انواع پتک سبک و کاربرد و نحوه استفاده از آن ها

انواع پتک سبک و کاربرد و نحوه استفاده از آن ها

پتک و انواع چکش از ابزار آلات کاربردی در صنایع و مشاغل مختلف محسوب می شوند. اگر در حوزه صنایعی مانند آهنگری و یا نجاری مشغول به فعالیت هستید باید از ابزار آلات مناسب جهت شکستن اجسام و مواد با ضخامت و مقاومت بالا استفاده کنید. به منظور رفع این مشکل امروز انواع چکش و پتک ها در دسته های مختلفی طراحی و به بازار عرضه می ‌شوند. معمولاً این ابزار آلات ساخته شده از جنس های مختلف و با وزن های متفاوت در بازار عرضه می شوند. با توجه به اینکه چکش و پتک در اندازه های متفاوت طراحی می شوند، کاربرد متفاوتی هر کدام از آن ها خواهد داشت.

انواع پتک سبک و کاربرد و نحوه استفاده از آن ها

با توجه به کاربری خاص هر کدام از این وسایل، باید در مواجهه با وسایل و اجسام گوناگون از گزینه مناسب استفاده نمود. چکش ها و پتک های ارائه شده در بازار علاوه بر سایز و وزن متفاوت، از جنس های مختلف مانند چوب، فولاد، برنج و پلاستیک نیز، جهت ضربه زدن به وسایل مختلف تولید می شوند. چنانچه قصد خرید چکش را دارید باید متناسب با نیاز خود اقدام به خرید گزینه مناسب نمایید.

پتک چیست؟

برای ضربه زدن به وسایل مختلف از چکش های معمولی استفاده می شود. با این حال پتک به عنوان نوعی چکش که دارای حجم کمی بزرگتر و معمولاً دسته ای بلندتر از چکش است، می تواند وسایل و اجسام مقاوم را به راحتی برای شما شکسته و یا به شکل دلخواه درآورد. توجه داشته باشید که سر پتک کاملاً توپر بوده و در مقایسه با چکش نیروی بسیار بیشتری را به سطوح و اجسام مورد نظر وارد خواهد کرد.

با توجه به این که سر این ابزار آلات توپر بوده می ‌توان گفت که به هنگام ضربه زدن، سطح بزرگی را مورد اصابت قرار می‌ دهد. البته توجه داشته باشید که جهت شکستن سنگ ها معمولاً از یک نوع پتک استفاده می شود.

ساختار پتک چگونه است؟

همانگونه که عنوان کردیم این وسیله در مقایسه با انواع چکش ها در حجم های بزرگ تر تولید می شود. برای قرار دادن دسته آن نیز معمولاً از فایبرگلاس یا چوب استفاده می شود. هر کدام از این دسته ها مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند. همانگونه که می دانید استفاده از چوب می تواند ضربه را به خوبی جذب کرده و کاربر را با مشکل عضلاتی مواجه کند. در طرف مقابل دسته های فایبرگلاس نیز معمولاً در مقایسه با چوب ماندگاری بالاتری دارند. بسته به نیاز کاربران و مکانی که قصد استفاده از این وسیله را دارید می ‌توان از یک گزینه با دسته متناسب با نیاز استفاده نمود.

در ساخت این وسیله و مقایسه با چکش های معمولی می توان گفت که سر آهنی که در آن به کار برده می شود، می تواند بین ۱ تا ۱۰ کیلوگرم باشد. هر فرد با توجه به مکانی که قصد استفاده از این وسیله را دارد می تواند محصول مورد نظر را خریداری کند. توجه داشته باشید که هر اندازه وزن پتک بیشتر باشد باید طول دسته را نیز بلندتر در نظر گرفت. این عمل موجب می‌ شود که در بلند کردن آن کار راحت ‌تری داشته باشیم.

کاربرد چکش و پتک

مهمترین هدف از تولید انواع پتک یا چکش تخریب خواهد بود. به منظور خراب کردن انواع دیوارها و همچنین برای شکستن سنگ ها در مشاغل مختلف و کار در معدن از این وسیله استفاده می شود. علاوه بر این چنانچه قصد کوبیدن وسیله ای در درون بتن یا خاک را داشته باشیم، می ‌توان از این ابزار استفاده نمود. گاهی با شرایطی مواجه می شویم که جهت جدا کردن دو قطعه باید از وسیله ای به عنوان ضربه زننده استفاده کنید.

کاربرد دیگر این جز از ابزار آلات در آهنگری و برای شکل دادن به فلزات مختلف خواهد بود. اگر قصد تخریب بتن و انواع دیوارهای آجری و سطوح مختلف را دارید، استفاده از این وسیله کمک فراوانی به شما خواهد کرد. با وجود اینکه شکستن بتن و دیوار بدون وسایل الکتریکی می تواند مشکل ساز باشد، می ‌توان از چکش و پتک، نیز به جهت انجام این کار اقدام نمود.

blank

ویژگی های پتک و چکش

گاهی با شرایطی مواجه می ‌شویم که برای کوبیدن میخ یا وسیله ای نوک تیز به بتن یا دیوار نیاز به نیروی فراوان خواهیم داشت. به همین علت استفاده از این ابزار آلات به بهترین نحو می تواند موجب رفع نیازهای شما شود.

توجه داشته باشید چنانچه قصد کوبیدن روی پلاستیک، چوب و یا سایر مواد شکننده را دارید، بهتر است از پتک هایی با سر فلزی استفاده نکنید. استفاده از این ابزار موجب می ‌شود که با شکستن وسایل و خرد شدن آن ها قابلیت عملکرد و کارایی را از دست بدهند.

در حالت کلی و برای بیان کاربردهای انواع چکش ها می ‌توان گفت که علاوه بر تخریب، جهت انجام کارهایی نظیر قلمکاری، صافکاری، کوبیدن پانچ ها، میخ ها از آن ها استفاده برد. علاوه بر این برای فرم دهی و تاب گیری فلزات بنایی و نجاری و ورق کاری به بهترین شکل می توان از این ابزار آلات استفاده کرد.

نکاتی جهت خرید پتک

چنانچه قصد خرید این نوع از انواع آلات را دارید رعایت نکاتی می تواند به شما در انتخاب گزینه مناسب کمک کند. همانگونه که اشاره کردیم در ساخت دسته های چکش و پتک از چوب و فایبرگلاس استفاده می شود. چنانچه قصد خرید گزینه ای با دسته چوبی را دارید دقت کنید که چوب به کار برده شده در ساخت آن چوب اشباع شده باشد. این چوب با کیفیت بالاتر، موجب جلوگیری از آسیب زدن به دست شما می شود.

از دیگر نکاتی که می توان مد نظر قرار داد بررسی سر به کار رفته در آن خواهد بود. سر به کار برده در ساخت باید صاف و صیقلی بوده تا به هنگام ضربه زدن خطای کمتری را داشته باشیم.

با توجه به اینکه قیمت اصلی پتک و کیفیت آن را بر اساس شکل و جنس سری تعیین می کند، انتخاب گزینه ای با استاندارد مناسب، ضروری محسوب می شود.

blank

از جمله مزایا و برتری های استفاده از آن در مقایسه با چکش می توان به دسته بلند تر آن و همچنین قدرت بیشتر اشاره کرد.این نکته را فراموش نکنید که عواملی مانند جنس دسته و همچنین وزن سری می توانند بر قیمت محصول خریداری شده تاثیر گذار باشند.

ارسال دیدگاه