بررسی کاربردهای کابل

بررسی کاربردهای کابل

کابل به یک یا چند رشته سیم گفته می‌شود که در کنار یک‌دیگر قرار گرفته‌اند. این سیم‌ها توسط ماده‌ای عایق پوشش داده می‌شوند تا هنگامی که برق در آن در جریان است اگر توسط شخصی لمس شد یا با اطراف برخورد کرد آسیبی به بار نیاورد. این کالا یکی از مهم‌ترین اجزای صنعتی هستند. البته علاوه بر صنایع در زندگی روزمره نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معرفی انواع کابل

کابل ها بنا بر کاربردی که دارند به انواع متفاوتی تقسیم‌بندی خواهند شد. همچنین متناسب با میزان ولتاژ و شکل رسانا نیز در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرد.

بررسی کاربردهای کابل

تقسیم بندی کابل بر اساس سطح ولتاژ

کابل‌ها بر اساس مقدار انتقال الکتریسیته به ۴ دسته متفاوت تقسیم‌بندی می‌شوند.

فشار ضعیف

منازل و ساختمان‌ها به کابلی با فشار ضعیف نیاز دارند. Lv حدودا ۱۰۰۰ ولت الکتریسیته را به آسانی منتقل می‌کنند.

فشار متوسط

اگر الکتریسیته در فواصل کم مانند پست‌های توزیع برق درون شهری منتقل شود باید ار کابل‌های mv استفاده کرد. این کابل‌ها مقدار حدودی ۱ ال ۳۳ کیلو ولت الکتریسیته را منتقل می‌کنند.

فشار قوی

اگر بخواهند جریان برق را در فواصل طولانی با مقدار بالا منتقل کنند می‌بایست کابل‌های Hv را به کار بگیرند. این کابل‌ها جریانی معادل ۳۳ الی ۲۳۰ کیلو ولت را بدون هیچ مشکلی تحمل می‌کند.

فوق فشار قوی

این مدل از کابل‌ها معمولا برای تحمل ولتاژی بیشتر از ۲۳۰ کیلو ولت کارایی دارد.

دسته بندی بر اساس شکل رسانا

کابل‌ها بر اساس شکل رسانا به سه دسته متفاوت تقسیم می‌شود.

مفتولی

به این مدل کابل کلاس ۱ نیر گفته می‌شود‌. عموما سطح مقطع این کابل‌ها گرد یا مثلثی است. این نوع کابل دارای انعطاف کمی است.

نیمه افشان

اگر چند مفتول ساده به دور یک تابیده شوند به کابل نیمه افشان یا کلاس ۲ می‌گویند. در نظر داشته باشید کابل‌های کلاس ۲ انعطاف پذیری بیشتری نسبت به کابل‌های کلاس ۱ دارند.

بررسی کاربردهای کابل

کابل رشته ای

به هیچ عنوان در فواصل طولانی از کابل‌های رشته‌ای با افشان استفاده نمی‌کنند؛ زیرا بسیار نرم هستند. قسمت هادی این کابل از جنس مس بوده؛ اما قسمت عایق از جنس پی وی سی ساخته شده است. همچنین این کابل‌ها در دو نوع گرد و تخت تولید و روانه بازار می‌شود که هر کدام کاربرد ویژه‌ای به خود اختصاص داده‌اند. در نظر داشته باشید کابل افشان دو کلاس ۵ و ۶ را به خود اختصاص داده است.

دسته بندی کابل بر اساس تعداد رشته

درون هر کابل تعدادی رشته رسانا تعبیه شده است. این تعداد رابطه مستقیمی با کاربرد کابل دارد.‌ مثلا اگر از برق تک فاز استفاده شود نیازی به ارت نیست؛ لذا در این حالت می‌توان از سیم‌های ۲ رشته‌ای استفاده کرد. اما در حالتی که می‌خواهید از ارت استفاده کنید باید سیمی با سه رشته را انتخاب کرد. اگر از برق سه فاز استفاده می‌کنید بهتر است کابلی با ۴ رشته را بخرید. اگر از برق سه فاز استفاده می‌کنید و نیاز دارید همزمان ارت نیز به کار ببرید می‌بایست کابلی با ۵ رشته را تهیه کنید.

نکته: کابل فشار قوی یا متوسط یک الی یه رشته دارند. اما کابل فشار ضعیف یک الی پنج رشته‌ای هستند.

دسته بندی کابل بر اساس کاربرد

کابل‌ها متناسب با کاربردی که در صنایع دارند به سه دسته تقسیم خواهند شد.

  1. انتقال نیرو: جهت انتقال نیرو از کابل‌های Lv, mv, Hv, Ehv استفاده می‌شود.
  2. انتقال سیگنال: کابل مخابراتی، کابل شبکه و کابل کواکسیال برای انتقال سیگنال به کار می‌روند. کابل‌های کواکسیال دارای هادی مسی هستند. این نوع کابل‌ها به دلیل عدم ایجاد نویز بسیار محبوب است.

بررسی کاربردهای کابل

جنس کابل برق از چیست؟

همان‌طور که می‌دانید اصلی‌ترین بخش هر کابل قسمت هادی آن است. قسمت‌های هادی در وسط کابل قرار می‌گیرند و وظیفه انتقال جریان را بر عهده دارند. بخش هادی متشکل از رشته یا رشته‌هایی از فلزات رسانا مانند مس، آلومینیوم، نقره و … است. با بررسی کابل‌های موجود در بازار می‌توان نتیجه گرفت که هادی‌های مسی و آلومینیومی بیشترین تعداد  را به خود اختصاص داده است. توجه داشته باشید چون قیمت مس از آلومینیوم بیشتر است؛ قیمت کابل مسی نیز بالاتر بوده به همین جهت برای خرید کابل مسی باید پول بیشتری پرداخت کرد. در نظر داشته باشید گاهی اوقات برای جلوگیری از مشکلاتی که ممکن است کابل‌های دیگر به وجود بیاورند معمولا از کابل مسی استفاده می‌کنند حتی اگر هزینه گزافی را برای شخص به دنبال داشته باشد.

ارسال دیدگاه

دیدگاه ها
  1. blank
    tara :
    7 ماه پیش

    عالی بود، مطلب جامع و کاربردی

  2. blank
    سارا :
    7 ماه پیش

    خیلی خوب توضیح دادید . ممنونم