آشنایی با کاربرد اورینگ و انواع آن

آشنایی با کاربرد اورینگ و انواع آن

اورینگ لاستیکی از جمله واشرهای مکانیکی به شمار می رود که برای آب بندی، کاربرد فراوانی از خود نشان می‌دهد. استفاده از این قطعه به صورت داینامیک و استاتیک امروزه مورد توجه قرار گرفته است. این قطعه دایره ای شکل را معمولا با بهره‌گیری از مواد پلیمری و الاستومری تولید می کنند. علاوه بر اینکه بر روی خودروها می توانید کاربرد این قطعات دایره ای شکل را مشاهده کنید، در صنایع مختلف به منظور درزگیری و جلوگیری از نشت سیالات می توان کاربردهای آن را مشاهده نمود.

کاربرد اورینگ

اورینگ که در برخی از منابع پکینگ نیز شناخته می شود، یک آب بند مکانیکی بوده که برای طراحی ماشین ها آن را گزینه ای کاربردی در نظر می گیرند.

اورینگ چیست؟

برای تعریف اورینگ می توانیم بیان کنیم قطعات ساده ای هستند که آنها را به شکل دونات تولید می‌کنند. صرفا به منظور جلوگیری از نشت آب و سیالات و همچنین آب بندی قطعات با هدف جلوگیری از فرار ناخواسته گازها، روی به تولید این قطعات آورده می‌شود. این قطعات را به همین علت نوعی واشر می نامند که قادر هستند در محیط هایی با فشار زیاد کاربرد به مراتب بیشتری داشته باشند. از نظر اقتصادی خرید این قطعه می تواند بسیار مقرون به صرفه باشد. در کنار این مورد می توان بیان کرد که مقاومت بسیار بالای این قطعات ساده و مورد اعتماد بودن نیز موجب می شوند مصرف کننده بدون کمترین دغدغه ‌ای برای نگهداری و تعویض آن بتواند روی کاربردهای اورینگ حساب ویژه ‌ای باز نماید.

نحوه کاربرد

هنگامی که از اورینگ در مکان های خاص استفاده می شود، می توانید کاربرد آن را به خوبی مشاهده نمایید. چنانچه این قطعه از طراحی مناسبی بهره ببرد، می‌تواند چند درجه فشردگی را تحمل کند. این فشار اتمسفر موجب می ‌شود که اورینگ به واسطه خاصیت ارتجاعی خود به راحتی بتواند برای آب بندی قطعات کاربرد خود را نشان دهد.

کاربرد اورینگ در خودروسازی

هنگامی که صحبت از اورینگ می شود بدون تردید یکی از نخستین زمینه هایی که که برای کاربردهای آن در ذهن تداعی شده، خودرو خواهد بود. خودروها با توجه به اینکه از انواع قطعات بزرگ و کوچک و به صورت پیچیده ساخته می شوند باید از متریال مختلف برای جلوگیری از نشت سیالات در ساخت خود بهره ببرند. جالب است بدانید که برای ساخت اتومبیل های امروزی به طور متوسط بین ۵۰۰ الی ۶۰۰ قطعه لاستیکی یعنی واشر و اورینگ استفاده می کنند.

کاربرد در دریچه گاز

کاربرد در دریچه گاز

با بررسی کاربرد این قطعه در خودرو متوجه می شویم که یکی از مکان های مورد استفاده از این قطعه، دریچه گاز خواهد بود. خشک شدن اورینگ نصب شده بر روی دریچه گاز موجب می شود مشکلاتی در این ناحیه به وجود بیاید. در نتیجه این مشکلات دور موتور به میزان قابل توجهی پایین آمده و در نهایت اتومبیل خاموش خواهد شد. علاوه بر این هنگام خراب شدن این قطعه بر روی دریچه گاز مشاهده می کنید که دور موتور دچار نوسان می شود. اورینگ دریچه گاز باید مقاومت بالای خود را در برابر مواد شیمیایی، اسید، روغن و همچنین ساییدگی نشان دهد.

کاربرد اورینگ در سوزن انژکتور

امروزه برای ساخت اورینگ سوزن انژکتور با هدف آب بندی این بخش از بالاترین استانداردها استفاده می شود. این قطعه برای انژکتور بسیار حساس بوده و با متریال سیلیکون و وایتون آن را در بازار عرضه می کنند. نوع سیلیکونی این قطعه قادر است در برابر اسید، مواد شیمیایی، بنزین، روغن و ازن مقاومت بسیار بالایی از خود نشان دهد. این قطعه در برابر دمای منفی ۶۰ درجه سانتیگرادی تا ۳۰۰ درجه سانتیگرادی مقاوم بوده و به هیچ عنوان دچار تغییر شکل نخواهد شد. مدل وایتون نیز به واسطه مقاومت بالایی که دارد می‌تواند در برابر مواد هیدروکربنی و نفتی استحکام بی نظیر خود را نشان دهد. در بیشتر مواقع خرید اورینگ وایتون در مقایسه با مدل سیلیکونی کاربرد بیشتری دارد.

