علت های لرزیدن فرمان اتومبیل در هنگام رانندگی

علت های لرزیدن فرمان اتومبیل در هنگام رانندگی

ممکن است شما نیز در زمان رانندگی ناگهان متوجه شوید که فرمان اتومبیلتان می لرزد. این اتفاق شاید در زمان ترمز کردن یا در سرعت‌های بالا برایتان پیش آمده باشد و شما را نگران کند. چنانچه با این مورد روبرو شدید، قطعا می بایست به دنبال دلیل آن باشید و پیگیری های لازم را انجام دهید، زیرا در صورتی که لرزش فرمان اتومبیل رفع نشود ممکن است رانندگی را برایتان سخت کند. در این مطلب قرار است درباره علت های لرزش فرمان اتومبیل توضیح داده شود. پس اگر این مشکل را دارید این مطلب را تا انتها مطالعه کنید تا راه حل خود را پیدا کنید.

لرزیدن فرمان اتومبیل

ایراد در تنظیم و تعادل چرخ‌های اتومبیل

باید بدانید که لرزیدن فرمان در سرعت پایین با درصد بالایی می تواند به علت شرایط غیر استاندارد لاستیک‌ها باشد. شما می بایست در نقش راننده به طور همیشگی شرایط لاستیک‌های اتومبیل خود را چک کنید، زیرا در صورتی که چرخ ها از وضعیت تراز و تنظیم همیشگی خود دربیاییند، فرمان خودرو شما به لرزش می افتد و با مشکل روبرو خواهید شد. از سوی دیگر بعضی وقت ها ممکن است که لاستیک‌ها دارای اندازه های مختلف و برندهای گوناگون باشند. اگر چنین باشد لاستیک ها با هم تقارن ندارند و این امر نیز منجر به لرزیدن فرمان و ایجاد مشکل در رانندگی خواهد شد. بنابراین در زمان خرید نوع برند و اندازه لاستیک‌ها حتما بررسی کنید و به طور همیشگی نیز لاستیک ها را چک کنید تا از شرایط آن ها مطلع شوید.

ایجاد مشکل و آسیب در بلبرینگ خودرو

خوب است بدانید بعضی اوقات ممکن است با بالا رفتن سرعت اتومبیل خصوصا در سرعت‌های بالای ۸۰ کیلومتر بر ساعت ناگهان فرمان به لرزش بیفتد. در این زمان به احتمال زیاد می تواند مشکل از بلبرینگ باشد که خراب شده و می بایست حتما در اسرع وقت درست شود.

ایراد در روتورهای ترمز خودرو

باید بدانید که هر زمان که از ترمز خودرو استفاده می کنید، اصطکاکی بین لنت و دیسک یا روتور شکل می گیرد. در طول زمان و با استفاده از ترمز خودرو کارکرد و ضخامت روتورها کم می شود و اصولا در سرعت بالا فرمان به لرزش می افتد.

علت های لرزیدن فرمان اتومبیل در هنگام رانندگی

تاب داشتن دیسک ترمز خودرو

از سوی دیگر چنانچه دیسک ترمز تاب داشته باشد، بین لنت و دیسک اصطکاک خوبی به وجود نمی آید و موجب لرزیدن فرمان خودرو خواهد شد.

آسیب دیدن کالیپر ترمز خودرو

خوب است بدانید که کالیپر قطعه‌ای می باشد که باعث به وجود آمدن اصطکاک بین لنت و روتور می شود. چنانچه کالیپر آسیب ببیند، اصطکاک به درستی صورت نمی گیرد و باعث لرزیدت فرمان خواهد شد.

سفت شدن ترمز خودرو

همچنین در صورتی که پدال ترمز سفت شود و به آسانی فشرده نشود ممکن است موجب لرزش در فرمان اتومبیل شود.

