نکات کلیدی درباره فرچه سیمی

نکات کلیدی درباره فرچه سیمی

ابزارآلات از آن دسته وسایلی بوده که همیشه مورد نیاز انسان است و در تمامی خانه‌ها حضور دارند. به وسایلی که برای ساخت یا تعمیر وسایل دیگر، به کمک شما می‌آید؛ ابزارآلات می‌گویند. فرچه سیمی که جزو ابزارهای دستی ساختمانی و صنعتی شناخته می‌شود، در سایش و پرداخت سطوح نقش دارد. این فرچه‌ها انواع مختلفی دارند که برای استفاده بهتر باید نکاتی را درباره آن‌ها بدانید.

ماهیت فرچه سیمی چیست؟
فرچه سیمی ابزاری است با دسته‌های فلزی، پلاستیکی یا چوبی که از تعداد زیادی رشته باریک سیم فولادی محکم با کربن بالا سخته شده است. این ابزار کاربردهای متنوعی دارد اما معمولا برای سابیدن سطوح سخت استفاده می‌شود.
از این فرچه‌های سیمی معمولا در صنعت برشکاری و تراشکاری جهت صاف کردن سطوح برشکاری شده استفاده می‌شود. از فرچه‌های سیمی معمولا در مشاغلی همچون جوشکاری، تراشکاری، تمیز کاری یا پلیسه‌گیری  بیشتر استفاده می‌شود. همچنین معمولا از این فرچه‌ها برای پردازش سطوح آهنی هم کاربرد دارد.

نکات کلیدی درباره فرچه سیمی

انواع فرچه سیمی
فرچه‌های سیمی مدل‌های متفاوتی دارد که به دنبال آن کاربرد هر کدوم فرق دارد. در ادامه برای اینکه بدانید کدام مدل مناسب شما است اطلاعاتی را ذکر کرده‌ایم:
فرچه تخت افشان
این فرچه با سایزهای مختلف ۱۰، ۱۲.۵، ۱۵، ۱۷.۵ سانتی‌متر و … در بازار ارائه می‌شود. این فرچه قابلیت نصب روی دستگاه‌های سنگ فرز یا سنگ محور را دارد. معمولا فرچه سیمی تخت افشان در صنایع مرداخت کاری، رنگ زدایی و زنگ زدایی،شستشو، پولیش کاربرد دارد.
فرچه کاسه‌ ای
این فرچه با جنس استیل و ابعاد ۷.۵، ۱۰ یا ۱۲.۵ سانتی‌متر و در دو مدل فرچه سیمی کاسه‌ای افشان یا فرچه کاسه‌ای بافته به بازار عرضه می‌گردد. از این دستگاه جهت تمیز کردن و صیقل دادن سطوح و زوایا استفاده می‌شود. همچنین فرچه کاسه‌ای قابلیت نصب بر روی دستگاه سنگ فرز انگشتی را دارد اما به طور کلی مخصوص دستگاه فرز آهنگری است‌.

blank

فرچه سیمی تخت بافته
این فرچه با جنس استیل و فولاد در دو سایز ۱۱.۵ و ۱۷ سانتی‌متر تولید می‌شود. برای استفاده از این فرچه می‌توان آن‌ را بر روی دستگاه‌های سنگ فرز  یا سنگ محور نصب کرده و در محل‌های جوش داده شده یا درز‌ها از آن استفاده کرد. از فرچه سیمی تخت بافته برای از بین بردن گل جوش در خط لوله و سوله‌سازی، پلیسه گیری، براده برداری، جرمگیری، تمیزکاری، زنگ‌زدایی و خش‌گذاری استفاده می‌شود.
فرچه مسواکی
این فرچه که امکان استفاده دستی را می‌دهد از دو جنس پلاستیکی برای دسته و فولاد برای سیم‌ها درست شده است. از فرچه سیمی مسواکی برای پرداخت سطوح سخت استفاده می‌شود.

نکات کلیدی درباره فرچه سیمی

فرچه کاسه ای، تخت و قلمی دریلی
این فرچه در سایزهای گوناگون و با جنس استیل سال‌ها است که در بازار ابزارآلات به فروش می‌رسد‌. فرچه سیمی کاسه‌ای سردریلی قابلیت نصب بر روی دستگاه فرز را داشته و مجهز به دنباله جهت نصب بر روی دریل است.
فرچه سیمی تخت دریلی
این فرچه که جزو دسته فرچه‌های دریلی بوده که در ابعاد گوناگون به میلی‌متر و با جنس‌های متفاوتی به بازار عرضه شده است. فرچه تخت دریلی به دلیل داشتن سیم‌های افشان شده انعطاف پذیری بسیار بالایی دارد. این فرچه معمولا جهت پلیسه‌گیری، براده‌برداری، زنگ زدایی و تمیز کاری استفاده می‌شود که برای نصب روی دریل هم دنباله مناسبی دارد.
فرچه سیمی قلمی دریلی
این فرچه قلمی که جنس آهنی دارد در سایزهای مختلف ۱۰، ۱۵، ۲۰، ۲۵ میلی‌متر ارائه بازار می‌گردد. از این دریل در جهت زدودن آلودگی، زنگ‌زدگی و جرم‌زدایی از سطوح چوبی یا فلزی استفاده می‌شود. همچنین شما می‌توانید با کمک این فرچه و قطعات کوچک دریل کف سابی هم انجام دهید.
قیمت
فرچه‌های سیمی با توجه به مدلی که مدنظر شما هستند؛ قیمت‌های متفاوتی دارد. مثلا برای مثال قیمت فرچه سیمی کاسه‌ای افشان از پایه قیمت ۴۴ هزار تومان شروع می‌شود و با توجه به جنس آن حتی تا ۱۵۰ هزار تومان هم ادامه دارد. یکی از به‌صرفه‌ترین فرچه‌ها، فرچه مسواکی است که قیمت آن از حدود ۲۰ هزار تومان شروع می‌شود و تا ۴۰ هزار تومان ادامه دارد. در هرصورت فراموش نکنید که این قیمت‌ها با توجه به مدل درخواستی شما و جنس استفاده شده متفاوت هستند.

نکات کلیدی درباره فرچه سیمی

فرچه‌ های سیمی ابزار نجات شما
فرچه سیمی یکی از ابزار آلات کاربردیاست که جهت پاک کردن زنگ‌زدگی و طور کلی ساییدن سطوح سخت مورد استفاده قرار می‌گیرد. فرچه‌های سیمی معمولا از جنس‌هایی همچون فولاد، استیل یا آهن تولید می‌شود. درصد کربن موجود در رشته‌های فولادی سیم‌های فرچه ها به طور چشم‌گیری بالا است. اگر به دنبال خرید فرچه‌های سیمی هستید برند‌های معروف یا کوچک خاصی به شنا معرفی می‌شود، اما فرچه آروا و فرچه سیمی جهان‌برس از معروف ترین برندهای این حوزه هستند.
دقت کنید جنس فلز ستفاده شده در سیم‌های فرچه بسیار اهمیت دارد پس برای اطمینان از خرید فرچه‌های سیمی به یک فروشگاه معابر مراجعه کنید و این ابزار بسیار کاربردی را تهیه کنید. البته فراموش نکنید که امروزه سایت‌های معتبر زیادی هستند که می‌توانند به شما در خرید ابزار مورد نیاز خود کمک کنند.

ارسال دیدگاه