راهنمای جامع خرید و استفاده از انواع رنده نجاری

راهنمای جامع خرید و استفاده از انواع رنده نجاری

در صنعت چوب ابزارهای متفاوتی برای ساخت و تعمیر قطعات مختلف استفاده می‌شود. رنده نجاری یکی از این ابزارها است که در ابعاد صنعتی و خانگی به فروش می‌رسد. در ادامه قصد داریم به بررسی کاربرد، اجزا و انواع رنده‌های نجاری و همچنین ذکر مهم‌ترین ویژگی‌های آنان بپردازیم.

بررسی دقیق عملکرد رنده‌های نجاری

از رنده نجاری برای شکل دادن، کم کردن ضخامت، صاف کردن سطح چوب و لایه‌برداری آن استفاده می‌کنیم. رنده‌های نجاری از نظر عملکرد به سه دسته زیر تقسیم می‌گردند:

  • از رنده‌هایی که برای صاف کردن سطح چوب استفاده می‌شوند؛ می‌توان به نظیر رنده‌های یک و دو تیغ، رنده قاچی و رنده دستگاهی اشاره کرد.
  • رنده‌هایی که برای ایجاد شکل و شکاف در چوب مانند رنده کنشکاف، رنده دو راهه و رنده گرات (طرح فرنگ) کاربرد دارند.
  • رنده‌هایی که مانند رنده بال کبوتری که به سطح چوب دارای قوس، حالت می‌دهند.

اجزا اصلی

به صورت کلی این مدل رنده شامل بخش‌های تیغه، بدنه، دسته و کفی است. جنس بدنه می‌تواند چوبی، ترکیب چوب و فلز و یا کاملا فلزی باشد. تیغه دستگاه در برخی موارد تکی و در برخی موارد دوتایی است.

جنس تیغه از آلیاژ کروم و نیکل و آلیاژهای دیگر ساخته می‌شود تا در برابر فرسایش مقاوم‌تر باشد. بعضی از رنده‌های نجاری قابلیت تغییر زاویه تیغه را نیز دارند. امروزه رنده نجاری فلزی به علت استحکام بیشتر، در میان نجاران محبوبیت بیشتری کسب کرده است.

راهنمای جامع خرید و استفاده از انواع رنده نجاری

انواع رنده نجاری

انواع رنده‌ها شامل رنده دستی، برقی و دستگاه کف رنده‌ی نجاری است. در ادامه به بررسی انواع و مهم‌ترین ویژگی هرکدام پرداخته شده است.

انواع رنده نجاری دستی

این نوع رنده براساس نحوه پرداخت چوب و کاربرد به انواع مختلفی تقسیم می‌شود.

رنده قاچی

از این نوع رنده برای برطرف کردن ناهمواری‌های زیاد در چوب استفاده می‌شود. این مدل از پرکاربردترین رنده نجاری محسوب می‌شود. این رنده، پوشال برداری سطح چوب را تسهیل می‌کند. دهانه این رنده به نسبت دیگر رنده‌ها به دلیل ضخامت پوشالی که ایجاد می‌کند؛ بزرگ‌تر است.

راهنمای جامع خرید و استفاده از انواع رنده نجاری

رنده یک تیغ و دو تیغ

پس از رنده کاری با رنده قاچی برای صاف کردن بهتر سطح چوب از رنده یک تیغ استفاده می‌شود. زاویه تیغه آن ۴۵ درجه است. رنده دو تیغ مشابه یک تیغ بوده با این تفاوت که دارای یک پشت بند تیغه است و به کمک آن پوشال برداری انجام می‌شود. همچنین این رنده نجاری زاویه تیغه 45 درجه‌ای دارد.

رنده پرداخت

این رنده در آخرین مرحله از رندیدن چوب به کار می‌رود. برای از بین بردن هرگونه ناصافی در سطح چوب استفاده می‌شود. زاویه تیغه آن بین ۴۸ تا ۵۰ درجه است.

رنده خشی

عملکرد این رنده نجاری به‌نسبت دیگر رنده‌ها متفاوت است. این رنده ناهمواری‌های ریز سطح چوب را به وسیله تیغه شیاردار برطرف می‌کند. این رنده بین دو قطعه از چوب برش‌های ریز به وجود می‌آورد. این عمل با افزایش اصطکاک بین دو سطح چوب، چسبیدن دو بخش را به همدیگر تسهیل می‌کند. در این رنده، زاویه تیغه ۷۵ تا ۸۰ درجه است.

رنده نجاری بلند یا رنده دستگاه

رنده دستگاه یا رنده بلند برای صاف کردن سطح ناهماهنگ چوب‌های با طول یک متر و بلندتر به کار می‌رود.

blank

رنده بغل دوراهه

از این رنده نجاری برای دو راهه کردن، به معنی پل‌دار کردن لبه‌های چوبی مثل کنار پنجره‌ها، استفاده می‌شود.

رنده کنشکاف

از این رنده برای ایجاد شیارهای موازی همدیگر در ضخامت چوب استفاده می‌شود. در این مدل رنده نجاری گونیا تعبیه شده است.

رنده گرات

از این رنده برای ساختن اتصالات استفاده می‌کنند. به دو دسته زیر تقسیم بندی می‌شود.

  • رنده کنشکاف طرح فرنگ: به کمک این رنده می‌توانید شکاف با عمق‌های متفاوت ایجاد کنید.
  • رنده زبانه طرح فرنگ: می‌توان به کمک این رنده بر روی کار زبانه در جهت‌های مختلف ایجاد کرد.

رنده بال کبوتری

نام گذاری این رنده نجاری به‌دلیل شباهت آن به بال کبوتر است. از این رنده برای صاف کردن چوب‌های دارای قوس استفاده می‌شود و جنس آن فلزی است. تیغه آن ۲۵۰ میلی‌متر طول و ۵۴ میلی‌متر عرض دارد.

رنده برقی نجاری

از این دستگاه برای تعمیر درب‌ها، لبه گیری، تراز کردن، اصلاح سطوح چوبی و فعالیت‌های دیگر استفاده می‌شود. این دستگاه قابلیت انجام کارهای چند رنده دیگر را نیز دارد. در هنگام خرید این دستگاه باید به توان موتور، تیغه، عمق کنده کاری و ظرفیت دستگاه توجه کرد.

راهنمای جامع خرید و استفاده از انواع رنده نجاری

کف رنده نجاری یا رنده میزی

این دستگاه بیشتر در کارگاه‌های چوب کاربرد دارد. از این ماشین برای از بین بردن ناصافی‌های سطح چوب استفاده می‌کنند. این مدل شامل دو صفحه کارگیر (ورودی) و کارده (خروجی) است. همچنین سطح بزرگ دستگاه امکان استفاده از چوب‌های بزرگ و بلند را فراهم می‌کند.

رنده نجاری وسیله‌ای کاربردی و ضروری

برای انتخاب مناسب ابتدا با بررسی سطح بودجه و توجه به حوزه‌ی مورد نیاز انتخاب‌ها را محدود کنید. هم چنین برای خرید رنده نجاری و سایر محصولات با مراجعه به فروشگاه‌های حضوری و یا از طریق فروشگاه‌های معتبر اینترنتی اقدام به خرید بفرمایید تا از امکانات خدمات این دستگاه برخوردار شوید.

ارسال دیدگاه