همه چیز درباره فرز انگشتی

frez angoshti

فرز انگشتی برای استفاده در کارهای دقیق و ظریف مورد استفاده قرار می گیرد و به همین دلیل در هنگام خرید باید به نکات زیادی توجه نمایید.

فرز انگشتی را می توان به صورت استوانه ای یا مخروطی مطابق با کاربرد مورد نظر آنها تولید کرد. فرزها در زبان انگلیسی «End Milling Cutter» نامیده می‌شوند. این فرز ها ابزارهای برشی هستند که می‌توانند بر روی پیشانی و سطوح محیطی دندانه های برآمده ایجاد کنند. فرز انگشتی، یکی از رایج ترین انواع فرزهای مورد استفاده است. برای عملیات عمودی بر روی قطعات نازک و کوچک که نیاز به کار دقیق و ظریف دارند یا برای عملیات هایی مانند کنده کاری ترجیح داده می شوند. فرز انگشتی معمولاً با استفاده از فولاد با سرعت بالا تولید می شود، اما نمونه هایی نیز وجود دارد که با استفاده از یک قطعه سخت طراحی شده اند. قبل از انتخاب فرز انگشتی، کاربران باید سوالاتی را از خود بپرسند تا انتخاب درستی داشته باشند.

فرز انگشتی

قبل از انتخاب یک فرز انگشتی، خود را به چالش بکشید:

روی چه نوع موادی میخواهیم کار کنیم؟ هر ماده ای که در تولید صنعتی استفاده می شود دارای ویژگی های منحصر به فرد بسیاری است. این وضعیت باعث می شود که ابزارهای برش مختلفی تولید شوند تا در فرآیندهای تولیدی که در آن مواد مختلف فرآوری می شود استفاده شوند. به عنوان مثال، ابزار مورد استفاده در چرخه تولید که در آن یک ماده پلاستیکی پردازش می شود از هر نظر با هم متفاوت است. همچنین ابزار مورد استفاده در فرآیندهای تولیدی که در آن فولاد یا مواد سختی مشابه پردازش می شود، از نظر مواد و هندسه ابزار متفاوت هستند. بنابراین، دانستن خواص مواد قبل از کار بر روی قطعه به شما در انتخاب ابزار مناسب کمک می کند.

چه عملیاتی برای انجام روی مواد لازم است؟ علاوه بر خواص مواد مورد استفاده در تولید، عملیات مورد نظر برای انجام، بر روی این ماده نیز در انتخاب ابزار مورد استفاده در چرخه تولید مهم است. یعنی پیچ کردن، شیار زنی، تیز کردن، پخ زدن و بسیاری از عملیات مشابه دیگر را می توان روی همان نوع مواد انجام داد. یا، بسیاری از این تولیدات را می توان بر روی یک ماده انجام داد. فرز انگشتی ممکن است برای یک عملیات مناسب باشد و برای عملیات دلخواه دیگر مناسب نباشد. بنابراین در نظر گرفتن عملیاتی که باید روی ماده قبل از انتخاب ابزار انجام شود، معیار مهمی برای انتخاب ابزار مناسب است.

قبل از انتخاب یک فرز انگشتی، خود را به چالش بکشید:

حجم تخمینی تراشه یا براده که باید از قطعه کار حذف شود چقدر است و کدام قطعات را باید با ابزار برش پردازش کنیم؟

بسته به مواد مورد استفاده در فرآیند تولید و ویژگی های فرآیند، میزان تراشه یا براده حذف شده نسبت به مواد تغییر می کند. یکی دیگر از عوامل موثر بر عملیاتی که باید روی قطعه کار انجام شود این است که چه مقدار از ابزار برش برای رسیدن به طرح مورد نظر باید به کار گرفته شود. یعنی بسته به ابعاد عملی که باید انجام شود، ممکن است لازم باشد که در اطراف، روی پیشانی یا هم در اطراف و هم روی پیشانی ابزار برش مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین هنگام در نظر گرفتن عملیاتی که باید روی قطعه کار انجام شود، باید در نظر داشت که در حین انجام این عملیات از کدام فرز انگشتی برای ظریف تر شدن کار باید استفاده کرد.

از کدام نوع فرز انگشتی باید استفاده کنیم؟

کاربری که 4 سوال بالا را از خود می پرسد به این معنی است که قبلاً نوع فرز انگشتی را که می خواهد استفاده کند را انتخاب نموده است. تنها چیزی که باقی می ماند این است که فرز های انگشتی موجود در بازار را بررسی کنید و آن را خریداری کنید که به بهترین وجه با ایده آل در ذهن شما سازگار است. شما باید فرز انگشتی شرکتی را انتخاب کنید که کیفیت بالا را برای مواد و عملیات مختلف ارائه می دهد. در طول فرآیند فرزکاری با استفاده از فرز انگشتی، قطعه مورد نظر می تواند به سمت ابزار برش در جهت حرکت چرخشی حرکت کند که بر ویژگی های شروع و پایان برش تأثیر می گذارد.

فرز کاربید و کاربرد آنها

فرز کاربید و کاربرد آنها

فرزکاری زمانی کامل می شود که جهت تغذیه قطعه کار و جهت چرخش فرز انگشتی کاربید در یک جهت در ناحیه برش باشد. ضخامت تراشه به تدریج از ابتدا تا انتهای عملیات در طول فرزکاری کاهش می یابد، زیرا عمل برش به نقطه صفر می رسد. هنگامی که تیغه در جهت مخالف حرکت می کند (که به عنوان فرز معکوس نیز شناخته می شود)، جهت حرکت قطعه کار توسط فرز انگشتی در منطقه برش چرخانده می شود و جهت برعکس است. ضخامت تراشه به تدریج با فرآیند برش از ابتدا تا نقطه صفر افزایش می یابد.

فرز انگشتی کاربید را از طریق آسیاب معکوس از ضخامت تراشه صفر برش می دهند. در نتیجه با قدرت برش بالا، فرز انگشتی کاربید و قطعه کار از یکدیگر دور می شوند. هنگامی که به تیغه فرز انگشتی کاربید در حین برش فشار وارد می شود، این تنش معمولاً در اثر تماس با سطح سخت شده با ماشین کاری روی میز ماشین ایجاد می شود. دمای بالای ناشی از فشار سطح سخت شده به تیغه های برش باعث اصطکاک و درخشش می شود. نیروی برش همچنین می تواند باعث حرکت قطعه کار از روی میز شود.

مزایای فرز انگشتی کاربید

مزایای فرز انگشتی کاربید

فرز انگشتی کاربید برش را با بالاترین ضخامت براده هنگام فرزکاری شروع می کند. که این می تواند دمای افزایش یافته را کاهش دهد. استفاده از حداکثر ضخامت براده بسیار سودمند است و هدایت قدرت برش را به قطعه کار آسان تر می کند. همچنین امکان برش را به فرز انگشتی که روی قطعه است را می دهد.

در فرز انگشتی کاربید، گاهی اوقات می توان در حین فرزکاری مشاهده کرد که تراشه ها لبه های برش را پر کرده یا به آن می چسبند. همچنین شروع به جمع شدن در لبه ای می کنند که تیغه بعدی شروع می شود. در مورد فرز معکوس، راحت تر از شر براده هایی که بین تیغه و قطعه گیر کرده اند خلاص می شود. اگر تراشه های گیر کرده جدا نشوند، ممکن است باعث شکستن تیغه ها شود. اما اگر همان تراشه در حین فرز کاری دو نیم شود، به لبه برش آسیبی نمی رساند.

ارسال دیدگاه