایی که در زمینه طراحی و ساخت خودروها به وجود آمده است، امروزه سیستم فرمان آنها کاملا نرم بوده و راننده برای کنترل اتومبیل و تغییر جهت آن در مسیرهای مختلف به راحتی می تواند بدون نیاز به صرف انرژی زیاد، اقدام نماید. برای درک بهتر این عملکرد به سراغ بررسی نحوه عملکرد پمپ هیدرولیک فرمان خواهیم رفت.

طرز کار پمپ هیدرولیک فرمان

پمپ هیدرولیک فرمان چیست؟

پمپ هیدرولیک فرمان به عنوان قلب سیستم هیدرولیک شناخته می شود. بدون تردید عدم عملکرد صحیح این بخش موجب می‌شود که سیستم در حالت کلی نتواند کارایی خود را نشان دهد. با ورود فرمان های هیدرولیک مشاهده شد که رانندگی بسیار دلپذیرتر و راحت تر انجام می شود. بدون تردید امروزه تمام خودروسازها برای طراحی و ساخت محصولات خود از این سیستم کمک میگیرند. با وجود اینکه آنچنان که باید و شاید در خصوص فرمان هیدرولیک و قطعات به کار رفته در آن اطلاعات کافی ندارید ولی باید با اهمیت این بخش از اتومبیل آگاهی داشته باشید.

پمپ هیدرولیک فرمان در واقع یکی از بخش های سیستم هیدرولیک بوده که بدون عملکرد صحیح این قطعه به راحتی نمی توان فرمان را به جهت های مختلف هدایت کرد. هنگامی که فرمان خودرو توسط راننده چرخانده می شود، روغنی که در سیستم هیدرولیکی وجود دارد توسط پمپ، تحت فشار قرار گذاشته خواهد شد. در این بین با راهی شدن این روغن به بخش هیدرولیک فرمان و به واسطه اینکه میله فرمان به چرخ دنده های چرخ ها متصل میشود، می توان برای هدایت خودرو و رانندگی آسانتر آن اقدام کرد.

طرز کار پمپ هیدرولیک فرمان

پمپ هیدرولیک فرمان وظیفه دارد که برای حرکت دادن خودرو بتواند به خوبی عمل کند. همانگونه که میدانید برای حرکت کردن یک خودرو نیاز است که چرخ های آن نیز به خوبی بتوانند حرکت کنند. هماهنگی‌های لازم میان چرخ و فرمان اتومبیل باید توسط قطعات مختلفی انجام گیرد. در حالت کلی مجموعه قطعاتی که در این فرآیند تاثیر گذار هستند را سیستم فرمان هیدرولیک ماشین می نامند. از جمله مهمترین قطعات در این زمینه می‌توان به جک های هیدرولیک، مخزن روغن، لوله های رفت و برگشت روغن، پمپ هیدرولیک، قطعات فرمان هیدرولیک و تسمه هیدرولیک اشاره کرد.

انواع پمپ هیدرولیک فرمان

مهمترین قطعه ای که در این زمینه باید مورد بررسی قرار گیرد، پمپ هیدرولیک به شمار می رود. این بخش از سیستم فرمان هیدرولیک تشکیل شده از پره های برگشت پذیر بوده که مشغول به دوران در یک محفظه بیضی شکل است. نیرویی که برای چرخش این پره ها لازم است به واسطه چرخش موتور خودرو به دست می‌آید. با توجه به وجود یک تسمه، این نیرو با انتقال به پمپ هیدرولیک می تواند برای به حرکت درآوردن خودرو و همچنین تعیین مسیر در دسترس باشد.

انواع پمپ هیدرولیک فرمان

پمپ هیدرولیک فرمان به عنوان مهم ترین بخش در سیستم فرمان در مدل های مختلفی تولید می شود. با بررسی انواع پمپ های هیدرولیک متوجه میشویم که هر کدام از آنها ساز و کار خاصی دارند. در این برای صنعت خودروسازی سه نوع اصلی پمپ هیدرولیک مورد استفاده قرار می گیرد.

پمپ دنده خارجی هیدرولیک

یکی از انواع پمپ هیدرولیک فرمان که به صورت پمپ دورانی در صنعت مشاهده می‌شود، پمپ دنده خارجی است. در ساخت این پمپ شرایطی به کار گرفته می شود که با چرخش دنده های موجود در آن می توان فرآیند پمپ کردن روغن را مشاهده نمود. برای ساخت این مدل از پمپ هیدرولیک دو عدد چرخ دنده کنار هم قرار خواهند گرفت. یک خروجی و همچنین یک ورودی در روتر پمپ دنده خارجی و در کنار این چرخ دنده ها تعبیه می‌شود. یکی از چرخ دنده های قرار گرفته شده بر روی این پمپ نقش متحرک و دیگری نقش محرک را ایفا خواهد کرد.

