کاربرد سنسور فشار هوای داخل مانیفولد

کاربرد سنسور فشار هوای داخل مانیفولد

سنسور فشار هوای داخل مانیفولد یا MAP یکی دیگر از قطعات لازم برای راه اندازی خودرو شناخته می شود. این قطعه موظف است که فشار هوای ورودی به موتور یا فشار هوای مانیفولد را اندازه گیری کند. پس از اندازه گیری این میزان باید آن را به واحد کنترل الکترونیکی یا ecu بفرستد. با توجه به اطلاعاتی که این سنسور به واحد کنترل الکترونیکی ارسال می کند، جرم هوایی که به موتور وارد می شود مورد محاسبه قرار خواهد گرفت. با به دست آوردن مقدار لازم و پس از پردازش اطلاعات موجود، مقدار پاشش سوخت و همچنین میزان جرقه برای راه اندازی خودرو تعیین می شود. بنابراین اگر بخواهیم در حالت کلی به بررسی کاربرد سنسور فشار هوای داخل مانیفولد بپردازیم، می توانیم عنوان کنیم یکی از حسگرهای تاثیرگذار در آوانس ریتارد جرقه و سوخت و همچنین راه اندازی خودرو محسوب می شود.

سنسور فشار هوای داخل مانیفولد

سنسور فشار هوای داخل مانیفولد یا MAP چیست؟

سنسور فشار هوای داخل مانیفولد یا MAP از جمله قطعات داخلی اتومبیل بوده که مستقیما به واحد کنترل الکترونیکی یا ایسیو متصل میشود. این سنسور گزارشات به دست آمده را به ایسیو ارسال خواهد کرد. سنسور فشار هوای داخل مانیفولد یا سنسور مپ یکی از قطعات کاربردی در تعیین میزان پاشش سوخت محسوب میشود. این سنسور وظیفه دارد که مقدار هوای ورودی به موتور را نیز گزارش دهد. چنانچه سنسور فشار هوای داخل مانیفولد نتواند به درستی نقش خود را ایفا کند، واحد کنترل الکترونیکی یا ایسیو نیز برای محاسبه میزان دقیق فشار هوا به مشکل برخورد خواهد کرد. در نتیجه این مشکلات خودرو نمی تواند فعالیت و عملکرد خود را به درستی انجام دهد. در حقیقت می توان بیان کرد که سنسور فشار هوای داخل م نیفولد یا سنسور مپ با ارسال اطلاعات هوای وارد شده به واحد کنترل الکترونیکی می تواند مقدار باز و بسته شدن دریچه هوا را از ایسیو دریافت کند.

مکان نصب سنسور MAP

سنسور فشار هوای داخل مانیفولد یا MAP را در مسیر هوای ورودی به موتور قرار خواهند داد. هنگامی که به خودروهای انژکتوری قدیمی و خودروهای انژکتوری جدید نگاه می‌کنیم، این قطعه را بسته به نوع موتور اتومبیل می توانیم در جایگاه مختلفی مشاهده نماییم. خودروهای انژکتوری قدیمی معمولا بر روی سینه موتور و یا در جلوی خودرو و در سینی رادیاتور این قطعه را با خود حمل می‌کنند.

مکان نصب سنسور MAP

سنسور مپ با یک شلنگ به مانیفولد هوا متصل خواهد شد. در خودروهای انژکتوری جدید مانند طرح زیمنس، ساژم و بوش، این سنسور به صورت یکپارچه و در یک قالب بر روی مانیفولد نصب خواهد شد. به طور مستقیم سنسور مپ را بدون نیاز به شلنگ از مانیفولد هوا فشار و دمای هوا را دریافت خواهد کرد. امروزه با توجه به مزایای گسترده ای که طرح جدید خودروهای انژکتوری دارد، در اکثر آنها مشاهده می کنیم که از این روش استفاده می کنند.