ایراد در سیستم تعلیق خودرو

از دیگر علت های لرزیدن فرمان اتومبیل مربوط به سیستم تعلیق خودرو می باشد. در صورتی که فرمان اتومبیل شما فقط در راه های مستقیم به لرزه بیفتد و در زمان چرخیدن به راست یا چپ حرکت نکند و لرزش نداشته باشد، با درصد بسیار بالایی سیبک تعلیق اتومبیل ایراد دارد و می بایست تا عوض شود. جهت شناسایی دقیق ایراد به وجود آمده و برطرف شدن آن حتما می بایست تا از یک تعمیرکار ماهر کمک بگیرید.

ایراد در سیستم هیدرولیک خودرو

از طرف دیگر چنانچه سرعت کم و زیاد نشود و فرمان در زمان چرخیدن آن در وضعیت درجا به لرزه بیفتد، احتمالا سیستم هیدرولیک با ایرادی مواجه شده است. در این مورد نیز باید به یک تعمیرگاه مراجعه کنید و با هواگیری سیستم هیدرولیک مسئله را برطرف نمایید.

مشکل تنظیم نبودن فرمان خودرو

باید بدانید که در اتومبیل شما اندازه دهانه جلو و عقب چرخ‌ها می بایست با یکدیگر یکسان باشند تا فرمان صاف باشد. چنانچه فرمان اتومبیل تنظیم نباشد، به لرزه میفتد و همچنین شاید در ادامه معضلات بدتری نیز به بار بیاورد. در نتیجه شما می بایست که هرچند مدت مثلا سالی یک بار فرمان خودرو خود را تنظیم نمایید.

خرابی یا ضربه دیدن شاسی خودرو

هنگامی که اتومبیل شما تصادف کند یا ئچار مشکلی شدید شود، ممکن است در این جریان شاسی نیز خراب شود و تنظیمات آن به هم بخورد. در این مورد سیستم جلوبندی خودرو شما آسیب خواهد دید و فرمان به لرزش می افتد.

ایراد داشتن در فنر تعلیق خودرو

باید بدانید که کمک‌ فنر نقش بسیار با اهمیتی در اتومبیل دارد و کار آن این است که اثر ضربه هایی که از جاده به اتومبیل وارد می‌شود را کم می کند. در صورتی که سر و صدای از خودرو شنیدید که معمولی نبود یا مشاهده کردید که در هر دست‌انداز به گونه ای کف ماشین به زمین می خورد، با درصد بالایی می توان گفت که فنرها ضعیف شده‌اند. با کم شدن کارکرد فنرها، سیستم هدایت اتومبیل و فرمان آن هم دچار اختلال و آسیب خواهد شد.

آسیب دیدن میل تعادل خودرو

خوب است بدانید که میل تعادل نیرو را میان چرخ‌ها پخش می‌کند. در صورتی که نیرو به شکلی نامتوازن میان چرخ‌ها پخش شود، فرمان خودرو خواهد لرزید و کنترل آن نیز مشکل می شود.

به وجود آمدن مسئله ای در موتور خودرو

از سوی دیگر موتور اتومبیل همچون قلب آن عمل می کند و در صورتی که با ایرادی مواجه شود باعث ایجاد مشکل در کلیه بخش های اتومبیل خواهد شد. برای نمونه در خودرو ایراداتی چون سوخت‌رسانی، ایراد در شمع ماشین یا مشکل در القاکننده‌های اکسیژن همه از جمله مواردی هستند که منجر به لرزیدن فرمان اتومبیل می شوند.

وجود ایراد در در صفحه کلاچ خودرو

در صورتی که لرزیدن فرمان در زمان شروع رانندگی به وجود بیاید به احتمال زیاد مربوط به شکسته شدن فنر صفحه کلاچ است و می بایست تا در تعمیرگاه تعمیر شود.

علت های لرزیدن فرمان اتومبیل در هنگام رانندگی

پرسش های پرتکرار درمورد لرزیدن فرمان خودرو

۱. اگر فرمان خودرو بلرزد آیا رانندگی ایمن خواهد بود؟

در صورتی که فرمان خودرو بلرزد شاید در زمان رانندگی، راننده کنترل خودرو را نداشته باشد. بنابراین جهت جلوگیری از وقوع هر گونه اتفاقی می بایست دلیل لرزیدن فرمان خودرو را دربیابید و آن را تعمیر کنید.

