چراغ پیشانی یا هدلامپ چیست؟

چراغ پیشانی یا هدلامپ چیست؟

اگر شما از علاقه ­مندان کوه­نوردی، غارنوردی، دره­نوردی، دوچرخه­ سواری یا کمپینگ باشید حتما از مشکلات و چالش­هایی که در طول تاریکی هوا و شب برایتان اتفاق می­افتد، آگاه هستید. یکی از وسایل ضروری برای چنین مواقعی چراغ پیشانی است که با روشن کردن محیط باعث می­شود اوضاع را کنترل کنید. علاوه بر طبیعت گردی، هدلامپ­ها در مشاغل مختلفی نظیر کارگران معدن نیز کاربرد دارند. به طور کل هدلامپ یک چراغ قوه موثر برای افرادی است که می­خواهند از هر دو  دست خود در تاریکی استفاده کرده و فضا را روشن کنند.

چراغ پیشانی چیست؟

هدلامپ نوعی ابزار است که بر روی پیشانی بسته شده و از آن به عنوان منبع نور در مکان­هایی که دسترسی به نور ندارند، استفاده می­شود؛ مثل تعمیرگاه، گاراژ، آزمایشگاه، کارخانه صنعتی، کارگاه، کوه­نوردی، غارنوردی، دره­نوردی، دوچرخه سواری، کمپینگ، ماموریت­ امداد و نجات و…. . توجه داشته باشید که استفاده از این وسیله نه تنها در شب، بلکه در روز هم برای فعالیت­هایی امکان تامین نور وجود ندارد، الزامی است.

چراغ پیشانی یا هدلامپ چیست؟

پرتوهای نور در هدلامپ ها

در چراغ پیشانی دو نوع پرتو نور وجود دارد که شامل موارد زیر می­شود:

  • نور پخش (Flood): در مواقعی که نیاز دارید تا منطقه وسیعی برای شما روشن شود، این نوع نور گزینه مناسبی است.
  • نور نقطه­ای (spot): این نور در مواقعی به کار می­رود که می­خواهید یک هدف مثل فرد یا شئ را به طور واضح ببینید.

انواع چراغ پیشانی

هدلامپ­ها در سه نوع دسته بندی می­شوند که هر کدام با توجه به ویژگی­های مختلفی که دارند، کاربردهای متنوعی نیز دارند.

لامپ رشته ای

 لامپ رشته­ای از قدیمی­ترین مدل­های این محصول است. میزان مصرف باتری آن­ها بسیار بالا بوده و به طور مداوم فقط یک تا دو ساعت میتوان ازین لامپ استفاده کرد. علاوه بر مصرف بالا باتری، وزن این چراغ­ها نیز زیاد بوده و اندازه بزرگی دارند.

ال ای دی (LED)

در ساخت این نوع چراغ از از یک یا چند لامپ LED استفاده می‌شود، اما وزن و اندازه آن از لامپ LED کمتر است. میزان مصرف باتری این لامپ­ها دو برابر لامپ­های رشته­ای بوده و دامنه پراکندگی نور بالایی دارند.

اس ام دی (SMD)

جدیدترین مدل چراغ پیشانی، چراغ با لامپ SMD است. این نوع چراغ مصرف باتری بسیار پایینی دارد و میتوان 12 ساعت از آن استفاده کرد. حجم آن نیز نسبت به مدل­های قبلی خیلی کوچک­تر است و به طور کل گزینه بسیار مناسبی به شمار می­ آید.

چراغ پیشانی یا هدلامپ چیست؟

نکات مهم هنگام خرید

اولین نکته­ای باید در هنگام خرید هدلامپ به آن توجه کنید این است که از یک برند معتبر آن را خریداری کنید. علاوه بر نوع برند باید به ویژگی­های خود چراغ نیز توجه کنید و با توجه به نیاز خود بهترین مدل را خریداری نمایید.

اندازه و وزن محصول

اولین نکته که باید در خرید هدلامپ مورد توجه قرار بدهید، اندازه و وزن محصول است. چراغ­های کوچک به راحتی روی پیشانی قرار می­گیرند و مدت زمان زیادی را می­توانید از آن­ها استفاده کنید بدون آن که آن را احساس نمایید، اما چراغ بزرگ باعث سنگینی پیشانی شما شده و پس از مدتی شما را آزار خواهد داد.

دکمه چراغ

چراغ پیشانی باید دکمه­های محکمی داشته باشد که در صورت ضربه به طور اتفاقی روشن نشود و باتری خالی نکند. به همین دلیل برای خرید به دنبال چراغی باشید که کلید­های آن دم دست نباشند.

حالت نوردهی چراغ

این چراغ­ها حالات نوردهی مختلفی دارند و هرچه تابش آن­ها بالاتر باشد، قیمت آن­ها نیز بیشتر است. حالت­های نوردهی در هدلامپ شامل نور ثابت، چراغ چشمک­زن و نور قرمز می­شود.

نوع چراغ

همان طور که گفته شد هدلامپ­ها در سه نوع رشته­ای، LED و SMD تقسیم می­شوند که شما می­توانید با توجه به ویژگی هر کدام و نیاز خودتان، یکی را انتخاب نمایید.

ضد آب بودن

ضدآب بودن چراغ پیشانی، یکی از ویژگی­های بسیار مهم آن است که باعث می­شود بتوانید از آن در همه شرایط آب و هوایی با هر میزان رطوبت استفاده کنید. علاوه بر آن ضدآب بودن موجب آن شده  است که سیم­های اتصال و منبع تغذیه به مرور زمان زنگ نزنند.

نوع باتری

چراغ­های پیشانی معمولا دو نوع باتری دارند. دسته اول دارای باتری­های قابل تعویض هستند که پس از تمام شدن، دور ریخته شده و باتری جدید جایگزین آن میگردد. دسته دوم دارای باتری­های قابل شارژ بوده که پس از تمام شدن، می‌توانید مجددا آن را شارژ کرده و دوباره استفاده ­کنید.

تنظیم پرتو نور

قابلیت تنظیم پرتو نور بر روی دید در شب شما تاثیر بسیار زیادی داشته و نشان دهنده آن است که چراغ پیشانی تا چه شعاعی مسیر را روشن می­کند. پس هنگام خرید به دنبال محصولی باشید که علاوه بر روشنایی بالا، از قابلیت تنظیم پرتو نور برخوردار باشد.

تعداد لامپ

هرچه لامپ بیشتری در چراغ استفاده شود، درخشندگی بیشتری دارد و در مقابل تعداد لامپ کم­تر نیز به معنای مصرف کم باتری است.

بدنه مقاوم

یکی از فاکتورهای مهم در دوام چراغ، بدنه مقاوم آن است. در هنگام خرید توجه کنید که جنس بدنه هدلامپ ار پلاستیک مقاوم و منعطف باشد تا نه به سر فشار بیاورد نه به راحتی شکسته شود.

کدام یک از ویژگی های چراغ پیشانی برای خرید مهم­ تر است؟

خرید هر یک از انواع چراغ پیشانی کاملا به نیاز و خواسته شما وابسته است. یکی از بهترین و پرفروش­ترین انواع چراغ­های پیشانی که امروزه مورد استفاده قرار می­گیرد، SMD است که هر یک از انواع چراغ SMD نیز ویژگی­های مختلفی مثل تفاوت در نوع باتری، اندازه، حالت نوردهی، تعداد لامپ و … دارند. در نهایت می‌توانید با توجه به نیاز خود از بین انواع مختلف چراغ­ها با ویژگی­های متنوع، یکی را انتخاب نمایید.

ارسال دیدگاه