آشنایی با انواع سانروف یا سقف بازشو و تفاوت آن با سایر سقف ها

آشنایی با انواع سانروف یا سقف بازشو و تفاوت آن با سایر سقف ها

سانروف یا سقف بازشو از جمله سقف هایی به شمار می رود که امروزه می توان بر روی بخش زیادی از خودروهای وارداتی و خودروهای لوکس داخلی مشاهده نمود. در واقع این قطعه متحرک بر روی سقف ماشین تعبیه شده تا بتوان با هدف ورود جریان هوا به درون کابین و جذب نور از قابلیت‌های آنها کمک گرفت. برای ساخت این قطعه متحرک از شیشه استفاده می کنند. با توجه به استانداردی که برای ساخت این بخش از اتومبیل به کار می رود، راننده قادر است به راحتی برای باز و بسته کردن آن و همچنین تنظیم هوای ورودی و کنترل میزان نور اقدام نماید.

سانروف یا سقف بازشو

در این بین سانروف یا سقف متحرک را می توان به دو صورت الکترونیکی و دستی کنترل کرد. نحوه عملکرد این نوع سقف به شکلی است که با استفاده از دکمه های کنترلی تقویت شده و به صورت الکترونیکی می توان سقف ماشین را جابجا نمود.

تفاوت سانروف و مونروف

سانروف و مونروف از جمله سقف های متحرک در اتومبیل شناخته می شوند. این دو قطعه هر کدام شباهت های زیادی به هم داشته و در جزئیات اختلاف اندکی دارند. در واقع می توان بیان کرد که مونروف یک زیرمجموعه از سقف بازشو بوده که بر روی برخی از اتومبیل ها نصب می شود. از جمله تفاوت های این دو سقف میتوان به شفاف بودن سانروف و همچنین رنگی بودن مونروف اشاره نمود. علاوه بر این، بخش زیادی سانروف های داخلی از نوع مونروف هستند. یکی دیگر از تفاوت های این دو سقف متحرک، نحوه باز و بسته شدن آنها است. کاربر می‌تواند به صورت کامل برای باز و بسته کردن سانروف اقدام نماید. این در حالی است که مونروف را تنها می توان در حالت نیمه، باز و بسته نمود.

مونروف خودرو

نصب سانروف خودرو

سانروف یا سقف بازشو از جمله آپشن های اصلی در خط تولید اتومبیل های مدرن شناخته می‌شود. برخی از اتومبیل های گران قیمت به صورت پیش فرض از این آپشن بهره می برند. علاوه بر این نوع طراحی و ساخت برخی از ماشین های بدون سانروف به شکلی است که می‌توان با استانداردهای خاص، امکان سفارشی سازی آن ها را فراهم نمود. در بازار امروزه می توان اتومبیل هایی را مشاهده کرد که خودروساز امکان نصب این مدل را به راننده می دهد. فراموش نکنید اگر بدون دریافت مجوز، روی به سانروف کردن سقف خودرو بیاورید، هنگام مراجعه به مراکز تعویض پلاک دچار مشکل خواهید شد.

مزایای سقف بازشو

استفاده از این سقف بر روی خودرو می تواند مزایای زیادی داشته باشد. بدون تردید یکی از مهمترین اهداف نصب این مدل از سقف بر روی اتومبیل، ایجاد روزنه برای ورود هوای جدید و تهویه هوا خواهد بود. اگر چه هنگام باز کردن سقف متوجه می‌شوید که مصرف سوخت خودرو افزایش می یابد ولی لذتی که ایجاد می‌ کند برای بخش زیادی از افراد و از سرنشینان ارزش بالایی دارد. یکی دیگر از مزایای سانروف، ایجاد ظاهری لوکس و شیک برای اتومبیل خواهد بود. به همین دلیل امروزه این مدل از سقف توانسته است طرفداران بسیاری را به خود جذب کند.

با بررسی مزایای نصب سانروف یا سقف متحرک متوجه می‌شویم که گاهی اوقات می تواند جان افراد را نجات دهد. به عنوان مثال برخی مواقع در تصادفات جاده ای امکان خروج سرنشینان وجود ندارد. درب های خودرو ممکن است در اثر فشار به درستی باز نشوند. در این شرایط سقف بازشو راه فرار اضطراری بوده که به شما امکان خروج را خواهد داد.

