کاربرد سوزن انژکتور و فیلتر سوزن انژکتور و راهنمای خرید آن

کاربرد سوزن انژکتور و فیلتر سوزن انژکتور و راهنمای خرید آن

سوزن انژکتور یکی از قطعات مهم در فرآیند سوخت رسانی به شمار می رود. با توجه به فناوری های جدیدی که بر روی خودروها اعمال می شود و به واسطه پیشرفت تکنولوژی امروزه می توانیم کاربرد فراوان موتورهای انژکتوری را نسبت به موتورهای کاربراتوری مشاهده نماییم. موتورهای انژکتوری کیفیت بسیار بالاتری از نسخه های کاربراتوری خواهند داشت. نوع طراحی و ساخت این موتورها به گونه‌ای است که فرآیند احتراق که مهمترین بخش یک موتور شناخته می‌شود در آنها به بهترین شکل ممکن صورت می گیرد.

کاربرد سوزن انژکتور

در فرآیند سوخت رسانی برای موتورهای انژکتوری، سوخت باید به شکل ذرات پودری و ریز به درون سیلندرها پاشش یابد. انجام این کار موجب می‌شود که با افزایش سطح مقطع تماس اکسیژن موجود در هوا و همچنین سوخت، مواجه شویم. شرایطی که بیانگر این است که فرآیند احتراق در بهینه ترین شکل ممکن صورت می گیرد. قطعات مختلفی در موتورهای انژکتوری باید بتوانند در این زمینه عملکرد خود را به خوبی انجام دهند.

سوزن انژکتور چیست؟

سوزن انژکتور از جمله قطعات مهم در موتورهای انژکتوری بوده که وظیفه دارد سوخت را به صورت کاملا پودری پاشش دهد. با پاشش پودری و به شکل ذرات بسیار ریز که این سوزن در محفظه احتراق انجام خواهد داد، عملکرد موتور به بهترین شکل مشاهده خواهد شد. این فرآیند با توجه به بسته شدن قطعه بر روی ریل سوخت طی می شود. در نتیجه با توجه به دستور مستقیمی که از ECU ارسال می شود، روند پاشش با استفاده از نازل ها صورت خواهد گرفت.

پمپ بنزین خودرو باید بتوانند به سمت ریل از طرف باک خودرو، سوخت را ارسال نماید. با توجه به اعمال فشاری که بر پشت سوزن انژکتور انجام میگیرد، طبیعتا به هنگام گاز دادن، مقدار پاشش نیز افزایش پیدا خواهد کرد. در نتیجه می توانیم نقش سوزن ها را مشاهده کنیم که باید برای پاشش مناسب و بیشتر سوخت و در هنگام بالا رفتن سرعت بتواند عملکرد خود را به خوبی نشان دهد.

رایج ترین دلایل خراب شدن انژکتور

سوزن انژکتور از جمله مهمترین قطعاتی است که باید در فرآیند سوخت رسانی بتواند کاربرد مناسبی داشته باشد. دلایل مختلفی وجود دارند که موجب خرابی این قطعه می شوند. از جمله رایج ترین دلایل خراب شدن سوزن های انژکتور می‌توان به کثیف شدن آنها اشاره نمود. گرفتگی این قطعات نیز می‌تواند موجب جلوگیری از عملکرد صحیح آنها شود. با توجه به اینکه نفوذ آلودگی به درون انژکتور موجب بسته شدن مسیر سوزن میشود، در فرآیند احتراق نیز تاثیر خود را نشان داده و ممکن است به موتورهای انژکتوری خودرو نیز صدماتی وارد کند.

نشانه های خرابی سوزن انژکتور

نشانه های خرابی سوزن های انژکتور

هنگامی که سوزن انژکتور دچار ایراد شود به شما نشانه هایی ارائه خواهد داد. آشنایی با علائم خرابی این قطعه می تواند شما را یاری کند تا در مواقع لزوم بتوانید با بررسی آن ها برای تعویض این قطعه اقدام نمایید.

خاموش شدن ماشین

اگر بخواهیم یکی از رایج ترین دلایل خاموش شدن اتومبیل را نام ببریم، بدون تردید می توانیم به سراغ پاشش نامنظم سوخت برویم. اگر سوخت نتواند به خوبی پاشش داشته باشد، خودرو خاموش خواهد شد. در این بین می توانید به سراغ بررسی انژکتور و قطعات به کار رفته در آن بروید.

خراب شدن موتور

اگر سوزن انژکتور نتواند فرآیند سوخت رسانی را به خوبی انجام دهد و انژکتور معیوب شود، موتور نیز دچار ایراد خواهد شد. متاسفانه اگر انژکتور معیوب روی به جلوگیری از سوخت رسانی مناسب بیاورد در عملکرد کلی خودرو اختلال مشاهده خواهید کرد.

لرزش موتور

یکی دیگر از نشانه های خرابی سوزن انژکتور، وجود لرزش در موتور خواهد بود. اگر احتراق نامطلوب در اتومبیل مشاهده شود با این پدیده مواجه خواهید شد. چنانچه به سرعت نتوانید به بررسی علت خرابی انژکتور بپردازید، ممکن است آسیب های بیشتری متوجه موتور اتومبیل شود.

