همه چیز درباره پیچ ها و انواع آن

همه چیز درباره پیچ ها و انواع آن

پیچ‌ها و سر پیچ با یک مکانیک ساده و به صورت یک رزوه مارپیچ پیچیده‌ شده در اطراف یک استوانه ساخته می‌شوند. این ابزارها بسیار اساسی و در عین حال متحول‌کننده در دنیای امروزی ماشین‌آلات و ساخت‌و‌سازهای پیچیده هستند. از اتومبیل‌ها و آسمان‌خراش‌ها گرفته تا رایانه‌ها و مبلمان، بسیاری از زندگی‌های ما با پیچ‌ها به هم متصل می‌شوند. اولین پیچ‌ها در یونان باستان به عنوان ماشین پرس برای تولید روغن زیتون مورد استفاده قرار می‌گرفت و بعدها برای فشرده‌کردن خمیر چوب به کاغذ در قرون وسطی استفاده شد. این ماشین ساده اجازه می‌دهد نیرویی فراتر از قدرت انسان برای استخراج روغن، آب‌میوه، کاغذ و غیره اعمال شود.

پیچ ها از چه موادی ساخته می شوند؟

پیچ ها دارای پایه فولادی هستند که ترکیبی از دو عنصر طبیعی آهن و کربن است. عناصر دیگری برای استحکام، مقاومت در برابر خوردگی، وزن و ظاهر به پیچ اضافه ‌شده یا پیچ را پوشش می‌دهند. پایه پیچ از سیم فولادی کربنی با وزن کم تا متوسط ​​ساخته‌ شده است و ساخت و خرید آن نسبتاً ارزان است. اما پیچ‌های ارزان قیمت می‌توانند کیفیت کار را خراب کنند.

پیچ‌ها و سر پیچ های فولادی ضد زنگ با فلزات دیگری مانند آلومینیوم، آهن، منیزیم، روی، مس و سیلیکون ساخته شده‌اند، استفاده از این فلزات استحکام و دوام پیچ‌ها را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. بسته به ترکیب موادی که در ساخت پیچ‌ها استفاده می‌شود، آنها دارای انواع مغناطیسی، مقاوم در برابر خوردگی، سبک ‌وزن، براق، رنگارنگ هستند. به عنوان مثال، پیچ‌های فولادی با عناصر اضافه ‌شده به آنها دارای قدرت بیشتری هستند، پیچ‌های مسی مقاومت در برابر خوردگی عالی دارند، پیچ های آلومینیومی سبک وزن هستند و پیچ‌های تیتانیوم استحکام را با مقاومت در برابر خوردگی ترکیب می‌کنند و همچنان بسیار سبک وزن هستند. صدها ترکیب پیچ وجود دارد که هر کدام خواص و مزایای خاص خود را دارند.

همه چیز درباره پیچ ها و انواع آن

انواع پیچ ها

پیچ درپوش: پیچ‌های درپوش دارای یک شانه نسبتاً پهن برای محکم نگه ‌داشتن یک جسم به کار می‌روند، آنها در انواع مختلفی از سبک‌های سر وجود دارند و برای قرار‌دادن در سوراخ‌های ضربه‌خورده طراحی شده‌اند.

پیچ عرشه: پیچ عرشه نوعی پیچ چوبی است که برای مونتاژ اجزا و مواد عرشه طراحی شده است. آنها هم‌ سطح با سطح قطعه کار می‌نشینند. پیچ‌های عرشه کامپوزیت دارای یک رزوه غیر ‌مارپیچ در نزدیکی سر پیچ هستند.

پیچ رولپلاک: پیچ رولپلاک سر ندارند. هر دو انتها رزوه شده‌اند، البته در جهت مخالف. آنها یک اتصال پنهان بین دو بستر ایجاد می‌کنند.

پیچ محرک: پیچ‌های محرک برای کوبیدن به سوراخ‌های از پیش کوبیده طراحی شده‌اند.

پیچ دیوار خشک: پیچ‌های دیوار خشک پیچ‌های کوتاه‌ شده‌ای هستند که برای نگه‌ داشتن ناودانی‌های سنگی به دیوار طراحی شده‌اند.

پیچ چشمی: پیچ‌های چشمی دارای سر حلقه‌ای هستند. آنها به عنوان یک نقطه اتصال عمل می‌کنند.

جک اسکرو: پیچ‌های جک عمدتاً در رایانه و قطعات الکترونیکی برای اتصالات کابل نوع D استفاده می‌شود.

پیچ تاخیری: پیچ‌های تاخیری پیچ‌هایی هستند که برای آچار یا سوکت استفاده می‌شوند. آنها بسیار مستحکم هستند و برای طیف گسترده‌ای از مواد در نظر گرفته شده‌اند.