جنس سقف سانروف

همانگونه که عنوان کردیم برای نصب سقف از شیشه کمک می‌گیرند. با این حال امروزه برخی از خودروسازها از پارچه و فلز نیز برای نصب این قطعه استفاده می کنند. هر کدام از این متریال می توانند ویژگی ها و مزایای مخصوص به خود را داشته باشند. این آپشن جدید و نوپا بر روی خودروهای داخلی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. پنل شیشه ای متحرک بر روی سقف خودرو نصب می شود، علاوه بر زیبایی دو چندانی که به وجود می آورد، می تواند سرنشینان خودرو را یاری کند تا از هوای آزاد و تابش نور لذت بیشتری ببرند.

انواع مدل های سانروف خودرو

با توجه به شرایط مختلف می توان سانروف را در مدل های گوناگون مشاهده نمود. در واقع با بررسی محیط و همچنین حالت قرارگیری این آپشن به سقف متوجه خواهید شد که نوع استاندارد به کار رفته یعنی دستی و الکتریکی بودن و همچنین جنس و ابعاد سقف می تواند بسته به نیاز شما متفاوت باشند. با این حال انواع سقف های بازشو را می‌توان گزینه های زیر نام برد.

سانروف داخلی

بهترین مدل سقف بازشو به گونه‌ ای است که پنل آن درون کابین خودرو قرار داده می شود. در واقع هنگامی که روی به باز و بسته کردن این مدل از سقف متحرک می‌آورید، قطعه مورد نظر وارد سقف ماشین خواهد شد. با توجه به نوع ساخت این مدل، ضخامت سقف میزان افزایش می یابد. در گذشته برای ساخت این مدل از سقف های متحرک از فلز همرنگ بدنه ماشین استفاده می کردند. با این حال امروزه پنل های شیشه ای را نیز می توان برای ساخت آن به کار برد.

سانروف اسپویلر

برخلاف نوع داخلی، نوع طراحی و ساخت این سقف به شکلی است که به سمت بیرون از خودرو می توان آن را باز و بسته نمود. در واقع طراحان برای ساخت این سقف متحرک شرایطی به کار می برند که بتوان نور و هوای مورد نیاز را به میزان استاندارد با زاویه مناسب با کابین هدایت نمود. از جمله ویژگی‌ های مثبت این سقف می‌توان به حرکت کردن به عقب ماشین در زمان باز شدن اشاره کرد. سرنشینان می‌توانند با استفاده از کلیدهای تعبیه شده، کنترل بیشتری برای مقدار باز شدن سقف داشته باشند. معمولا بر روی ماشین های کوچک از این نوع سقف متحرک استفاده می کنند.

سانروف پاپ آپ

نوع دیگری از سقف بازشو با نام پاپ آپ به گونه ای طراحی می‌ شود که پنل آن به سمت بالا بلند شده و می‌ توان به صورت دستی برای باز و بسته کردن آن اقدام نمود. از جمله مهم‌ ترین ویژگی‌ های این سقف می‌توان به امکان جدا شدن پنل اشاره نمود. زمانی که سرنشین این سقف متحرک را از محل خود جدا می کند جای آن بر روی سقف خالی خواهد ماند.

سانروف جمع شونده

دسته دیگری از سقف های متحرک که بر روی اتومبیل های مدرن نصب می شود، مدل جمع شونده است. این مدل را معمولا از جنس شیشه طراحی کرده و طراحان با در نظر گرفتن شرایط اتومبیل آن را بین تزئینات داخلی کابین و سقف فلزی ماشین نصب می کنند. در ساخت این سقف بازشو، بر روی نمای بیرونی یک سطح دوم نیز قرار می‌ شود. این سطح را با استفاده از پارچه می‌پوشانند. راننده نیاز است پس از باز شدن صفحه شیشه ای به صورت دستی پارچه را نیز جمع کند.

سانروف جمع شونده

در کنار مواردی که عنوان کردیم، مدل چشم انداز و مدل جداشونده را نیز می توان بر روی خودروها قرار داد. هر کدام از این سقف های متحرک برای بخشی از خودروها گزینه ای مناسب هستند.

هزینه نصب سانروف خودرو

هزینه نصب سانروف خودرو با توجه به اینکه یک آپشن بی نظیر است، می‌تواند بالا باشد. در واقع این قطعه اسپرت را با توجه به نوع خودرو باید انتخاب کنید. مبالغی برای نصب این قطعه پرداخت می کنید با توجه به نوع سقف انتخاب شده متفاوت هستند. در عین‌ حال شرکت های مجاز ایتالیایی و هلندی با کیفیت ترین فرم سقف های متحرک را در بازار عرضه می کنند.

ارسال دیدگاه