انواع لامپ ها و کاربرد آنها

انواع لامپ ها و کاربرد آنها

لامپ­ها نقش مهمی در نورپردازی و البته زیبایی یک فضا دارند. نورپردازی به روش­های مختلفی انجام می­شود که بسته به کاربردی که مد نظر شماست، می­توانید روشنایی­هایی با ویژگی­های مناسب انتخاب و نصب کنید. از انواع لامپ برای روشنایی و نورپردازی معمولی می­توان به لامپ رشته ­ای، لامپ هالوژن، لامپ فلورسنت، لامپ ال ای دی، لامپ متال هالید، لامپ بخار سدیم، فلورسنت فشرده، نئون، بخار جیوه و … اشاره کرد.

انواع لامپ ها و کاربرد آنها

لامپ رشته ‌ای

نام اصلی روشنایی­های معمولی و سنتی، لامپ­های رشته­ای هستند. در این نوع، رشته­ای از تنگستن وجود دارد و وقتی جریانی از آن عبور می­کند باعث درخشش و روشن شدن لامپ می­شود. رشته تنگستن توسط خلاء یا گاز نیتروژن احاطه شده است. این روشنایی­ها در اندازه­ ها و اشکال مختلف موجود هستند. در روشنایی­های رشته­ای، جریان ناگهانی باعث گرم شدن رشته و سوختن آن می­شود. این روشنایی­ها تنها 700 تا 1000 ساعت دوام می­آورند و انرژی زیادی را هدر می­دهند. در گذشته به طور گسترده در منازل استفاده می­شد و اخیراً فناوری­های جدیدتر مانند LED، فلورسنت و غیره جایگزین آن­ها شده­اند.

لامپ ال ای دی

ال ای دی­ها اخیرا به یکی از پرکاربردترین مدل­های لامپ تبدیل شده­اند. این نوع از یک دیود ساطع کننده نور تشکیل شده است. ال ای دی­ها یکی از تجهیزات نیمه هادی به شمار می­رود که با اعمال کردن جریان منفی به دیود، جریان الکترونی تولید کرده و فوتون­ها را آزاد می­کنند. در نهایت فوتون­ها از دیود ساطع می­شوند و نور تولید می­کنند. هنگامی که چندین دیود در کنار هم قرار می­گیرند، یک لامپ LED تشکیل می­شود.

این روشنایی­ها در رنگ­های مختلف تولید و عرضه می­شوند و ابعاد، اندازه­ها و طرح­های متفاوتی دارند؛ بنابراین می­توان از آنها در هر مکانی استفاده کرد. کاربرد این نوع بیشتر برای دکوراسیون، نورپردازی بیرون ساختمان و داخل منزل و تزئینات است.

یکی از مزایای این دسته نداشتن اشعه ماوراء بنفش و مادون قرمز است. این محصولات جیوه نداشته و خطرات کمی دارند؛ بنابراین سازگار با محیط زیست هستند. اکثر این لامپ­ها نور کمی تولید می­کنند به همین خاطر معمولا از چندین ال ای دی برای محیط استفاده می­شود.

انواع لامپ ها و کاربرد آنها

لامپ فلورسنت

روشنایی­های فلورسنت که به عنوان لامپ مهتابی نیز شناخته می­شوند و پیچیده­تر از روشنایی­های رشته­ای هستند. در این نوع یک لوله فلورسنت بین کاتدها وجود دارد. لوله از جیوه و گازهای دیگر پر شده و عبور جریان باعث تشعشع و تابش در آنها می­شود. پوشش فسفر در خارج، انرژی تابشی را به نور مرئی تبدیل می­کند. فلورسنت انرژی کمتری برای تولید نور مصرف می­کنند و دوام بیشتری نسبت به رشته­ای دارند. البته به دلیل نیاز به پر شدن با جیوه، دفع و دور انداختن این لامپ­ها کمی مشکل است و باید با رعایت نکات ایمنی صورت بگیرد.

لامپ هالوژن

لامپ­های هالوژنی روشنایی­هایی هستند که در آن­ها رشته­های تنگستن توسط یک حباب پر از گاز هالوژن احاطه شده است؛ بنابراین گاز هالوژن از سیاه شدن تنگستن جلوگیری می­کند و این باعث افزایش طول عمر می­شود. روشنایی­های هالوژنی در ابعاد و اندازه­های مختلف تولید و عرضه می­شوند. انواع این روشنایی­ها در انواع مختلف روکار و توکار تولید می­شوند و کیفیت خوب و کاربردهای متنوعی دارند. متداول­ترین کاربرد آن­ها به عنوان چراغ­های آویز و نورپردازی زیر کابینت است.
از مزایای آن می­توان به قیمت مناسب و مصرف کم انرژی اشاره کرد. این لامپ­ها نیز ابعاد کوچکی دارند و در مکان­های مختلف قابل استفاده هستند. میانگین بازدهی آنها تا یک سال است. در صورت شکستن یا گرم شدن بیش از حد ممکن است خطر آتش سوزی ایجاد کنند.

