ترموکوپل چیست و انواع آن کدامند؟

blank

ترموکوپل ها را می‌ توان در صنعت به عنوان متداول‌ ترین وسیله برای اندازه‌ گیری الکتریکی دما در نظر گرفت. همانگونه که می‌ دانید با توجه به حرکت اتم‌ ها و مولکول‌ ها، انرژی جنبشی و در نهایت گرما ایجاد می‌ شود. هر اندازه این حرکت بیشتر شود به میزان بالاتری گرما ایجاد خواهد شد. برای اندازه‌ گیری این میزان انرژی گرمایی باید از سنسورهای دما استفاده کرد. با ایجاد خروجی آنالوگ یا دیجیتال به راحتی می‌ توان هر تغییر فیزیکی که با دما ارتباط دارند را تشخیص داد. به همین علت می‌ توان از ترموکوپل ها برای استفاده در این شرایط کمک گرفت.

این روزها برای اندازه‌ گیری دما از سنسورهای مختلفی بهره برده می‌ شود. هر کدام از آن ها دارای ویژگی‌ های متفاوتی هستند. سنسورهای نوع تماسی و سنسورهای دمای غیرتماسی را برای استفاده در شرایط مختلف می‌ توان به کار گرفت. فراموش نکنید که هر کدام از این سنسورها خود چند شاخه تبدیل می‌ شوند.

ترموکوپل چیست؟

ترموکوپل چیست؟

ترموکوپل یک سنسور بوده که برای اندازه‌ گیری دما می‌ توان از آن استفاده نمود. عملکرد این وسیله به شکلی است که می‌ تواند بر اساس پدیده سی بک و با تبدیل اختلاف دما بین نقاط ولتاژ، قابلیت‌ های خود را نشان دهد. ترموکوپل ها را می‌ توان از انواع مولدهای برق نیز دانست. نوع طراحی و ساخت این تجهیزات به شکلی است که از دو فلز غیر همجنس برای آن استفاده می‌ کنند. از یک طرف این فلزها به هم متصل می‌ شوند. برای اینکه برق تولید شود لازم است که محل اتصال دو فلز را حرارت دهیم. با این شرایط دو سر دیگر که به صورت آزاد قرار دارند حاوی برق خواهند شد. فراموش نکنید برقی که با استفاده از ترموکوپل تولید می‌ شود بسیار کم است. از حرارت دادن محل اتصال دو فلز یا مفتول در دو سر آن اختلاف پتانسیل به وجود می‌ آید. میزان حرارت اعمال شده، این اختلاف پتانسیل را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

برای خرید ترموکوپل باید مدل‌ های مختلفی از این محصول را بررسی نمایید. امروزه انواع مختلفی از نظر بازه دما، مقاومت در برابر لرزش، استحکام و دوام و همچنین مقاومت شیمیایی در دسترس قرار گرفته‌ اند. علاوه بر این هر کدام از ترموکوپل ها دارای کاربردهای مختلفی هستند. امروزه در صنایع مختلف و در آزمایشگاه‌ های علمی از این وسیله کمک می‌ گیرند. در تمامی بازارهای صنعتی مانند نفت و گاز، سیمان، بیوتکنولوژی، داروسازی و همچنین تولید برق می‌ توان از این وسیله استفاده نمود. علاوه بر این تجهیزات خانگی مانند توستر، شومینه و اجاق گاز مجهز به ترموکوپل هستند.

مزایای استفاده از ترموکوپل

بررسی مزایای ترموکوپل ها نشان می‌ دهد که می‌ تواند کاربردهای فراوانی داشته باشد. از جمله مزایای این تجهیزات می‌ توان به ساخت آسان آن ها اشاره نمود. علاوه بر این قیمت مناسب ترموکوپل نیز موجب شده است که امروزه در صنایع مختلف و برای کاربردهای گوناگون از آن استفاده کنند. با توجه به دوام و استحکام بالای انواع ترموکوپل ها می‌ توان در صنایع مختلف از دقت مناسب آن ها نیز بهره گرفت. در شرایط محیطی متفاوت می‌ توان از محدوده اندازه‌ گیری دما با بهره‌ گیری از این تجهیزات استفاده نمود. بد نیست بدانید که ترموکوپل ها به واسطه ثابت زمانی کوچکی که دارند، دارای سرعت پاسخ دهی بسیار بالایی هستند.

