پریز برق چیست؟

periz-bargh1

پریز، یکی از اجزای کوچک در داخل ساختمان که علاوه‌ بر کارایی فیزیکی خود در طراحی دکوراسیون اثرگذار است. پریز برق به منظور انتقال، قطع و وصل کردن جریان الکتریکی استفاده می‌شود. کلید پریزهای قدیمی ساختاری متفاوت از نوع جدید و امروزی خود دارند.

پریز چیست؟

از مهم‌ترین بخش‌ها در ساختمان‌سازی، پریز است. پریزهای برق دارای تنوع زیادی هستند و همواره تلاش می‌شود که با ساختن پریز کارآمدتر، احتمال بروز خسارات احتمالی کاهش پیدا کند. هدف استفاده از پریز برق تامین انرژی برای روشنایی لامپ است. در واقع پریز دستگاهی است که کمک می‌کند تا انرژی برق مورد نیاز برای مصارف خانگی و صنعتی صورت گیرد. اما سازندگان برای افزایش کارآمدی پریزها و به حداقل رساندن خطرات حاصل از آن همواره به دنبال ارائه روش‌ها و ایده‌های جدیدتر و به صرفه‌تر هستند.

برخی از انواع پریز برق شامل موارد زیر می‌شود:

  • محافظ‌دار
  • ارت‌دار
  • با پین ارت
  • کدگذاری شده
  • سوئیسی
  • دانمارکی

البته این تنوع و گوناگونی پریزها تنها در ساختار نیست بلکه میزان ولتاژ و آمپر، شکل و اندازه‌های ظاهری در انتخاب و خرید پریز مهم است.

پریز برق چیست؟

انواع کلید پریز

کلید پریز، از پرکاربردترین ابزارآلات هر ساختمانی که در چند سال اخیر تغییرات زیادی داشته و توانسته با تکنولوژی روز دنیا پریزهای تایمردار و لمسی تولید کند. در واقع از اجزای مهم در به کاربردن پریز برق، کلید آن محسوب می‌شود.

ساختار کلید پریزهای جدید

 کلید پریزهای امروزی دارای سه جز اصلی هستند؛ عبارتند از:

  • کلید تک: این دسته از کلیدها همان‌طور که از نامشان مشخص است؛ دارای یک پل برای قطع و وصل جریان برق دارند. با کمک کلید تک پل می‌توان از این کلید برای خاموش و روشن کردن سیستم استفاده کرد.
  • کلید دو پل: در این کلید به کمک دو شاسی برق که جدا از هم قرار دارند؛ سعی می‌شود تا جریان برق را قطع و وصل کرد. با کمک این کلید می‌توان هر بخشی از پریز‌ها را خاموش و روشن کرد
  • کلید تبدیل: مکانیسم کلید تبدیل هم شبیه کلید تک پل است. وجه تمایز کلید تبدیل با سایر کلیدها آن بوده که به کمک آن می‌توان یک مصرف کننده را از دو نقطه کنترل کرد.
  • کلید صلیبی: زمانی که نیاز است یک کنترل‌کننده از چند نقطه استفاده شود؛ کلید صلیبی به کار می‌رود.
  • کلید جیوه‌ای: در مدارهای فرعی برای کار در اتاق‌های عمل، دیگ‌های بخار و سایر خدمات و تجهیزات استفاده می‌شود؛ مورد نیاز است.
  • کلید دیمر: برای تنظیم یکنواختی میزان نور از کلید دیمر به کار می‌رود. از این کلیدها در سالن اجنماعات و تئاتر بیشتر استفاده می‌شود.
  • کلیدهای تایمردار: از کلید‌هایی که تایم دارند برای تنظیم روشنایی در زمان‌های مختلف استفاده می‌کنند. مکان‌های مورد استفاده راه پله و پشت بام است.

کلید حسگر دار: برخی از کلیدها با کمک حس‌گرهای حرکتی کار می‌کنند. کلیدهای لمسی که با هدف صرفه‌جویی در انرژی برای روشن و خاموش کردن آن‌ها در دیوار خانه‌ها به کار می‌گیرند.

پریز برق چیست؟

مکانیزم درونی با حلقه

انواع جدید کلید پریزها با همان ساختار قبلی ساخته می‌شود و به طور کلی دارای یک سیم‌پیچ با اتصالات درونی به کلید و پریز است که به شکل تک پل یا دو پل به قاب متصل می‌گردند.

قاب پریز برق

بخش ظاهری کلید پریز شما که بر روی دیوار قابل نصب است. کادر پریزها را با جنس عایق می‌سازند تا از اتصال و برق گرفتگی جلوگیری می‌شود.

کلیدپریزهایی که در بازار عرضه شده‌اند؛ دارای تنوع بسیاری هستند و به راحتی می‌توان آن‌ را با کاغذ دیواری، رنگ دیوار یا پانل‌های چوبی هماهنگ کرد و به زیبایی فضای داخلی خانه افزود.

علاوه ‌بر زیبایی کلید پریز لازم است تا مدل آن را به درستی انتخاب کنید. چرا که این قطعات با انرژی برق در ارتباط هستند.

پریزها بر اساس کاربرد به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

  • یو اس بی دار: تمامی دستگاه‌های یو اس بی‌‍ با منبع ذخیره متصل هستند و در زمان قطع وقت دستگاه روشن است.
  • ارت دار: با کمک سیم ارت بار اضافی را به زمین منتقل می‌کنند و پریز برق ارت دار از برق‌گرفتگی و اتصالات آنجلوگیری می‎‌کند.
  • چندکاربردی: بر خلاف پریزهای قدیم که فقط دارای یک دو شاخه بودند؛ ریزهای امروزی به همه نوع‌های مختلف سیستم دسترسی دارند.

در هنگام خرید به درجه بندی پریزها که از 1 تا 3 تقسیم می‌شوند دقت کنید تا بهترین انتخاب را داشتهخ باشید.لوکس‌ترین پریزها دارای حسگرهای لمسی و هوشمند هستند که در مکان‌های ‌‎های مختلف به کار می‌روند.

پریز برق چیست؟

پریز برق خوب بخرید!

در هنگام انتخاب پریز برق برای ساختمان اداری، مسکونی و تجاری خود به برند، ویژگی‌هایی از جمله جنس قاب و قیمت مناسب آن دقت کنید. نوع پریز به نیاز شما بستگی دارد و از نظر قیمت که باید چنین گفت که هر کلید پریزی بر اساس طراحی و کارایی که دارد؛ دارای قیمت‌های متنوع و جالبی است و شما می‌توانید بهترین پریز را با توجه به میزان بودجه خود خریداری کنید.

ارسال دیدگاه