کاربرد در لوله بخاری خودرو

بخش زیادی از خودروها به گونه ای طراحی می شوند که در اتاق خود، رادیاتور بخاری را نگهداری می کنند. چنانچه آب رادیاتور در کف خودرو وجود داشته باشد یعنی رادیاتور دچار نشتی شده است. به همین علت باید منتظر آسیب‌های جبران‌ ناپذیری باشید. در این مواقع خرابی اورینگ لوله بخاری می تواند به عنوان یکی از موارد نشت آب رادیاتور در نظر گرفته شود. امروزه برای ساخت این قطعه از سیلیکون استفاده می ‌کنند. شرایطی که موجب می شود مقاومت قطعه در برابر ساییدگی و مواد اسیدی و شیمیایی به خوبی افزایش یابد.

کاربرد در باک بنزین

اورینگ درب باک بنزین که آن را با نام های مهره باک و اورینگ پمپ بنزین نیز می شناسند از جمله قطعات پرفروش در این زمینه شناخته می شود. این قطعه در برابر بنزین مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می دهد. برای ساخت این قطعه در جنس NBR بهره می‌برند. بنابراین قطعه‌ای که تولید شده است می‌تواند مانع نشتی بنزین شده و درزگیری پمپ بنزین را به منظور جلوگیری از احساس بوی بنزین انجام دهد. این قطعه یک قطعه ساده و کوچک به نام او رینگ خواهد بود.

کاربرد در منیفولد

منیفولد هوا و دود و همچنین منیفولد ورودی و خروجی از جمله بخش های خودرو بوده که هر کدام وظایف خاصی بر عهده می گیرند. به عنوان مثال منیفولد دود باید بتواند دود ناشی از احتراق سوخت را به بیرون هدایت کند. در طرف مقابل منیفولد هوا به منظور وارد کردن مخلوط سوخت و هوا به محفظه احتراق، کاربرد دارد. در این میان برای آب بندی بخش های مورد نظر از یک قطعه کاربردی کمک می گیرند. این قطعه لاستیکی پس از ۱۰۰ هزار کیلومتر در منیفولد هوا و منیفولد ورودی و خروجی باید تعویض شود. معمولا در ساخت واشر و اورینگ منیفولد هوا شرایطی در نظر گرفته میشود که مقاومت بالایی در برابر سایش، مواد شیمیایی و روغن داشته باشند.

کاربرد در بوش پیستون

اگر بخواهیم یکی از مهمترین قطعات لاستیکی اتومبیل را نام ببریم، می توانیم به سراغ اورینگ بوش پیستون برویم. در صورت خراب بودن این قطعه و یا استفاده ناصحیح از آن متوجه می شوید که خودروی شما دچار روغن ریزی می شود. با توجه به اهمیت این قطعه معمولا برای ساخت آن از سیلیکون کمک میگیرند. قطعه تولید شده در برابر مواد شیمیایی، ساییدگی و روغن مقاوم بوده و قادر است بازه دمایی منفی 60 تا مثبت ۲۰۰ را تحمل کند.

کاربرد در ترموستات

اورینگ ترموستات یکی دیگر از قطعات یدکی خودرو بوده که کاربرد بالایی در سیستم خنک کاری دارد. به منظور آب بندی ترموستات از این قطعه استفاده میشود. برای ساخت این قطعه نیز معمولا از سیلیکون کمک می گیرند. سیلیکون قادر است در برابر تغییرات دما و حرارت، مقاومت بالایی از خود نشان دهد. با توجه به حساسیت کار این قطعه در ترموستات باید برای خرید این قطعه محصولی مرغوب و باکیفیت انتخاب کنید.

کاربرد اورینگ درب روغن ریز

با بررسی نقش اورینگ در خودرو متوجه می ‌شویم که بخش درب روغن ریز نیز نیاز به استفاده از این قطعه دارد. این قطعه به منظور جلوگیری از پرداخت هزینه های اضافی خودرو که ممکن است در اثر روغن ریزی به وجود بیایند، بسیار موثر عمل می‌کند. بسته به نوع، جنس و طراحی آن، اورینگ درب روغن ریز می تواند مقاومت بالایی در برابر حرارت داشته باشد.

سایر موارد

در کنار گزینه هایی که نام بردیم و می‌توانند به عنوان کاربردهای اورینگ شناخته شوند، بخش‌های دیگری از خودرو نیز وجود دارند که نیاز به استفاده از این قطعه کاربردی خواهند داشت. به عنوان مثال پایه فیلتر روغن و واتر پمپ از جمله بخش هایی هستند که می توانید از این قطعه بر روی آنها استفاده کنید. هوزینگ آب نیز دارای پوسته بوده که برای جلوگیری از نشتی در آن باید روی به نصب این قطعه بیاورید.