پمپ پره ای

در ساخت این مدل از پمپ هیدرولیک فرمان دیگر خبری از چرخ دنده وجود ندارد. نوع طراحی و ساخت پمپ پره ای به شکلی است که روی بدنه روتر، پره‌ هایی تعبیه می ‌کنند. نقش چرخ دنده ها و دندانه ها را می توان از این پره ها مشاهده نمود. در ساخت این مدل از پمپ هیدرولیک شرایطی در نظر گرفته می شود که روتر آن خود یک بخش متحرک بود که به تسمه توسط محور تعبیه شده متصل میشود. با توجه به این اتصال، حرکت کردن پره ها را می توان مشاهده نمود. با به حرکت درآوردن پره ها، فرآیند پمپ کردن روغن، ایجاد خلا مکش و تولید فشار به همان شکل مدل قبلی طی خواهد شد.

پمپ پیستونی

با بررسی انواع پمپ فرمان متوجه می‌شویم که یکی دیگر از مدل های تعبیه شده در اتومبیل ها، پمپ پیستونی نام دارد. امروزه به ندرت در خودروسازی پمپ پیستونی را می توانیم مشاهده کنیم. با این حال خودروهای مسابقه‌ای و پیشرفته برای عملکرد بهتر خود باید از پمپ پیستونی بهره ببرند. با بررسی ساختار پمپ هیدرولیک پیستونی متوجه می‌شویم که برای طراحی آن تعداد زیادی پیستون و سیلندر تعبیه شده است. فرآیند مکش و پمپ شدن روغن در پمپ های پیستونی باید با استفاده از حرکت رفت و برگشتی پیستون ها درون سیلندر طی شود.

علائم خرابی پمپ هیدرولیک فرمان

به مانند سایر قطعات اتومبیل، هنگامی که پمپ هیدرولیک فرمان دچار ایراد شود، نشانه هایی از خود بروز خواهد داد. یکی از مهمترین نشانه های خرابی این بخش از اتومبیل، نشت روغن یا روغن ریزی به شمار می رود. اگر در محدوده سیستم فرمان خودرو متوجه نشت روغن شدید، باید زنگ خطر را برای بررسی نحوه عملکرد پمپ هیدرولیک به گوش بشنوید. علاوه بر این کاهش سطح روغن هیدرولیک، سفت شدن فرمان و همچنین شنیدن صداهای عجیب هنگام چرخش فرمان از دیگر نشانه هایی هستند که به شما خرابی این بخش از اتومبیل را نشان میدهند.

دلیل خرابی سیستم هیدرولیک

عوامل مختلفی دست در دست هم داده و موجب خرابی سیستم هیدرولیک و پمپ فرمان خواهند شد. در این میان با بررسی دلایل موثر بر خرابی این بخش متوجه می‌شویم که برخی از آنها می توانند تاثیر بیشتری داشته باشند. استفاده از قطعات غیر استاندارد در سیستم فرمان هیدرولیک به عنوان مهمترین دلایل خرابی این بخش، مورد نظر قرار خواهد گرفت. مشکلات روغن هیدرولیک و همچنین نصب رینگ و لاستیک اسپرت از دیگر مواردی هستند که می‌توانند در این زمینه مورد بررسی قرار گیرند. چنانچه قصد خرید لاستیک اسپرت را دارید، سعی کنید سایز استاندارد را در نظر بگیرید.

نکات مهم برای خرید پمپ هیدرولیک فرمان

برای خرید پمپ هیدرولیک فرمان سعی کنید چند فاکتور مهم را در نظر بگیرید. با توجه به این که انواع مختلفی از پمپ هیدرولیک امروزه در بازار عرضه می شوند، سعی کنید ابتدا فشار کاری محصول مورد نظر را بررسی کرده تا بتوانید اطلاعات کافی در خصوص حداکثر فشار آن به دست آورید. در این بین حداکثر دبی خروجی و سرعت محرک پمپ از دیگر مواردی هستند که هنگام خرید مد نظر قرار خواهند گرفت. نوع سیال پمپ هیدرولیک فرمان و همچنین سر و صدای ایجاد شده توسط این قطعه از دیگر مواردی هستند که سعی کنید در نظر بگیرید.

بررسی سیستم تعلیق

بدون تردید با بررسی قیمت پمپ هیدرولیک فرمان می توانید در خرید خود به خوبی عمل کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انواع پمپ های هیدرولیک سعی کنید از یک فروشنده مجاز و معتبر نیاز خود را دریافت کنید.

ارسال دیدگاه