تعریف کلید برق و کاربردهای آن

تعریف کلید برق و کاربردهای آن

یکی از پرکاربردترین تجهیزات ساختمانی که در زیبایی محیط نقش مهمی دارد کلید برق است. این کلید یک وسیله الکتریکی ساختمان بوده که برای کنترل جریان برق، کابل‌هایی به آن متصل می‌شوند. بیشترین کاربرد کلید پریز برای قطع جریان در یک مدار الکتریکی بوده و توسط یک سوئیچ لامپ‌های فضای اطراف را روشن یا خاموش می‌کند. در واقع کلیدها جریان برق را در مدار کنترل و به آن فرمان می‌دهند.

تعریف کلید برق و کاربردهای آن

انواع کلید پریز مکانیکی را نام ببرید؟

کلیدهای مکانیکی معمولا بر اساس عوامل مختلف محیطی از جمله روش تحریک در کلیدهای دستی، تعداد کلیدهای تک و چند کنتاتک، تعداد پل‌های موجود در مدارها و سایر موارد دسته بندی کرد. پل یا قطب در کلید برق مدارهای الکتریکی را جدا کرده و کلید می‌تواند آن‌ها را کنترل کند. اغلب کلیدهایی که امروزه طراحی شده‌اند دارای تک پل، دو پل  و سه پل هستند. تعداد راه‌ها یا مسیرها در یک کلید پریز جریان برق را از کابل‌های آن عبور داده و دستور روشن شدن یا خاموش کردن لامپ را به مدار صادر می‌کنند. معمولا کلیدهای الکتریکی دارای یک راه یا دو راه برای عبور دادن جریان برق هستند.

مقایسه مدل کلیدهای برق در گذشته و امروز

در گذشته کلید پریزها بیشتر به شکل فلزی بوده و باعث برق گرفتگی و انتقال نادرست الکتریسیته در کابل‌های ساختمان شده و امکان رخ دادن آتش سوزی وجود داشت. اما کلید برق‌هایی که امروزه تولید می‌شوند از جنس پلاستیک با کیفیت و با دوام بوده و خطر آتش سوزی نسبت به پریزهای فلزی در گذشته کمتر شده و این کلیدهای برق امنیت بالایی دارند. در کنار تمام این خدمات از ظاهر زیبایی برای ایجاد محیطی جذاب تر برخوردارند.

کلید هایی که حسگر حرکتی یا حرارتی دارند چگونه عمل می‌کنند؟

مدل‌های مختلف کلید برق در بازار وجود داشته که پرطرفدارترین این پریزها دارای حسگر حرارتی یا حرکتی هستند. این کلیدها تاثیر چشمگیری در کاهش میزان مصرف برق در محیط اطراف دارند. نصب و استفاده از این کلیدها سیستم روشنایی در ساختمان به صورت خودکار فرمان گرفته و لامپ‌ها را روشن و خاموش می‌کند. این محصولات به این نحو کارکرده که با گرمای دست افراد فرمان قطع یا وصل شدن وسایل الکتریکی صادر می‌شود. این محصول نسبت به سایر کلیدهای برق موجود در بازار عمر طولانی تری داشته و کمتر از طریق جریان‌های برق آسیب می‌بینند.

blank

کاربردهای مختلف کلیدهای برق لمسی یا تاچ چیست؟

امروزه یکی از پرطرفدارترین و پرفروش ترین کلید برق در بازار، مدل‌های لمسی و تاچ کلیدهای پریز است. این کلیدها با لمس انگشتان شما فرمان قطع و وصل شدن را به مدل اصلی را صادر می‌کنند. از این محصول بیشتر در اداره‌ها و بیمارستان‌ها که میزان تجمع ویروس‌ها و آلودگی بالا بوده استفاده می‌شود. یکی از مزایای اصلی این نوع کلیدهای پریز راحتی محصول و ایمنی بالای آنان است. کلیدهای لمسی یا تاچ علاوه بر امنیتی که دارند زیبایی دکوراسیون داخلی محیط را دو چندان کرده و بر طول عمر سیم‌های برق می‌افزایند.

کلید پریز برق دکوراتیو چه مشخصاتی دارد؟

همان طور که از نام این کلید برق مشخص است میزان جذب مشتری از طریق زیبایی کلید در وهله اول اهمیت دارد. از این کلیدها معمولا بیشتر برای طراحی‌های دکوراسیون داخلی ساختمان‌ها استفاده می‌شود. این پریزها زیبایی محیط اطراف را چند برابر کرده و فضای لوکس و لاکچری را در محله کار یا منزل شما به وجود می‌آورند. این محصولات علاوه بر زیبایی، قیمت بالایی نیز نسبت به سایر کالاهای مشابه در بازار دارند.

کلید پریز تک پل چه کاربردهایی دارد؟

کلید تک پل از پرطرفدارترین و پرکاربردترین مدل‌های کلید برق در سیم کشی ساختمان است. از این محصول برای قطع و وصل کردن جریان الکتریکی یک لامپ استفاده شده یا به عبارت دیگری این محصول برای مصرف لامپ در یک مدار بوده و تنها ایراد این کلید توانایی بیش از حد یک مصرف کننده را ندارد.

کلید پریز تک پل چه کاربردهایی دارد؟

تعریف کلید پریز دو پل و کاربرد های این محصول

با این کلید برق می‌توانید به صورت همزمان دو وسیله الکتریکی یا لامپ را کنترل کنید. در واقع این کلیدها قابلیت مدیریت دو مصرف کننده برق در یک مدار را دارند. در اصل از کلید پریز دو پل با عنوان اشتراک طلایی نیز یاد می‌شود. این کلید مستقیما از طریق مدار و سیم کشی به وسیله الکتریکی وصل شده و فرمان را به آن را صادر می‌کند.

کلید پریزهای امروزی چه مزیت‌هایی دارند؟

امروزه برای ساخت کلید برق‌ها از پلاستیک مرغوب استفاده می‌کنند تا خطر اتصالات برقی را کاهش دهند و کمتر دچار زنگ زدگی و پوسیدگی می‌شوند. این کلیدهای پریز در فریم‌های گرد یا مربع تولید شده اما در گذشته تولید این محصولات در شکل‌های مختلف محدود بوده و فقط نوع مربع آن وجود داشت. کلید پریز‌هایی که در زمان‌های قدیم ساخته می‌شدند تاثیر چندانی در زیبایی محیط نداشتند.

blank

تنوع زیاد کلیدهای امروزی

 یکی از اجزای مهم و پرکاربرد یک محیط کلید برق است. امروزه از این کلید پریز تقریبا در تمام منازل و اداره‌ها استفاده شده و تغییرات جزئی رادر تطابق با دیوار یا مبلمان شما باعث هرچه زیباتر شدن محیط اطراف می‌شود. به دلیل اینکه این کلید پریزها به صورت مستقیم با سیم‌های برق در ارتباط هستند، اگر مشکلی در این کلید پریزها جود داشته باشد؛ موجب آسیب دیدن سایر اجزایی که در ارتباط با آنان بوده می‌شود. پس در ابتدا باید به میزان امنیت و ایمنی آنان توجه کرد. در گذشته مدل‌های محدودی برای انتخاب کلید پریز وجود داشت اما امروزه با گسترش دانش بشر محصولات متنوعی در رنگ‌های مختلف تولید شده است.

ارسال دیدگاه

دیدگاه ها
  1. 1 سال پیش

    مفید بود

  2. blank
    شکوهی :
    6 ماه پیش

    سلام مقاله کاربردی بود و پر محتوا کلیدهای شیک و زیبا و چشم نوازی بود تشکر