انواع اورینگ از نظر جنس

به لحاظ نوع متریال به کار رفته برای ساخت این قطعه می توان مدل های مختلفی را مشاهده نمود.

معمولی یا SBR

یکی از پرکاربردترین اورینگ های مورد استفاده در خودرو و صنایع مختلف، مدل معمولی یا SBR نام دارد. این قطعه با قیمت مناسب می تواند گزینه ای ایده آل برای نصب بر روی خودروها محسوب شود. مقاومت در برابر سایش از جمله ویژگی های این محصول شناخته می شود. علاوه بر این به واسطه نوع تولید اورینگ معمولی، انعطاف پذیری بالایی از آن مشاهده خواهید کرد.

مدل ضد روغن

ضد روغن یا NBR

نوع دیگری از این قطعه که خواص مکانیکی متعددی دارد با نام ضد روغن یا NBR شناخته می‌شود. این مدل در برابر سایش و همچنین روغن های معدنی بسیار مقاوم بوده و تحمل گستره دمایی فوق‌ العاده ای دارد. استفاده از این قطعه به منظور درزگیری و جلوگیری از نشت مایعات کاربرد فراوان خواهد داشت.

مدل ضد گاز ترش یا HNBR

نوع دیگری از اورینگ های موجود در بازار با نام مدل زد گاز ترش می توانند مقاومت بالایی در مقایسه با مدل ضد روغن از خود نشان دهند. با توجه به متریال به کار رفته برای ساخت این قطعه، به خوبی در برابر درجه حرارت بالا و همچنین گازهای خورنده کاربرد فراوان خود را نشان خواهد داد.

مدل ضد گاز ترش یا HNBR

اورینگ ضد اسید یا EPDM

هنگامی که صحبت از انواع اورینگ می شود، می ‌توانیم به سراغ مدل ضد اسیدی این قطعه برویم. با توجه به متریال به کار رفته برای ساخت این قطعه، مقاومت بی‌ نظیری در برابر زنگ زدگی، مواد اسیدی، گاز و نور خورشید از خود نشان خواهد داد. علاوه بر این چنانچه در شرایط سخت جوی و همچنین در مواجهه با الکتریسیته به دنبال بهره گیری از یک قطعه پلاستیکی کاربردی و استاندارد هستید، خرید اورینگ ضد اسید را به شما توصیه می کنیم.

اورینگ وایتون یا FKM

یکی دیگر از پرکاربردترین اورینگ های موجود در خودرو، مدل وایتون نام دارد. به منظور استفاده در برابر بنزین، اسید، آب کلردار و حرارت، بهره گیری از این نوع محصول کاربرد فراوان خواهد داشت. علاوه بر این، فلورو الاستومرها با کیفیت و مقاومت بالا در برابر آتش و گاز ترش می توانند از جمله قطعات کاربردی شناخته شوند.

اورینگ سیلیکونی

چسبندگی بالای اورینگ سیلیکونی در کنار مقاومت الکتریکی و حرارتی بی نظیر به همراه بهداشتی بودن موجب شده است که امروزه از این قطعه در شرایط مختلف استفاده شود. امروزه در صنایع غذایی، بهداشتی، پزشکی و دارویی نیز می‌توانید این قطعه کاربردی را مشاهده نمایید. نوع سیلیکونی به خوبی می تواند در بازه دمایی منفی ۶۰ درجه تا مثبت ۲۵۰ درجه مقاومت بالای خود را نشان دهد. علاوه بر این بهره گیری از مواد اولیه با کیفیت برای ساخت این قطعه موجب می ‌شود که در برابر اشعه UV خورشید نیز استحکام و مقاومت بی نظیر خود را حفظ نماید.

اورینگ سیلیکونی

نکات مهم برای خرید اورینگ خودرو

هنگامی که قصد خرید اورینگ خودرو را دارید باید چند نکته و فاکتور مهم را در نظر بگیرید. یکی از مهمترین موارد، مقاومت در برابر دمای بالا و پایین است. با توجه به اینکه این قطعه باید در شرایط مختلف مورد استفاده قرار گیرد، لازم است که در بازه های دمایی گسترده بتواند کاربرد خودرو نشان دهد. سازگاری شیمیایی از دیگر فاکتورهایی به شمار می‌رود که هنگام خرید اورینگ باید در نظر بگیرید. توجه داشته باشید که این قطعات در برابر مواد شیمیایی باید مقاوم بوده تا عملکرد خودرو را دچار اختلال نکند. در این میان مقاومت در برابر گریس و آب گرم و همچنین فشار بالا از دیگر مواردی هستند که هنگام خرید سعی کنید در نظر بگیرید. به همراه تمام فاکتورهایی که عنوان کردیم، سعی کنید برای خرید این قطعه از یک فروشنده معتبر نیاز خود را دریافت کنید. قیمت اورینگ نیز با توجه به فاکتورهای بیان شده می تواند متفاوت باشد.

ارسال دیدگاه