نحوه عیب یابی سنسور مپ

هنگامی که سنسور فشار هوای داخل مانیفولد دچار ایراد شود، نشانه های مختلفی را از خود بروز خواهد داد. مشکلات فراوانی که در اثر معیوب بودن این سنسور به وجود خواهند آمد، مالکان خودرو را به فکر تعویض آن خواهد انداخت. از جمله نشانه هایی که خرابی سنسور فشار هوای داخل مانیفولد را نشان خواهد داد می‌توان به ریپ زدن خودرو اشاره کرد. این نشانه می تواند به شما خرابی یکی از سنسورهای اتومبیل را نمایان کند. علاوه بر این گاهی اوقات در حالت های نرمال نیز لرزش خودرو را مشاهده خواهید نمود. در این زمان می توانید به بررسی سنسور فشار هوای داخل مانیفولد بپردازید.

گاهی اوقات هنگام خراب شدن سنسور مپ، سر شمع ها دچار گرفتی نیز خواهند شد. فراموش نکنید که دلایل مختلفی نیز وجود دارند که موجب دوده گرفتن سر شمع می شوند. یکی دیگر از نشانه هایی که به مالکان خودرو خرابی سنسور مپ را نشان می دهد، کاهش قدرت موتور به شکل ناگهانی است. گاهی اوقات به صورت کاملا ناگهانی و در حالی که خودرو عملکرد خود را به درستی انجام می دهد، با کاهش قدرت موتور مواجه می شوید.

نشانه های مختلف دیگری نیز وجود دارند که به شما خرابی این قطعه از خودرو را نمایان می کنند. به عنوان مثال افزایش ناگهانی مصرف سوخت نیز می تواند خرابی سنسور فشار هوای داخل مانیفولد را بیان کند. اگر بخواهیم به بررسی سایر نشانه های خرابی این قطعه بپردازیم، می توانیم گزینه های زیر را نام ببریم.

  • بوی بد اگزوز
  • افت شتاب اولیه خودرو
  • خام سوزی به علت اتصال پایه های ۲ و ۳ و ۴ به همدیگر
  • اتصال پایه های ۱ و ۴ نیز موجب لرزش خودرو در هنگام روشن شدن آن خواهد شد.

راهکارهای رفع عیب سنسور فشار هوای داخل مانیفولد

برای اینکه روی به برطرف کردن ایراد سنسور فشار هوای داخل مانیفولد آورده شود، از روش های مختلف می توان استفاده نمود. اگر قصد دارید روی به رفع عیب این قطعه بیاورید، می‌توانید اتصالات را بررسی نمایید. چنانچه بروز ایراد در این بخش را مشاهده کردید از یک تعمیرکار می‌توانید کمک بگیرید. یکی دیگر از روش ها برای رفع عیب سنسور فشار هوای داخل مانیفولد، پاک کردن و تمیز کردن آن با اسپری مخصوص به شمار می رود. در فروشگاه های قطعات یدکی مشاهده می کنید که اسپری های خاص برای تمیز کردن انواع سنسور خودرو به فروش رسانده می شوند. با باز کردن این قطعه می توانید برای تمیز کردن آن اقدام نمایید. اگر راهکارهای فوق پاسخگوی شما نبود و همچنان سنسور دچار ایراد است باید روی به تعویض کردن آن بیاورید. فراموش نکنید که برای رفع این قطعه و جایگزین کردن یک قطعه نو باید خرید خود را از یک فروشنده معتبر انجام دهید.

نحوه عیب یابی سنسور فشار هوای داخل مانیفولد

برای اینکه از بروز ایراد در سنسور فشار هوای داخل مانیفولد مطمئن شوید، از راهکارهای مختلفی می توان کمک گرفت. یکی از روش های اصولی برای عیب یابی این قطعه، استفاده از خدمات یک مکانیکی متخصص است. از دستگاه های آن برای عیب یابی این قطعه می توان کمک گرفت.

سنسور MAP

با بررسی پارامترهای قسمت هوای ورودی می توان وجود ایراد در این قطعه را مشاهده کرد. علاوه بر این، یکی دیگر راهکارهایی که مکانیک متخصص و تعمیرکاران حرفه ای با استفاده از آن روی به عیب یابی سنسور مپ می‌آورند، تست ولتاژی آن خواهد بود. برای این کار سوکت قطعه را قطع کرده و با استفاده از دو عدد سوزن و ولت متر روی به بررسی ولتاژ پایه های ۲ و۳ می آورند. چنانچه اطمینان حاصل شد که این قطعه دچار ایراد شده است، برای رفع عیب و جایگزین کردن قطعه نو عمل خواهند نمود.

ارسال دیدگاه