لامپ نئون

لامپ­های نئون روشنایی­هایی بوده که حاوی گاز کم فشار هستند. روشنایی­های استاندارد با مخلوطی از گاز آرگون و نئون پر شده­اند و روشنایی­هایی با نور بالا با گاز نئون خالص پر می­شوند. هنگامی که ولتاژ اعمال ­شود، گاز یونیزه اجازه می­دهد تا جریان بسیار کمی، از یک الکترود به الکترود دیگر عبور کند. استفاده از گاز یونیزه عاملی برای کارکرد لامپ با ولتاژ کمتر است. این ولتاژ بسته به روشنایی مورد استفاده می­تواند بین 10 تا 20 ولت متغیر باشد.

انواع لامپ ها و کاربرد آنها

لامپ فلورسنت فشرده یا CFL

لامپ فلورسنت فشرده یا CFL برای جایگزینی روشنایی­های رشته­ای در خانه­ها و ساختمان­های تجاری طراحی شده­است.CFL  یا لامپ کم مصرف بر اساس عملکرد فلورسنت­ها کار کرده و برای تولید همان مقدار نور از توان کمتری استفاده می­کنند. این محصولات از چندین حلقه لوله­ای پر از جیوه تشکیل شده­اند و شباهت زیادی به انواع روشنایی­های رشته­ای دارند.

در مقایسه با روشنایی­های رشته­ای، فلورسنت فشرده طول عمر بیشتری داشته و تا 10000 ساعت کار می­کنند؛ از دید مصرف انرژی بهینه­تر و به صرفه­تر بوده و درخشندگی بالاتری دارند. دفع این نوع مانند فلورسنت معمولی، به علت وجود جیوه آن­ها چالش برانگیز است.

لامپ‌ متال هالید

متال هالید نوعی لامپ بوده که کمی شبیه به نوع بخار سدیم است، اما تفاوت­هایی با هم دارند. متال هالید دارای یک لوله سرامیکی یا کوارتز است که در یک محفظه شیشه­ای خلاء قرار دارد. این لوله با نمک­های متال هالید، جیوه و گازهای فعال کننده پر شده است زیرا نمک­های متال هالید به دلیل درشت بودن نور زیادی تولید می­کنند. این لامپ نسبت به انواع دیگر روشنایی­ها، پرنورتر و کارآمدتر است و به همین دلیل در مکان­هایی که به نور زیاد نیاز دارند به کار برده می­شود.

لامپ بخار جیوه یا MVL

در بررسی انواع لامپ و کاربرد آنها به مقایسه روشنایی­های MVL یا بخار جیوه­ای می­رسیم که عملکردی مشابه روشنایی­های بخار سدیم دارند و نور تولید شده توسط آن­ها بسیار سفید، شدید و درخشان است. از این محصول برای نورپردازی مناطق بسیار وسیع استفاده می­شود. عمر مفید این نوع بسیار طولانی بوده و حدود 240000 ساعت است.

لامپ، منبع مهم نور در زندگی مدرن

لامپ­ها منبع مهمی از نور مصنوعی هستند. در طول صد سال گذشته، این روشنایی­ها به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی بشریت تبدیل شده­ و انجام فعالیت­های روزمره بدون آن بسیار دشوار است. انواع متنوعی از لامپ عرضه شده و در بازار وجود دارد. عملکرد، مواد به کار رفته در آن­ها و از همه مهم­تر بازده انرژی هر نوع با دیگری متفاوت است. در این مقاله با تعدادی از انواع لامپ­های موجود در بازار و کاربرد آن­ها آشنا شدیم. اکنون می­توانید با توجه به نیاز و کاربرد مدنظر خود، بهترین محصول را خریداری کنید.

ارسال دیدگاه

دیدگاه ها
  1. blank
    دنیا :
    7 ماه پیش

    سلام
    اگه برد داخل لامپ ها بسوزه آیا قابل تعمیر هست یا نه؟

    • 7 ماه پیش

      سلام, یکم پیچیده هستند اما قابل تعمیر هستند.