آندوسکوپ و بروسکوپ تجهیزات ضروری هر مهندس

آندوسکوپ و بروسکوپ تجهیزات ضروری هر مهندس

از جمله ابزارآلاتی که توسط هر مهندسی در صنعت ساختمان و تاسیسات مورد استفاده قرار می‌گیرد دو ابزار آندوسکوپ و بروسکوپ هستند. وجود این دو ابزار در بازار سبب شده تا متخصصان به راحتی کار خود را انجام داده و در زمان صرفه جویی خواهد شد. این دو وسیله آندوسکوپ و بروسکوپ برای انجام بسیاری از کارهای روزمره مهندسی نظیر صنایع ساختمانی، تأسیساتی و ماشین آلات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

آندوسکوپ و بروسکوپ تجهیزات ضروری هر مهندس

برای انجام چه کارهایی از آندوسکوپ استفاده می‌شود؟

آندوسکوپ از جمله تجهیزات صنعتی بوده که از آن به عنوان یک  مدل دوربین، تجهیزات کاوشی و بازرسی یاد می‌شود که با استفاده آن امکان بازدید داخلی از تجهیزات، تأسیسات و ماشین آلات برای کارشناسان ایجاد شده است. اغلب این آندوسکوپ‌ها امکاناتی نظیر فیلم‌برداری، عکاسی و همچنین بزرگنمایی اجزا تا چندین برابر را داشته که بر اساس این ویژگی‌ها کارشناسان و متخصصان این حوزه توانایی شناسایی عیوب و بررسی مشکلات موجود را داشته باشند و از خسارت‌های مالی ممکن جلوگیری کنند.

همچنین آندوسکوپ دارای ویژگی‌هایی مانند تامین نور کافی و قابلیت چرخش دوربین بوده که این ویژگی‌ها موجب شده تا از آن در صنایع مختلفی مانند نفت، گاز، پتروشیمی، پالایشگاهی، نیروگاهی، مکانیکی، مخازن سی ان جی، ماشین آلات و موتور دیزل استفاده کنند. در نهایت این آندوسکوپ‌ها در مدل‌های متنوعی تولید و به بازار عرضه می‌شوند. مدل‌هایی از این آندوسکوپ‌ها کاربردی بسیار ساده‌ای داشته تا افراد عادی نیز بدون دانش فنی توانایی استفاده از آن جهت رفع مشکلات تاسیساتی خود را داشته باشند.

بروسکوپ وسیله‌ ای از جنس آندوسکوپ

بروسکوپ در واقع همان آندوسکوپ صنعتی است که تفاوت‌هایی نیز با آن دارد. بروسکوپ‌ها از وسیله‌های مناسب جهت بازدید داخلی از تجهیزات، تأسیسات و ماشین آلات است. این ابزار به دلیل برخورداری از یک دوربین کابلی بسیار کوچک به راحتی می‌تواند دستگاه‌ها را بازدید و عیوب احتمالی آنها را شناسایی کند. به طور مثال این بروسکوپ می‌تواند لوله آب و فاضلاب لباسشویی که دچار مشکل شده است را مشاهده کرده و برای  رفع احتمالی اقدام کنند.

بروسکوپ‌های صنعتی نیز همانند آندوسکوپ هادارای ابعاد مختلفی بوده و افراد می‌توانند بر اساس دانش فنی خود نسبت به خرید آن اقدام کنند. همچنین در برخی از این بروسکوپ‌ها امکان ضبط و پخش صوت و تصویر بر روی موبایل هنگام فعالیت نیز وجود دارد.

blank

بروسکوپ‌ ها دارای چه کاربردهایی در صنعت هستند؟

کاربردهای بروسکوپ در صنعت بسیار زیاد است و توانسته کمک بسیار شایانی جهت کاهش تلف شدن وقت مختصصان داشته باشد. در ادامه به برخی از این کاربردها خواهیم پرداخت:

  1. بازرسی از داخل کانال‌های هوا
  2. بازدید کردن از داخل ماشین‌ها، موتورهای الکتریکی و موتورهای دیزل بزرگ
  3. برطرف کننده عیوب سیم‌کشی
  4. بازدید کردن از داخل رایزر ساختمان‌ها
  5. بازدید کردن از سیلندرها، تیوپ باندل، مخازن و مبدل‌ها
  6. بازرسی تهویه مطبوع
  7. بازدید کردن از توربین‌ها و بدنه‌های هواپیما
  8. استفاده کردن از آن در راه‌آهن و مکانیک
  9. مشاهده و بازرسی جوش‌های داخل کپسول‌ها و سیلندرها
  10. بازرسی کردن از تجهیزات دریایی و کشتی سازی

چه تفاوت هایی میان بروسکوپ و آندوسکوپ وجود دارد؟

به طور کلی آندوسکوپ و بروسکوپ هر دو جهت بازرسی و بازدید از تجهیزات، تأسیسات و دستگاه‌ها تولید و به بازار عرضه شده‌اند و با ورود خود به بازار توانستند عیوب موجود را شناسایی کرده تا مهندسان ساده‌ترین راه حل را برای برطرف کردن آن عیب ارائه دهند. اما در این میان تفاوت‌های جزئی نیز میان آنها وجود دارد.

blank

اگر شما جز آن دسته افرادی هستید که با این نوع از ابزارآلات سر و کار دارید به خوبی می‌دانید که آندوسکوپ نوعی از بروسکوپ است که عملکردی کاملا مشابه با آن را دارد. اما اکثر افراد بر این باورند که این دو ابزار یکی بوده و هیچ تفاوتی میان آنها نیست. بنابراین قصد داریم برخی از تفاوت‌های این دو ابزار با یکدیگر را برای شما شرح  دهیم:

  • آندوسکوپ دارای قطر بیرونی کمتری نسبت به بروسکوپ است.
  • آندوسکوپ‌ها می‌توانند به راحتی در مسیر خود حرکت کنند در حالی که بروسکوپ‌ها تنها بر اساس ماهیت پروژه خود حرکت خواهند داشت.
  • انعطاف پذیری موجود در آندوسکوپ به دلیل لزوم لرزش اتاق از بروسکوپ بیشتر است.
  • اگر قصد دارید به جهت بزرگ نمایی یکی از این دو ابزار را خریداری کنید بهتر است به سراغ آندوسکوپ بروید.
  • آندوسکوپ دارای چراغ نور کمی بوده و این چراغ‌ها به دلیل ساختار خود و داشتن ضخامت بالا برای بررسی اندام‌های داخلی بدن نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • بین این دو ابزار تفاوت طولی وجود دارد اما تولید آنها به شکل هم اندازه نیز امکان دارد. اغلب متخصصان و مهندسان آندوسکوپ کوچک و اندازه‌های متفاوت را بروسکوپ را برای انجام کار خود ترجیح می‌دهند.

آندوسکوپ و بروسکوپ تجهیزات ضروری هر مهندس

بروسکوپ و آندوسکوپ دو ابزار که در دل یکدیگر قرار دارند.

بروسکوپ و آندوسکوپ هر دو از جمله ابزار آلاتی هستند که هر مهندس و متخصصی باید با آن آشنایی داشته باشد تا بتواند عیوب موجود در صنعت ساختمان و تأسیسات و ماشین سازی را شناسایی و جهت رفع آن اقدام کند. بسیاری از افراد این دو ابزار را یکی می‌دانند که این طرز تفکر نیز اشتباه بوده و این دو علی رغم مشابه بودن با هم تفاوت‌های فاحشی نیز با یکدیگر دارند.

ارسال دیدگاه