چگونه به روش صحیح از غلطک رنگ استفاده کنیم؟

چگونه به روش صحیح از غلطک رنگ استفاده کنیم؟

غلطک رنگ، یکی از پرکاربردترین ابزارها در نقاشی ساختمان محسوب می‌شود. نقاشی در ساختمان نیازمند دقت و ظرافت کار بالا و این ظریف‌کاری، به وسیله مناسب نیاز دارد. استفاده از این وسیله در رنگ‌آمیزی، سرعت کار را بسیار بالا می‌برد و رنگ‌آمیزی را آسان و لذت بخش می‌کند.

چگونه به روش صحیح از غلطک رنگ استفاده کنیم؟

غلطک رنگ چیست؟

غلطک‌، یک ابزار کاربردی است که برای پیاده‌سازی نقاشی در سطوح بزرگ استفاده می‌شود. بسیاری از افراد، قلم مو را به غلطک ترجیح  می‌دهند؛ در حالی که این کار کاملا ناعاقلانه است. غلطک‌ها مساحت بیشتری را پوشش  می‌دهند و باعث صرفه جویی در زمان می‌شوند.

انتخاب یک غلطک رنگ مناسب

برای اینکه بتوانید از یک غلطک خوب و کاربردی استفاده کنید؛ نیاز است به نکاتی توجه داشته باشید که عبارتند از:

  • از آنجایی که غلطک به دفعات زیاد استفاده می‌شود؛ باید غلطکی بخرید که قاب فلزی و محکم داشته باشد. همچنین داشتن دندان‌های کوچک یا زبانه برای غلطک، مزیت محسوب  می‌شود.
  • این ویژگی موجب می‌شود که روکشِ غلطک در هنگام رنگ‌آمیزی، نچرخد و نیفتد و به خوبی آن را نگه دارد؛ بنابراین از غلطک‌های یکبار مصرف به هیچ عنوان استفاده نکنید.
  • از ویژگی‌های دسته انتخابی برای غلطک رنگ، سازگاری دسته با غلطک و پوشاندن تمام سطح آن است. در واقع دسته، نقاشی را کنترل می‌کند و با هر دفعه بالا و پایین شدن، سطح بیشتری را پوشش  می‌دهد و در وقت صرفه جویی  می‌شود. البته وجود دسته در نقاشی‌های مناطق کوچک، ضروری نیست.
  • روکش غلطک باید متناسب با سطح مورد نظر انتخاب شود. برای مثال برای نقاشی مناطق بزرگی مانند دیوارها، از روکش‌های بلند و برای نقاشی مناطق کوچک یا باریک، از روکش‌های کوتاه تر استفاده می‌شود.
  • از سمتی ضخامت روکش غلطک رنگ نیز باید متناسب با سطح انتخاب شود. برای رنگ‌آمیزی دیوارهایی از جنس خشن و درشت، باید روکش غلطک در قاب آن به خوبی قرار گیرد و کلفت‌تر باشد.

راهنمای استفاده از ابزار غلطک رنگ

برای اینکه یک نقاشی ایده‌آل داشته باشید و بتوانید به آسانی از غلطک استفاده کنید؛ نیاز است به درستی عمل کنید‌.

  1. در مرحله اول باید غلطک را بشویید تا الیاف اضافیِ روی آن­‌ها از بین برود. پس از شستن باید از یک پارچه برای خشک‌کردن غلطک استفاده کنید و خشک‌کردن را تا جایی ادامه دهید که غلطک مرطوب شود. مرطوب بودن باعث می‌شود که رنگ، بهتر جذب شود.
  2. در مرحله دوم پس از انتخاب رنگ، باید آن را با چوب یا یک وسیله مخلوط کننده کاملا صاف و مخلوط کنید و سپس به سینی رنگ یا سطل انتقال دهید.
  3. در مرحله سوم و در واقع مهم‌ترین مرحله، باید غلطک را به رنگ آغشته کنید. آغشته کردن غلطک به رنگ می‌تواند با سینی رنگ یا یک سطل انجام شود. اگر این مرحله را صحیح انجام دهید؛ برای رسیدن به رنگ ایده‌آل، نیاز به لایه‌های کمتری خواهید‌ داشت.

نکات مهم در استفاده از غلطک رنگ

برای پیاده‌سازی رنگ روی دیوار، ابتدا باید گوشه‌های دیوار را با یک قلم مناسب رنگ کرد؛ چرا که غلطک نمی‌ تواند این مناطق را به طور یکنواخت رنگ کند. سپس رنگ‌آمیزی را به صورت عمودی و نوار‌های طولانی انجام دهید. وارد کردن فشار‌های ملایم به غلطک، رنگ‌آمیزی را بهتر  می‌کند. زمان استراحت‌های کوتاه میان رنگ‌آمیزی، بهتر است غلطک رنگ را در بسته‌بندی‌های پلاستیکی گذاشت.

چگونه به روش صحیح از غلطک رنگ استفاده کنیم؟

آغشته کردن غلطک به رنگ با استفاده از سینی رنگ

  • رنگ را در ظرف مورد نظر به حدی بریزید که به طور کامل پر نشود.
  • غلطک رنگ را از قسمت شیار دار سینی به آرامی ‌درون رنگ فرو کنید.‌ نیاز نیست که به طور کامل در قسمت گود سینی وارد شود. (اشتباهی که بسیاری از افراد آن را انجام می‌دهند) این کار باعث می‌شود که حجم زیادی رنگ روی غلطک قرار گیرد و نقاشی را خراب کند.
  • مجددا غلطک را به قسمت شیاردار سینی برگردانید تا رنگ اضافی خارج شود. سپس غلطک را روی سینی به عقب و جلو حرکت دهید تا رنگ روی پوشش غلتکی پخش شود.
  • حالا می‌توانید ازغلتک برای نقاشی استفاده کنید؛ زیرا تمام قسمت‌های آن به رنگ آغشته شده است.

آغشته کردن غلطک به رنگ با استفاده از سطل رنگ

  • ابتدا باید صفحه غلطک با استفاده از دو قلاب در قسمت داخلی سطل آویزان کنید.
  • سپس سطل را جایی از رنگ‌ پر می‌کنید که نیمی‌ از غلطک، خارج از رنگ قرار گیرد.
  • غلطک را به کمک صفحه به آرامی ‌و به اندازه دو سانتی‌متر در رنگ فرو ببرید.
  • سپس غلطک را روی صفحه برگردانید تا رنگ اضافی از آن خارج شود.
  • این عمل را پنج، شش بار تکرار کنید تا غلطک به طور کامل آغشته به رنگ و آماده نقاشی شود.

چگونه به روش صحیح از غلطک رنگ استفاده کنیم؟

بهترین غلطک رنگ را انتخاب کنید!

در صورتی که علاقه‌مند به رنگ‌آمیزی هستید؛ توصیه می‌شود از باکیفیت‌ترین غلطک رنگ استفاده کنید. چرا که استفاده و شستن مکرر باعث از بین‌رفتن پرز‌های آن می‌شود. در واقع انتخاب شما، به میزان آشنایی‌تان با رنگ‌آمیزی بستگی دارد. شما بسته به جنس سطح، نوع رنگ، میزان وسیع بودن مکان، می‌توانید بهترین غلطک را برای انجام کارتان انتخاب کنید.

ارسال دیدگاه