نقش قرقره کابل در صنعت

نقش قرقره کابل در صنعت

یکی از ابزارآلاتی که کار را برای ما راحت‌تر می‌کند؛ ماشین­های قرقره هستند. قرقره کابل نوعی از آن‌ها محسوب می‌شود که به بالا و پایین بردن وسایل یا جمع کردن سیم­ها کمک می‌کند. این وسیله که بیشتر در کارهای مربوط به ساختمان و همچنین برق کاربرد دارد؛ در انواع مختلفی تولید می‌شود. همچنین مدل­های موجود در بازار قرقره­های کابل، علاوه بر جنس، قابلیت­های گوناگونی دارند که هر یک از آن‌ها برای کار مشخصی مورد استفاده قرار می‌گیرند و نیازی را رفع می‌کنند.

نقش قرقره کابل در صنعت

قرقره کابل چیست؟

قرقره­های کابل، قرقره­های مختلفی هستند که انواع گوناگونی از سیم­های صنعتی را حمل می‌کنند. در واقع هدف از تولید این وسیله این است که حلقه کابل آن، حمل و نقل و سیم­کشی شما را سازماندهی کند. قرقره کابل برای باز کردن، و سیم­پیچی کردن کابل رسانا استفاده می‌شود و با داشتن چندین پریز به شما این امکان را می‌دهد که در یک ساختمان، چندین وسیله کار را برق­رسانی کنید. در واقع قرقره وسیله­ای است که اقلامی که طول زیادی دارند مانند کابل، سیم و کاغذ، برای جابه­جایی یا حتی جمع شدن به دور آن پیچیده می‌شوند و در عوض برهم­ریختگی، حالتی منظم به خود می‌گیرند. این قطعه را می‌توان به عنوان یک دستگاه ذخیره­سازی ساده در نظر گرفت که در سبک­های پیشرفته­تر، حالت اتوماتیک آن را شاهد خواهیم بود.

انواع قرقره کابل

جمع شدن قرقره کابل به 5 شیوه رایج است. این روش­ها شامل قرقره تاشو، قابل حمل، اتصال زنده، مونتاژ قرقره و کابل و قرقره ذخیره­سازی می‌شوند. قرقره­های جمع­شونده برای جمع­وجور کردن و حمل انبوهی از سیم­ها بکار می‌روند. نوع قابل حمل آن، قابلیت جابه­جایی دارد و از یک دسته بالابر برخوردار است. قرقره­های اتصال زنده به سخت­افزاری مجهز شده­اند تا زمانی که کابل هنوز بر روی حلقه قرار گرفته یا روشن است؛ برق بتواند از آن عبور کند و اختلالی در روند کار به وجود نیاورد. نوع ذخیره­سازی این ماشین، می‌تواند وسایلی غیر از کابل یا طناب را نیز حمل کند. همچنین قرقره کابل از نظر محور در دو دسته کلی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها پرداخته می‌شود.

انواع قرقره کابل

قرقره ثابت

منظور از قرقره ثابت، قرقره­ای است که یک محور ثابت دارد. در واقع این محور به عنوان تکیه­گاه قرقره به شمار می‌رود. در روند کار این ماشین، به وسیله قرقره ثابت که حول محور خود می‌چرخد؛ نیروی تولید شده برای هدایت و جمع کردن کابل یا طناب استفاده می‌شود. این قرقره می‌تواند تغییر جهت دهد و کابل را باز کند. همچنین در کنار داشتن مزیت مکانیکی کامل، قرقره کابل نسبت به حرکت طناب یا کابل، وضعیت ثابتی دارد.

قرقره متحرک

قرقره متحرک کابل دارای محور آزاد است. در واقع می‌توان گفت که این محور برای حرکت در فضا آزادی کامل دارد. در سیستم طراحی شده قرقره متحرک، یک سر کابل به صورت آزاد و سر دیگر آن ثابت و متصل است و از آن برای تبدیل نیرو استفاده می‌شود. با کمک این نمونه قرقره­ها می‌توان نیرو را با قابلیت مکانیکی کامل، افزایش داد و آن را به نوع دیگری تبدیل کرد.

قرقره متحرک

نکات مهم برای انتخاب قرقره کابل مناسب

با کمک قرقره کابل، می‌توان به راحتی یک سیم، کابل یا طناب را جمع کرد و از پیچ خوردن آن جلوگیری نمود. همچنین این وسیله دارای انواع دسته بالابر است و قابلیت حمل و جابه­جایی دارد که کار را آسان‌تر می‌کند. برای اینکه بتوانید بهترین قرقره کابل مناسب خود را انتخاب کنید؛ ابتدا باید نوع نیاز و انتظارات خود را مشخص نمایید تا قرقره انتخابی بتواند رضایت شما را بدست آورد. برخی از نکاتی که به انتخاب قرقره مناسب به شما کمک می‌کند؛ به شرح زیر هستند.

توجه به کاربرد قرقره

در ابتدا باید به این نکته توجه کنید که از قرقره کابل چه کاربردی می‌خواهید. اندازه این کابل تا چقدر می‌تواند انتظارات شما را برآورده کند؟ تعداد پریز مدنظر شما چند تا است؟ پاسخ به این سوالات به شما کمک می‌کند که دید بهتری نسبت به خرید قرقره داشته باشید و با توجه به نیاز خود، برای تهیه آن اقدام کنید.

علائم ثبت شده بر روی قرقره

حتما توجه داشته باشید که بر روی قرقره انتخابی، اطلاعاتی همچون وزن کل، وزن خالص، متراژ کل و سایز کابل درج شده باشد. همچنین ثبت مشخصات سازنده بر روی قرقره، اصل بودن آن را نشان می‌دهد. البته وجود فلش چرخش برای جمع کردن کابل نیز بسیار مهم است که بودن آن بر روی قرقره، کار با این وسیله را راحت‌تر می‌کند.

blank

خرید و استفاده از قرقره کابل

قرقره­ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند و مورد استفاده قرار می‌گیرند. کاربرد قرقره کابل باعث شده است که انجام برخی کارها در صنعت سرعت بیشتری بگیرد و راحت‌تر پیش رود. این وسیله به جمع شدن آسان‌تر و منظم‌تر سیم، کابل یا طناب کمک می‌کند و با داشتن چندین پریز، سبب برق­رسانی به چندین وسیله برقی دیگر می‌شود. برای خرید قرقره کابل مناسب، می‌توانید آن را از فروشگاه­های اینترنتی و یا مراکز فروش موجود در شهر خود تهیه کنید.

ارسال دیدگاه