هرآنچه درباره جک روغنی باید بدانید

هرآنچه درباره جک روغنی باید بدانید

یک جک روغنی به صورت عمودی زیر باری که قرار است بلند شود، قرار می­گیرد. طراحی آن به شکلی بوده که آن­ها را قادر می­سازد تا وزن زیادی را بلند کرده و تا ارتفاعات بالاتری بلند کنند. این وسیله اندازه ه­ای استاندارد داشته که باعث می­شود استفاده از آن راحت باشد.

جک­های روغنی به طور قابل توجهی ارزان­تر از جک­های دیگر هستند. صاحبان کامیون این جک‌های خاص را راحت و ایده‌آل می‌دانند؛ زیرا برای جابجایی بار بسیار کارآمد هستند. قابل حمل بودن جک­های روغنی، مزیت آن­ها به حساب می­آید، زیرا می­توان آن­ها در مدت زمان کوتاه و به راحتی به محل مدنظر حمل کرد. در این مقاله به بررسی نحوه کار با جک­های روغنی و مزایا و معایب آن می­پردازیم.

هرآنچه درباره جک روغنی باید بدانید

جک روغنی برای چه کاری مناسب است؟

جک روغنی، که به عنوان جک دستی نیز شناخته می‌شود، از یک سیال هیدرولیکی استفاده می‌کند که تراکم‌ناپذیر است تا بارهای بسیار حجیم را بالا ببرد. آن­ها عمدتاً برای کاربردهای تجاری طراحی شده­اند تا زمان لازم برای بلند کردن اجسام سنگین را کاهش دهند. جک­های روغنی در اندازه­ها و انواع مختلف ساخته شده، اما بیشتر توسط دارندگان کامیون و شاسی بلند استفاده می­شوند.

اگر وسیله نقلیه شما فاصله کمی از سطح زمین دارد، جک روغنی هیدرولیک ممکن است بهترین گزینه برای خرید نباشد. این وسیله بسیار ضروری بوده، به خصوص زمانی که می­خواهید بدون هیچ کمکی یک لاستیک پنچر شده را از ماشین خود تعویض کنید.

جک­های روغنی در مقایسه با جک­های هیدرولیک به دلیل باریک بودن بدنه­شان، پایداری زیادی ندارند. جک­های روغنی دارای حداقل ارتفاع بالابر هستند که در هنگام کار با خودروهایی که ارتفاع استانداردی از سطح زمین دارند، مشکلاتی را ایجاد می­کنند.

نحوه کار با جک روغنی

نحوه استفاده از جک روغنی آسان است. تنها کاری که لازم است انجام دهید این بوده که جک را زیر وسیله نقلیه خود قرار دهید. سپس باید پیستون کوچک را به سمت خلاف جهت عقربه­های ساعت بچرخانید تا ارتفاع پیستون را تنظیم کنید. پس از انجام تمام کارهایی که گفته شد، می­توانید بار مدنظر خود را تکان دهید. جک روغنی پمپاژ نرمی دارد که به شما امکان می­دهد وسیله نقلیه خود را کاملا آهسته بالا ببرید.

استفاده از جک­های روغنی قابل اعتماد و ایمن است. در این جک­ها معمولاً از روغن یا مایع هیدرولیک برای ایجاد فشار کافی برای بلند کردن اتومبیل یا بار سنگین استفاده می­شود.

هرآنچه درباره جک روغنی باید بدانید

 مزایای جک روغنی

جک­های روغنی دارای مزایایی هستند که در ادامه به آن می­پردازیم.

مقرون به صرفه

جک­های روغنی بسیار مقرون به صرفه بوده که باعث محبوبیت آن­ها در بین بسیاری از افراد شده است. آن­ها در مقایسه با انواع جک­های دیگر نسبتاً ارزان قیمت­تر هستند. جک­های روغنی علی رغم اینکه ارزان­تر هستند، اما کارایی مشابهی با جک­های گران قیمت­ دارند؛ بنابراین، اگر بودجه کمی دارید، خرید جک روغنی یک گزینه عالی است.

وزن سبک

جک­های روغنی به گونه­ای طراحی شده­اند که سبک وزن باشند؛ بنابراین، آن­ها بر خلاف انواع دیگر جک­ها، به راحتی قابل حمل هستند. آن­ها از مکانیک­های DIY  برخوردار هستند.

اندازه کوچک

جک­های روغنی از نظر اندازه نسبتا کوچک هستند. این موضوع باعث می­شود که آنها به راحتی در هر فضایی بدون هیچ مشکلی قرار بگیرند. اگر فضای کمی در اختیار دارید، شما به جکی نیاز خواهید داشت که حمل آن استرس­زا نباشد؛ بنابراین جک روغنی گزینه ایده­آلی برای شما به حساب می­آید.

بسیار کارآمد

جک روغنی نه تنها مقرون به صرفه بوده، بلکه در بلند کردن بار نیز بسیار کارآمد است. طراحی منحصر به فرد این جک آن را قادر می­سازد تا بارهای سنگین را به راحتی بلند کند. انواع مختلف جک­های روغنی می­توانند از 2 تن تا 50 تن را بلند کنند. شما فقط باید واحد مناسب را برای بار مورد نظر خود تهیه کنید.

استفاده آسان

استفاده از جک­های روغنی، ساده بوده و پیچیده نیست. سیال استفاده شده در این جک معمولا ماندگاری طولانی دارد و به کارگیری آن بسیار راحت است.

blank

معایب جک روغنی

جک­های روغنی علاوه بر مزایایی که دارند، معایبی هم دارند؛ در ادامه به این معایب اشاره کرده­ایم.

نسبتاً ناپایدار

جک روغنی به دلیل بدنه باریکی که دارد می­تواند به راحتی واژگون شود. این جک از نظر اندازه بسیار کوچک است و از این رو وزن وسیله نقلیه در یک منطقه کوچک توزیع می­شود و آن را ناپایدار می­کند.

دارای حداقل ارتفاع بالابر

جک­های روغنی معمولاً دارای حداقل ارتفاع بالابر هستند که از جک­های کفی بیشتر است. این موضوع باعث می‌شود که این جک­ها برای کامیون‌ها و وسایل نقلیه با فاصله زیاد از سطح زمین مناسب‌تر باشند، اما برای خودروهای دارای فاصله استاندارد با سطح زمین کمتر ترجیح داده شوند.

هرآنچه درباره جک روغنی باید بدانید

خرید جک روغنی

جک­های روغنی در اندازه­ها و انواع مختلفی وجود دارند؛ از این رو هنگام بلند کردن اجسام سنگین یا اتومبیل ارتفاعات مختلفی را می­تواند ارائه دهد. شما فقط باید یک مورد مناسب برای وسیله نقلیه خود تهیه کنید. جک روغنی می­تواند بین 20 تا 45 سانتی­متر ارتفاع داشته باشد. حتما قبل از خرید جک­های روغنی به ارتفاع و اندازه مدنظر خود توجه کنید.

ارسال دیدگاه