معرفی سیم افشان و نکات مهم هنگام خرید آن

معرفی سیم افشان و نکات مهم هنگام خرید آن

در دنیای الکترونیک و کالاهای متنوع آن، سیم‌های فراوان و مختلفی وجود دارند که هر کدام با ویژگی‌های منحصر به فرد خود، مختص به یک کاری هستند. شناخت سیم‌های مختلف و کاربرد آن‌ها از میزان سردرگمی خریداران کم می‌کند. علاوه بر این از استفاده اشتباه سیم‌ها و بروز خطاهای احتمالی جلوگیری می‌شود. سیم افشان نیز یکی از پرکاربردترین کابل‌های برق در سیم‌کشی ساختمان است. این سیم از دو بخش عایق و رسانای مسی در هم پیچیده تولید می‌شود. ویژگی‌های منحصر به فرد سیم‌های افشان سبب کاربرد گسترده آن شده است.

ماهیت سیم افشان

کابل افشان از دو بخش رشته‌های فلزی و عایق پلیمری تشکیل شده است. این سیم‌ها از رشته‌های نازک مسی یا آلومینیومی تولید می‌شوند که توسط عاق پلمیری PVC از نوع C در بر گرفته شده‌‌اند. رشته‌های نازک مسی به کار رفته در سیم افشان، به صورت پیچشی هستند و به همین دلیل طول کل سیم بیشتر بوده و از مقاومت الکتریکی بالایی برخوردار است. سیم‌های افشان با نام اختصاری NYAF شناخته می‌شوند.

هر کدام از این حروف معنای مخصوص به خود را دارد. به عنوان مثال حرف N نشان دهنده‌ی سیم مسی نرم بر اساس استاندارد VDE آلمان است. حرف Y حاکی از عایق PVC بوده و حرف F نیز به عنوان سیم نرم شناخته می‌شود.

blank

ویژگی‌های کابل افشان

از ویژگی مهم و شاخص سیم افشان می‌توان به انعطاف پذیری بالا اشاره کرد. همچنین به خاطر داشته باشید این سیم‌ها علاوه بر انعطاف پذیری از دوام بالایی نیز برخوردار هستند. این ویژگی منحصر به فرد باعث شده است که از این نوع سیم در فضاهایی که کابل‌ها زیاد حرکت می‌کنند؛ استفاده شود. از ویژگی‌های ظاهری کابل‌های افشان می‌توان به رشته‌های متعدد و افشان هادی آن اشاره کرد.

این سیم‌ها در رنگ‌ها و جنس‌های مختلفی تولید می‌شوند. سیم‌های افشان آلومینیومی، کیفیت سیم مسی را ندارند. از ویژگی‌های سیم‌های آلومینیومی می‌توان به مقاومت الکتریکی بالا، احتمال خوردگی، انبساط خطی بیشتر و هدایت جریان ضعیف‌تر اشاره کرد.

کاربرد سیم افشان

بیشترین کاربرد سیم‌های افشان در ساختمان‌ها است. به همین دلیل با نام سیم‌های ساختمانی نیز در بازار شناخته می‌شوند. جالب است بدانید هر کدام از رنگ‌های این سیم‌ها کاربرد و معنای مخصوص به خود را دارند که بر اساس استاندارد سیم کشی ساختمان تعریف می‌شوند. به عنوان مثال رنگ قرمز سیم فاز، رنگ آبی به عنوان سیم نول و رنگ‌های زرد و سبز راه راه به عنوان سیم ارت کاربرد دارد. از دیگر کاربردهای سیم افشان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیم‌کشی‌های داخلی وسایل برقی، پریز و روشنایی، سیستم‌های جریان ضعیف
  • ماشین‌آلات، داکت‌های زیرزمینی و تابلوهای فرمان
  • تجهیزان الکتریکی، اتاق‌های خشک و کلیدها تا ولتاژ 750
  • سازهای موسیقی، دستگاه‌های صوتی و تصویری

معرفی سیم افشان و نکات مهم هنگام خرید آن

انواع سیم افشان

کابل‌های افشان یکی از سیم‌ها کاربردی‌ در زمینه‌های مختلف هستند. این سیم‌ها با ملاک‌های مختلفی تقسیم بندی می‌شوند. سیم‌های افشان بر اساس جنس رسانا 3 نوع مختلف دارند:

  • سیم‌های آلومینیومی
  • سیم‌های آلومینیومی و پوشش مس
  • سیم‌های مسی

به خاطر داشته باشید که سیم‌های تمام مسی قیمت بیشتر دارند. علاوه بر جنس رسانا، کابل‌های افشان بر اساس ولتاژ نیز به دو دسته تقسیم می‌شوند.

  • سیم افشان با ولتاژ 300/500 ولت: این سیم‌ها در زیر و روی گچ و درون لوله‌ها مانند لوله خرطومی کاربرد دارند.
  • سیم‌های افشان با ولتاژ 450/750 ولت: این سیم‌ها بیشتر در سیستم‌های روشنایی، در لوله‌ها و زیر و روی گچ استفاده می‌شود.

انواع سیم افشان

تشخیص اصل بودن سیم افشان

شناخت اصل و استاندارد بودن سیم‌های افشان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا مصرف بسیار گسترده‌ای در صنایع مختلف دارد. به دلیل عرضه فراوان سیم‌های تقلبی و غیر استاندارد، شناخت سیم اصل توسط خریداران بسیار اهمیت دارد زیرا سیم افشان تقلبی خطرات و آسیب‌های احتمالی فراوانی را به همراه دارد. همچنین این سیم‌ها از طول عمر زیادی برخوردار نیستند و پس از مدت کوتاهی باید نسبت به تعویض آن‌ها اقدام نمایید.

معیارهای مختلفی برای تشخیص سیم‌های افشان اصلی وجود دارد اما مهم‌ترین و اصلی‌ترین معیار، مقاومت هادی آن‌ها است. خلوص فلزهای به کار رفته در سیم‌های مختلف تفاوت دارد و نمونه‌های تقلبی نیز از خلوص مس پایینی برخوردار هستند. برای شناسایی استاندارد بودن این کابل‌ها به موارد زیر توجه کنید:

  • از CCA در تولید آن‌ها استفاده نشده باشد.
  • نشانه ISIRI بر روی بدنه سیم حک شده باشد.
  • رشته‌های متعدد و تعداد آن‌ها را بررسی کنید.
  • به قطر عایق و ضخامت سیم توجه نمایید.
  • به رنگ و جنس هادی موجود در سیم نیز توجه کنید. رنگ زرد نشان دهنده اصل بودن و رنگ سیاه حاکی از سیم افشان تقلبی است.

blank

خرید کابل افشان با کیفیت

سیم‌های افشان استاندارد از ویژگی‌های مختلفی برخوردارند که موجب کاربرد فراوان در زمینه‌های مختلف شده است. خریداران علاوه بر شناخت ماهیت، ویژگی، کاربرد و انواع سیم افشان، باید از مراکز فروش معتبر نیز اطلاعات کسب کنند. با خرید از فروشگاه‌های معتبر می‌توانند از اصالت کالا اطمینان حاصل کنند. فروشگاه‌های اینترنتی یکی از آسان‌ترین و سریع‌ترین روش‌های خرید سیم‌های مختلف هستند. با خرید کالاهای استاندارد از سایت‌های معتبر از بروز سوانح مختلف و ناگوار جلوگیری کنید.

ارسال دیدگاه