جک سوسماری ابزار کاربردی مورد نیاز همه

جک سوسماری ابزار کاربردی مورد نیاز همه

در سال‌های اخیر با توجه به رشد و فزونی جمعیت شهرها، فعالیت زنان و مردان بیرون از خانه و بزرگ‌تر شدن شهرهای مهم کشور،  تعداد رانندگان نیز با روند روبه‌رشدی مواجه شده است. امروزه کمتر کسی را می‌شناسیم که از خودرو شخصی استفاده نکند. به همراه داشتن وسایل ایمنی برای هر راننده­ای از اولین نکات ضروری است که مخصوصا در سفرهای خارج شهری باید به انها توجه شود.

یکی از موارد وقت‌گیر و خطرناک در زمان استفاده از خودرو، پنچر شدن تایر است که در صورت نداشتن وسایل و تجهیزات مناسب مانند جک سوسماری جهت پنچرگیری، می‌تواند زمان زیادی برای تعمیر از شما بگیرد یا در جاهایی که به تعمیرگاه دسترسی نداشته باشید، خطرآفرین باشد. جک یکی از ابزارهای کاربردی است که برای بالا بردن خودرو برای تعویض لاستیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.  پس اگر هنوز هیچ اقدامی برای تهیه جک نکرده­اید؛ برنامه خریدی محکم و کاربردی را به  لیست کارهای خود اضافه کنید.

جک سوسماری ابزار کاربردی مورد نیاز همه

جک چیست؟

جک ابزاری برای بالابردن خودرو تا میزان ارتفاع مناسب، جهت تعمیرات است. غالبا برای عوض کردن تایر و روغن ماشین از این وسیله استفاده می‌شود. این ابزار در مدل­های مختلفی در بازار وجود دارند. جک‌ها به دو دسته دنده‌ای و هیدرولیک تقسیم می‌شوند.  جک سوسماری نمونه­ای از جک­های هیدرولیک است. در این نوع جک­ها، سیلندر با فشار به  روغنی که در یک محفظه بسته قرار دارد؛ باز شده و اشیا را بالا می‌برد.

جک‌های دنده ای از فشار معمولی برای باز و بسته کردن یک رزوه یا دنده برای تغییر ارتفاع و بالا آمدن استفاده می‌کنند. همچنین نسبت به جک‌های هیدرولیک آستانه تحمل وزن کمتری دارند و شیوه استفاده از آنها سخت­تر و زمان­برتر است.

جک سوسماری چیست؟

جک سوسماری از دسته جک­های هیدرولیک است که معمولا در گاراژها استفاده می‌شود. برای بلند کردن اجسام در حدود وزنی دو تا پنج تن طراحی شده‌اند. این نمونه جک بسیار کاربردی است. این مدل جک­ها به دلیل وزن زیادی که می‌توانند تحمل کنند؛ از قابلیت بلند کردن ماشین‌ها تا ارتفاع یک متری از زمین برخوردار هستند اما به دلیل وزن زیادشان جابه­جایی آنها با خودرو دشوار است. به همین علت بیشتر در گاراژها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 جک سوسماری می‌تواند با قرار گرفتن در وسط خودرو آن را به طور کامل به سمت بالا بیاورد تا تعمیرکاران از فضای بهتری برای عیب یابی، چک، صافکاری و تعویض در قسمت زیرین خودرو بهره‌مند باشند. این جک‌ها نیز مجهز به سیستم ایمنی بوده و در صورت گذاشتن وزنی بیشتر از حد توانشان، رسیدن به کمترین و بیشترین میزان ارتفاع و نقص فنی به صورت خودکار متوقف می‌شوند.

جک سوسماری ابزار کاربردی مورد نیاز همه

انواع جک سوسماری

جک‌ها با وجود شباهت‌های ظاهری که دارند اما در مدل‌های متفاوت با کارکردهای گوناگون تولید می‌شوند. همچنین این ابزارآلات با داشتن قابلیت­های ویژه در شرایط مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند که آگاهی از ویژگی­های هر یک از آنها، به کاربری بیشتر کمک می‌کند. در ادامه به معرفی انواع جک سوسماری پرداخته شده است.

جک سوسماری کورسی

این مورد با توجه به اسم خود برای ماشین­هایی که ارتفاع کمتری دارند، کاربرد دارد. جک کورسی کوچک است و با داشتن ارتفاعی حدود 7 سانتی­متر، به راحتی در زیر خودروها قرار می‌گیرد. همچنین این جک می‌تواند خودروهایی را با 2 الی 3 تن وزن، به آسانی بالا ببرد. اگر تصاویر مسابقات رالی ماشین سواری را دیده باشید؛ می‌بینید که از این نوع جک برای تعویض سریع چرخ‌ها استفاده می‌شود.

جک سوسماری پایه بلند

جک‌های سوسماری پایه بلند طول بیشتری دارند این ویژگی باعث توانایی­شان در بلند کردن هم زمان دو چرخ شده و این نوع را تبدیل به یکی از جک‌های پرطرف‌دار در گاراژها، تعویض روغنی‌ها و لاستیک فروشی­ها کرده است. ظرفیت این نوع وزن 3 تا 5 تن است.

جک سوسماری بادی

این جک سوسماری بسیار قدرتمند است و تا وزن 22، 35 و 50 تن ظرفیت دارد. همین توانایی باعث شده است که برای ماشین‌هایی با اندازه بسیار بزرگ نیز قابلیت استفاده داشته باشد. تنها تفاوتی این جک که با دیگر جک‌های سوسماری دارند این است که با فشار باد روغن را انتقال می‌دهند و باعث بالا رفتن خودرو می‌شوند. سپس با تخلیه شدن، خودرو را پایین می­آورند.

جک سوسماری ابزار کاربردی مورد نیاز همه

نکات مهم در خرید جک سوسماری

 در ابتدا برای خرید یک جک سوسماری مناسب باید به نوع و ویژگی‌های خودرو توجه داشت؛ زیرا انواع مختلف این جک برای خودروهایی متفاوت از نظر وزن اندازه و ارتفاع تولید می‌شوند. بدنه جک مورد نظر باید ضد زنگ بوده و از قدرت بدنه خوبی برخوردار باشد. در غیر این صورت فشارهای وارد شده می‌تواند منجر به تغییر شکل ظاهری و حتی شکستن جک شود. همچنین اثر روغن بر روی جک سوسماری می‌تواند نشان­دهنده نقص فنی آن باشد که باید مورد بررسی قرار بگیرد.

جک ابزاری کاربردی و متفاوت

جک‌ها ابزاری ساده، با کاربردهای مختلف هستند. این ابزار که انواع متفاوتی دارند که می‌توانید بر اساس نیاز یکی از مدل‌ها را انتخاب کنید و  از آن برای خودروی شخصی یا برای کار در گاراژ استفاده نمایید. توجه داشته باشید که قبل از خرید جک سوسماری، مشخصات و ویژگی­های آن را چک کنید تا خریدی رضایت­ بخش داشته باشید.

ارسال دیدگاه