هر آنچه که باید در مورد جعبه فیوز ساختمان بدانید!

هر آنچه که باید در مورد جعبه فیوز ساختمان بدانید!

در ساختمان‌های قدیمی برای سیم‌کشی ساختمان از جعبه فیوز استفاده می‌شد اما به تدریج با کمک تکنولوژی و تولید جعبه‌های فیوز، مدیریت مشکلات برق ساخت و سازها به راحتی انجام شد. در واقع به کمک این جعبه می‌توان احتمال بروز برق‌گرفتگی یا قعطی برق را کاهش داد.

جعبه فیوز چیست؟

همه خطوط برق ساختمان به جعبه وارد شده و با ورود سیم اصلی جریان برق، تمامی سیم‌های انشعابی مربوط به بخش‌های مختلف ساختمان از این منبع تغذیه می‌شوند.

جعبه در ورودی ساختمان‌ها قرار داده می‌شود و تمامی سیم‌کشی واحدهای ساختمان در آن تعبیه شده است. محل قرارگیری سوکت‌ها و اتصالات مدار ساختمان در این جعبه قرار دارد.

چرا جعبه فیوز ساختمان مهم است؟

اگر جعبه‌ی فیوز ساختمان نباشد؛ برق‌کشی ساختمان ناقص است زیرا با کمک آن می‌توان برق را از شاخه اصلی یا کنتور برق دریافت کرد. از طرفی سیم‌های فاز به فیوز متصل می‌شوند و سیم نول  هم به قسمت ترمینال نول‌های جعبه وصل می‌گردد. پس از اتمام اتصالات سیم‌ها لازم است تا جریان برق که از کابل سه رشته‌ای اصلی به جعبه فیوز منتقل شود و پس از آن به کمک این جعبه مدیریت بر جریان برق صورت می‌گیرد.

چرا جعبه فیوز مهم است؟

جعبه فیوز چند نوع است؟

به منظور طراحی و تولید جعبه فیوزهایی با کارایی بهتر، انواع مختلفی از آن‌ها در بازار موجود است.

هر یک از جعبه‌های فیوز بر اساس میزان کاربرد و کارایی خود دارای طرح‌های متنوع و گوناگون هستند. اندازه آن‌ها طبق تعداد خطوطی که دارند انواع مختلف و متنوعی را دارند.

جعبه فیوز از نظر سرعت در عملکرد دارای انواع زیر است:

  • کندکار با سرعت پایین: جعبه‌های فیوزی که روند کاری آنان با کندی در جریان برق همراه است و به آرامی فرآیند قطع و وصل جریان را انجام می‌دهند و در زمان اتصال کوتاه به صورت لحظه‌ای تغییر می‌کنند.
  • جعبه تندکار با سرعت بالا: جعبه فیوز تندکار در مقایسه با فیوزهای کندکار سرعت بالاتری دارد و در روشنایی بیشتر استفاده می‌شود.جعبه فیوزها بر اساس جنس به دو دسته پلاستیکی و فلزی تقسیم می‌شوند و همان ‌طور از نظر شکل به دو دسته روکار و توکار در محیط‌های مختلف نصب می‌شود. تا امروز از نوع روکار آن استقبال بیشتری شده است.

blank

انواع جعبه فیوز بر اساس کاربرد

جعبه فیوزهایی که به نسبت سایر جعبه‌ها بیشتر به کار می‌روند؛ شامل موارد زیر می‌شود:

  • فشنگی: همان‌طور که از نام آن پیدا است دارای یک فشنگ بوده که به دو بخش پایه و کلاهک تقسیم شده است. به دلیل ویژگی‌های منحصر بفرد و آسانی کار اغلب از این جعبه استفاده می‌شود.
  • مینیاتوری: از بهترین جعبه‌های فیوز که در برابر اتصال کوتاه و اضافه جریان مقاومت و حفاظت ویژه‌ای دارد. این جعبه با داشتن یک مدارقطع‌کننده مینیاتوری که در اصل قطعه‌ای الکترومکانیکی است که در زمان افزایش جریان یا اتصال کوتاه به طور خودکار قطع می‌‌شود. این فیوز با تمام قطعات و اتصالات خود با یک فیوز معمولی در جعبه فیوز قرار می‌گیرد.
  • اتوماتیک: نوع اتوماتیک آن دارای قطعه‌ای است که با تنظیم جریان ورودی مشخص می‌کند تا میزان جریان برق باید چه مقدار باشد و اگر برق ورودی بیشتر یا کمتر از حد مجاز باشد؛ قطع می‌شود.

وظیفه اصلی جعبه فیوز

مهم‌ترین دلیل برای استفاده از آن محافظت از دستگاه است در واقع زمانی که جریان بیشتر یا کمتر از حد مجاز باشد؛ فیوز قطع می‌شود یا به اصطلاح می‌سوزد و سپس به این شکل از دستگاه شما مراقبت می‌کند تا دچار مشکلات برقی و سوختگی نشود.

فیوز دارای سیم‌های نازکی است که از جنس فلزات زودگداخته مانند سرب ساخته می‌شود در برابر نوسانات جریان برق به سرعت ذوب و می‌سوزد.

وظیفه اصلی جعبه فیوز

آیا ممکن است فیوزها خراب شوند؟

در پاسخ این سوال باید گفت که به طور حتم ممکن است چنین اتفاقاتی رخ دهد و فیوز خراب شود. در زمانی که از قطعات بی‌کیفیت در مدارات و اتصالات جعبه استفاده شود؛ احتمال خراب شدن جعبه فیوز افزایش می‌یابد. اما نگران نباشید این خرابی در مدار اصلی برق ساختمان و حتی انشعابات سایر بخش‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کند.

اگر فیوز شما دچار خرابی شد؛ برای اطلاع از این وضعیت حتما از آمپرسنج برای اندازه‌گیری اندازه جریانی که از آن عبور کرده است؛ استفاده کنید. پس از انجام این کار مقدار جریان مجاز برای هر فیوز را از روی جعبه بخوانید و سپس آن را با مقدار اندازه‌گیری خود بسنجید. با این مقایسه متوجه میزان جریان عبوری غیر مجاز از جعبه فیوز خواهید شد.

انتخاب جعبه فیوز مناسب

برای انتخاب یک جعبه فیوز عالی باید به فاکتورهای زیادی توجه کنید تا بتوانید انتخاب درستی داشته باشید. بعضی از ملاک‌های یک فیوز خوب در زیر بیان شده‌اند:

  1. مقدار جریان ورودی به مدار چه میزان است؟
  2. مقدار ولتاژ مدار باید چه اندازه باشد؟
  3. آیا مدار دارای جریان مستقیم است یا متناوب؟
  4. دمای اطراف فیوز چگونه است؟
  5. مقدار جریان اتصال کوتاه چه میزان است؟

blank

جعبه فیوز، محافظ دستگاه شما

انتخاب و خرید جعبه فیوز مناسب برای دستگاه بسیار مهم و ضروری است. برای جلوگیری از مشکلات برق‌گرفتگی و مدیریت جریان ورودی به دستگاه بایذ از این جعبه کاربردی استفاده کنید. در زمان خرید دستگاه فیوز و جعبه آن به فضای ساختمان خود توجه کنید و بر اساس معیارهای خود خرید نمایید.

ارسال دیدگاه