نشت سوخت

گاهی اوقات هنگام نشستن در کابین خودرو، بوی بنزین به مشام شما خواهد رسید. یکی از مهمترین دلایل بروز این مشکل، وجود ایراد در سوزن انژکتور خواهد بود. فراموش نکنید که این روند می‌تواند خطرناک بوده و به بروز حوادث تلخ نیز بیانجامد.

افت قدرت موتور

بدیهی است اگر سوزن انژکتور با ایراداتی مواجه شود، میزان سوختی که به موتور وارد خواهد شد کاهش می یابد. در نتیجه قدرت موتور نیز به میزان قابل توجهی کمتر می شود. در این بین باید به سراغ بررسی انژکتور و سوزن های آن بروید.

فیلتر سوزن انژکتور چیست؟

فیلتر سوزن انژکتور از جمله قطعات در موتورهای انژکتوری به شمار می‌رود که نقش موثری در فرآیند سوخت رسانی خواهد داشت. در قسمت فوقانی انژکتور میتوانید فیلترهایی مشاهده کنید که از ورود ذرات ناخواسته و ناخالصی به درون انژکتور و به همراه سوخت جلوگیری خواهند کرد. بدیهی است اگر به انژکتور، سوخت بی کیفیت و به همراه ذرات ریز وارد شود، عملکرد سوزن ها نیز با اختلال همراه می‌شود. ورود سوخت بی کیفیت باعث گرفتگی سوزن انژکتور و عملکرد نامناسب آنها خواهد شد. این فیلترها می توانند به خوبی برای جلوگیری از ورود ذرات ناخواسته و ناخالصی، اثرگذاری خود را نشان دهند.

راهنمای رفع گرفتگی سوزن انژکتور

متاسفانه بخش زیادی از راننده ها تصور می کنند که با استفاده از بنزین سوپر می‌توانند گرفتگی های به وجود آمده در سوزن انژکتور را برطرف نمایند. با این حال باید بدانید این طرز فکر کاملا اشتباه است. استفاده از سوخت های مختلف مانند بنزین، بنزین سوپر و گازوئیل هیچگونه تاثیری برای تمیز کردن مسیر سوخت رسانی نخواهند داشت. بنزین سوپر تنها با جلوگیری از گرفتگی سریع سوزن های انژکتور می تواند عمر کارکرد این قطعات را افزایش دهد. به همین علت برای شستشوی انژکتور باید از راهکارهای موثرتر کمک بگیرید.

راهنمای شستشوی انژکتور

همان‌گونه که عنوان کردیم، علائم مختلفی به شما خرابی انژکتور و سوزن انژکتور را نشان خواهند داد.. به محض مشاهده علائم گفته شده می توانید روی به تمیز کردن انژکتور بیاورید. برای شستشوی انژکتور می توان از روش های مختلفی کمک گرفت. فراموش نکنید که شستشوی انژکتور همیشه نمی تواند به عنوان یک راهکار راهگشا در دستور کار قرار گیرد. اگر میزان کثیفی انژکتورها به شکل قابل توجهی زیاد نباشد، می توانید از مایع تمیز کننده انژکتور کمک بگیرید. این مایع میتواند مسیر سوخت رسانی را به خوبی پاکسازی نماید. در موارد گسترده تر، توصیه ما به شما این است که از دستگاه های شستشوی انژکتور کمک بگیرید

یک فرد متخصص و تعمیرکار حرفه ای در این بین میتواند برای شستشوی انژکتور اقدام نماید. باز کردن دستی انژکتور و شستشوی این بخش از اتومبیل با بهره گیری از مایع تمیز کننده راهکاری موثرتر خواهد بود.

راهنمای خرید سوزن انژکتور

برای خرید سوزن انژکتور باید چند فاکتور و مولفه مهم را در نظر بگیرید. با توجه به اینکه امروزه برندهای مختلف انواع قطعات را با کیفیت های گوناگون روانه بازار می کنند، در خرید خود سعی کنید نکات زیر را مد نظر قرار دهید.

راهنمای خرید سوزن انژکتور

برند سوزن

یکی از مهمترین مواردی که هنگام خرید سوزن انژکتور باید در نظر بگیرید، توجه به برند تولید کننده است. سعی کنید خرید خود را از برندی معتبر انجام داده تا محصولی با کیفیت مطلوب در اختیار داشته باشید.

قیمت سوزن انژکتور

همانگونه که عنوان کردیم امروزه انواع سوزن های انژکتور با تنوع بالا به بازار عرضه می شوند. الزاما خرید قطعه ای با قیمت بالاتر نمی‌تواند به معنای کیفیت بیشتر باشد. سعی کنید به همراه برند تولید کننده، قیمت سوزن را نیز در نظر بگیرید.

نوع سوزن

امروزه انواع سوزن انژکتور در بازار عرضه می شوند. به عنوان مثال سوزن تک سوراخ از جمله ساده ترین محصولات موجود در بازار به شمار می رود. سوزن های سه سوراخ و سوزن چهار سوراخ نیز به واسطه کیفیت و عملکرد بالاتری که دارند، می توانند پاسخگوی نیازهای شما باشند. سوزن انژکتور ۴ سوراخ در خودروهای لوکس قادر است برای افزایش راندمان موتور و قدرت خودرو، کاربرد های خود را نشان دهد.

ارسال دیدگاه