پیچ بنایی: پیچ‌ها و سر پیچ های بنایی به صراحت برای اتصال مواد به بتن طراحی شده‌اند. آنها اغلب به رنگ آبی برای شناسایی آسان هستند.

پیچ های آینه: همانطور که از نام آن پیداست، پیچ‌های آینه‌ای همراه با آینه استفاده می‌شوند. آنها معمولا از مواد سبک و غیر‌ ساینده با روکش کرومی تشکیل شده‌اند.

پیچ‌های تنظیم: پیچ‌های تنظیم، بخش‌های میله‌ای بدون سر و رزوه‌دار هستند که با مواد نفوذ ‌شده همسطح می‌شوند. رایج‌ترین کاربرد آنها در ارتباط با یقه‌های شفت یا در غیر این صورت گرفتن یک محور به صورت عمود است. آنها با سوکت فرورفته یا سر‌صاف هدایت می‌شوند.

پیچ‌های ورق فلزی: پیچ‌های ورق فلزی دارای رزوه بسیار تیز برای نصب آسان فلز به چوب یا فایبرگلاس هستند.

پیچ‌های بال: بال پیچ‌ها دارای سرهای فلنجی هستند که به آنها اجازه می‌دهد با دست سفت شوند.

پیچ‌های چوبی: پیچ‌های چوبی قصد نفوذ به چوب را دارند، اما می‌توانند در بسیاری از موادی که به راحتی تغییر شکل می‌دهند استفاده شوند. آنها معمولاً پیچ‌هایی با سر پیچ صاف و فرورفته هستند.

از چه پیچ هایی استفاده کنیم؟

با دانستن پروژه خود شروع کنید. آیا پیچ‌هایی که استفاده می‌کنید، پنهان می‌شوند یا قابل مشاهده هستند؟ چه موادی را با هم نگه می‌دارند؟ آیا پروژه تمام‌شده داخلی، خارجی یا اطراف آب خواهد بود؟ و این پروژه در چه نوع گرما، سرما و آب و هوایی خواهد بود؟ پاسخ به این سوالات به شما برای انتخاب پیچ مناسب کارتان کمک می‌کند. پیچ‌ها در اکثر پروژه‌های ساختمانی مبتنی بر چوب هستند، به همین دلیل در این نوع پیچ‌ها، رزوه‌های پیچ را محکم می‌گیرند زیرا آنها با انبساط یا انقباض چوب، شل می‌شوند یا بیرون می‌آیند. آنها همچنین ساختاری یکپارچه را در موقعیت‌های مشترک تقویت می‌کنند.

همه چیز درباره پیچ ها و انواع آن

پروژه شما هر‌چه که هست، مطمئناً یک پیچ مخصوص برای کمک به اتصال قطعات به یکدیگر وجود دارد. به عنوان مثال، پیچ‌های عرشه برای بستن تخته‌های عرشه استفاده می‌شوند، اما نوع دقیق پیچ و سر پیچ بستگی به نوع ماده مورد استفاده دارد، نوع چوب، مواد کامپوزیت، فلز یا چوب زیرین، نوع محصولی که به آن متصل می‌شود و آب‌و‌هوایی که با آن روبرو خواهد شد. محصولات چوبی مهندسی‌شده، چوب سخت و فلز پس از حفاری سوراخ‌های پایلوت به طور موثرتری محکم می‌شوند. در مکانی دارای سیمان و آجر برای بستن قاب‌ها، قفسه‌ها به پیچ‌های بنایی و درایورهای مخصوص نیاز هست. در شرایط مرطوب نزدیکی ساحل، دریاچه یا رودخانه، به پیچ‌هایی نیاز دارید که در برابر خوردگی و آب مقاوم هستند، جنس این پیچ‌ها اغلب فولاد ضد‌زنگ با پوشش‌های ویژه روی و آلومینیوم است.

با انتخاب پیچ مناسب به کیفیت پروژه خود بیافزایید

گشتاور و فشار همراه با استفاده از یک ماشین ساده مانند یک پیچ، دنیای ما را در کنار هم نگه می‌دارد، خانه، ماشین، کامپیوتر، مبلمان، لوازم خانگی و موارد دیگر برای اتصالات به پیچ نیاز دارند. تقریباً برای هر پروژه پیچ‌های مخصوصی وجود دارد که از مواد مختلف ساخته شده‌اند. دانستن اینکه از کدام نوع پیچ به عنوان اتصال‌دهنده استفاده کنید، بسیار ضروری است. پیچ‌ها و سر پیچ  اتصال‌دهنده‌ با‌کیفیت جزء ضروری هر پروژه‌ای هستند و باعث می‌شوند قطعات محکم بمانند و مادام‌العمر استفاده شوند.

ارسال دیدگاه