انواع اره مویی و نکاتی مهم درباره نحوه استفاده از آنها

انواع اره مویی و نکاتی مهم درباره نحوه استفاده از آنها

اره‌ها به انواع گوناگون و مختلفی تقسیم می‌شوند. یکی از چندین نوع اره ‌ای که مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اره مویی بر است. این اره‌ها برای برش دادن تخته‌های سه لایه و نازک از متریال‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. طراحی آن به صورت U می‌باشد و از یک تیغه نازک جهت برش مواد استفاده می‌کند. از این ابزار برای بریدن موادی همچون پلاستیک، فوم، چوب و… استفاده می‌شود.

کمان‌های اره مویی بر در انواع سایز‌های مختلف طراحی می‌شود؛ با توجه به اینکه هر کدام از این اندازه‌ها کارایی متفاوتی دارند؛ اشخاص بنا بر نیاز خود می‌توانند آن‌ها را تهیه نمایند.

انواع اره مویی و نکاتی مهم درباره نحوه استفاده از آنها

انواع اره مویی

برخلاف باور عموم که فکر می‌کنند اره مویی بر فقط به صورت دستی وجود دارد، باید خدمتتان عارض شویم که این اره‌ها به دو گونه دستی و برقی ساخته شده است. از هر دو نوع این اره جهت ایجاد برش‌هایی ظریف و با دقت استفاده می‌شود.

اره مویی دستی:

این نوع اره به صورت کمان وجود دارد که مابین کمان یک تیغه نازک را قرار می‌دهند. دسته‌ی کمان جهت حرکت دادن تیغه به صورت قائم طراحی شده است.

گاهی اوقات افراد بدون تجربه و نا آشنا با کارکرد این اره، با اشتباه گرفتن دسته و کمان باعث شکسته شدن تیغه می‌شوند. جهت گرفتن دسته‌ی اره هیچگاه نباید به صورت افقی و یا زاویه بیش از ۹۰ و یا کمتر از ۹۰ باشد.

 از این ابزار برای برش تخته‌های چوب، پلکسی گلاس، کامپوزیت نازک استفاده می‌شود‌.

اره مویی برقی:

این اره قادر به انجام تمام کار‌هایی است، که اره مویی بر دستی نیز می‌تواند انجام دهد. به علاوه می‌تواند اشیا با ضخامت بالاتری که اره دستی توانایی برش آن‌ها را ندارد؛ برش دهد. برخی از مردم این اره های مویی برقی را با نام اره منبت کاری می‌شناسند. بهترین راه برای خرید اره برقی این است که توان اره را برسی کنید. توان این اره‌ها را بر اساس اسب بخار محاسبه می‌کنند.

blank

هنگام خرید به یاد داشته باشید که هرچقدر توان اره و عدد اسب بخار آن بالاتر باشد، می‌تواند متریال‌های ضخیم را بدون مشکل و استهلا‌ک برش دهد.

انواع تیغه‌های اره مویی

تیغه‌های این اره بنا بر شکلی که دارند به انواع گوناگونی دسته‌بندی می‌شوند. همچنین جنس فلز استفاده شده در تیغه سبب جداسازی گونه‌ی تیغه می‌شود.اکنون می‌خواهیم مهم‌ ترین دسته‌بندی‌ها را در زیر شرح دهیم. با ما همراه باشید.

  1. تیغه‌های مورد استفاده برای بریدن چوب در اره مویی بر. به این نوع تیغه‌ها پا ملخی گفته می‌شود. این تیغه دندانه‌های زوجی دارد و جهت برش دادن صدف مصنوعی و فیبر مصنوعی نیز استفاده می‌شود.
  2. تیغه‌های فلز بر دومین مورد از معروف‌ترین این تیغه‌ها است. طراحی این نوع به صورت دندانه ریز و پشت سر هم انجام شده است. آلومینیوم، مس، برنج و… مهم‌ترین مواردی است که این تیغه‌ی دندانه ‌ریز قادر به برش زدن آن‌ها است.
  3. تیغه‌های گرد بر: این تیغه‌ها در دور تا دور خود دارای دندانه می‌باشند؛ که می‌شود از آن‌ها در جهت‌های مختلف برای برش استفاده کرد.

نکاتی مهم در مورد اره مویی

  • حین استفاده از اره توقف‌های کوتاه داشته باشید؛ تا تیغه خنک شود.
  • نکات ایمنی را رعایت کنید. (ماسک، دستکش، عینک، برای جلوگیری از ورود گرد و غبار به حلق، چشم و بینی.)
  • اگر مو‌های بلندی دارید، آن‌ها را کاملا جمع کنید.
  • آستین‌های خود را منظم ببندید.
  • در اره‌های برقی سرعت را متناسب با قطعه تنظیم کنید. (هر چقدر قطعه ضخیم باشد، لازم است سرعت بیشتری را برای اره تنظیم کنید و برعکس.)
  • بعد از اتمام کار گوشه‌های برش‌ زده را سنباده بزنید.
  • از اره مویی برقی در معرق کاری استفاده نکنید؛ چرا که از ظرافت لازم جهت برش‌های حساس را ندارد.

اره مویی، یک ابزار کاربردی

در این مقاله انواع تیغه‌های اره مویی را به شما معرفی کردیم و کاربرد هر یک از آنها را مورد بررسی قرار دادیم. در صورت تمایل به خرید اره‌های مویی می‌توانید با مراجعه به فروشگاه و بررسی مدل‌های مختلف، خرید خود را انجام دهید.

ارسال دیدگاه