۲. ممکن است لرزیدن فرمان به خاطر آسیب دیدن شاسی خودرو باشد؟

هنگامی که شاسی خودرو خراب می شود با درصد بالایی جلوبندی خودرو نیز دچار ایراداتی می‌شود و در نتیجه سیستم هدایت و فرمان نیز با مشکل روبرو خواهد شد که نیاز به تعمیر دارد.

۳. شیوه های جلوگیری از لرزیدن فرمان خودرو چه می باشند؟

در درجه اول شما می بایست تا از تنظیم بودن فرمان و لاستیک‌ها اطمینان حاصل کنید. از سوی دیگر باید توجه کنید که لاستیک‌های خودرو پوسیده شده نباشند. خوب است بدانید که عمر مفید لاستیک در حدود ۵ سال می باشد و چنانچه زمان بیشتری از آن ها استفاده کردید باید لاستیک ها را در اسرع وقت عوض نمایید. حتی در صورتی که لایه بیرونی لاستیک سالم به چشم بیاید، شاید شکاف‌های ریزی در آن ها باشد که بسیار خطرناک هستند. دقت کنید که لاستیک‌های اتومبیل دارای تاریخ انقضاء می باشند و با سپری شدن زمان طولانی، پوسیده می شوند و از استاندارد خود خارج خواهند شد.

۴. دلیل لرزیدن فرمان تیبا و پراید در زمان ترمز گرفتن چه می باشد؟

از جمله معضلات معمول رانندگان خودروی تیبا و پراید لرزیدن فرمان در زمان ترمز گرفتن می باشد که اصولا به علت آسیب دیدن دیسک ترمز چرخ جلو می باشد. از سوی دیگر ممکن است این مورد دلیل دیگری نیز داشته باشد که آن دلیل تاب برداشتن دیسک ترمز است. اگر هر یک ازین اتفاقات افتاد پیشنهاد ما این است که سریعا از یک تعمیرکار حرفه ای کمک بگیرید. در اکثر موارد دیسک ترمز چرخ می بایست به کلی عوض شود تا مشکل برطرف شود.

۵. علت لرزیدن فرمان در زمان شتاب گرفتن اتومبیل چه می باشد؟

در صورتی که فرمان اتومبیل در زمان شتاب گرفتن به لرزه بیفتد، شاید علت آن از عوامل بیان شده در ادامه باشد.

  • پارگی شیلنگ خلا خودرو
  • وجود ایراد در مونتاژ موتور خودرو
  • سفت نبودن تسمه خودرو
  • وجود مشکل در میل لنگ خودرو

نتیجه گیری

به طور کلی در این مقاله علت های لرزیدن فرمان اتومبیل توضیح داده شد. توصیه ما این است که به طور مرتب نگاهی کلی به اتومبیل خود بیندازید و مواردی همچون تنظیم بودن فرمان، سالم بودن لنت و دیسک و موارد دیگر بیان شده در این مقاله را مرتبا چک نمایید. به علاوه، در صورتی که در زمان رانندگی ایرادی در اتومبیل وجود داشت و یا صداهایی از اتومبیل بیرون آمد که معمولی نبود، در اسرع وقت خودرو خود را به تعمیرگاه ببرید تا مشکل آن شناسایی و رفع تعمیر شود. چنانچه لرزیدن فرمان اتومبیل از مشکلاتی بوده که برای شما هم اتفاق افتاده، با ما در میان بگذارید و همچنین شیوه برطرف شدن آن را نیز بیان کنید تا دیگر کاربران از تجربیات شما بهره مند شوند. ازینکه تا اینجا همراه ما بودید سپاسگزاریم.

ارسال دیدگاه

دیدگاه ها
  1. blank
    محمدرضا :
    8 ماه پیش

    سلام وقت بخیر. واقعا دستتان درد نکنه عالیه

    • 8 ماه پیش

      سلام, خواهش می کنیم
      خوشحالیم که مقاله مورد پسند شما قرار گرفته.