مهمترین کاربردهای ترموکوپل‌ ها کدام است؟

مهمترین کاربردهای ترموکوپل‌ ها کدام است؟

از سالیان گذشته تا به امروز در صنایع مختلف از سنسورهای دمایی مختلف استفاده می‌ کنند. ترموکوپل ها به عنوان یک ابزار اندازه‌ گیری دما می‌ توانند در هر زمینه‌ای کاربرد خود را نشان دهند. از جمله مهم‌ ترین کاربردهای این تجهیزات می‌ توان به استفاده در صنایعی که با لوازم گاز سوز سر و کار دارند اشاره نمود.

جهت ایمن سازی تجهیزات گازسوز می‌ توان روی قابلیت‌ های ترموکوپل حساب ویژه‌ ای باز نمود. به واسطه اینکه جریان الکتریسیته و ولتاژ در اثر دریافت حرارت ایجاد می‌ شود، می‌ توان بیان کرد که ترموکوپل ها یک وسیله ایده‌ آل برای کنترلر یا مدیریت حرارت هستند. از جمله مهم‌ ترین کاربردهای این دستگاه می‌ توان به قطع کننده جریان گاز اشاره نمود.

انواع ترموکوپل کدامند؟

این روزها ترموکوپل ها را در تیپ‌ های متنوع می‌ توان مورد استفاده قرار داد. هر کدام از این مدل‌ ها برای اندازه‌ گیری دما قابلیت‌ های خود را نشان می‌ دهند. به عنوان مثال اگر قصد اندازه‌ گیری دما در محدوده ۲۰۰ درجه سانتیگراد الی ۱۸۰۰ درجه را دارید باید به سراغ تیپ‌های R، S و B بروید. علاوه بر این مدل‌ های دیگری از انواع ترموکوپل ها برای اندازه‌ گیری دما در محدوده‌ های دیگر نیز روانه بازار می‌ شوند. به طور مثال ترموکوپل تیپ K و J به همراه مدل L برای اندازه‌ گیری دما در محدوده ۱۸۰ درجه سانتیگراد الی ۱۰۰۰ درجه سانتیگرادی می‌ توانند گزینه ای مناسب به شمار روند. با توجه به اینکه ساختمان این تجهیزات بسیار ساده بوده و تنها از اتصال آلیاژ و فلز آن ها را تولید می‌ کنند، می‌ تواند در هر شرایطی قابلیت خود را نشان دهد. این دستگاه با مکانیزم ساده قادر است که در رنج وسیعی مانند منفی ۲۷۰ درجه سانتیگراد تا ۱۸۰۰ درجه سانتیگراد دما را اندازه‌ گیری نماید. فراموش نکنید طبق جنس آلیاژ و فلز نیز می‌ توان انواع مختلفی از این محصول را در دسته‌ های دیگر نیز قرار داد.

برای ساخت ترموکوپل از چه آلیاژی استفاده می‌ شود؟

ترموکوپل ها را بر اساس نیاز می‌ توان در چند مدل خریداری نمود. آلیاژ و فلزات مختلفی که برای ساخت آن به کار می‌ روند متفاوت هستند. به عنوان مثال نوع K متداول ترین ترموکوپل موجود در بازار شناخته می‌ شود. این مدل ترموکوپل با وجود قیمت مناسبی که دارد، از قابلیت اطمینان بالایی بهره می‌ گیرد. مدل K بازه دمایی گسترده‌ ای را تحت پوشش قرار خواهد داد. مدل‌ های دیگر مانند ترموکوپل نوع J از فلز آهن و کنستانتان و نوع T از فلزهای مس و کنستانتانان تولید می‌ شوند. از دیگر آلیاژ‌هایی که برای تولید این تجهیزات می‌ توان از آن ها کمک گرفت، نیکروسیل، نیکل و نیسیل خواهند بود. علاوه بر این مدل‌ های پلاتینی و رودیوم برای کاربری‌ های دمای بالا می‌ توانند گزینه‌ ای مناسب‌ تر باشند. فراموش نکنید قیمت این مدل ترموکوپل ها به واسطه پایداری بالا و همچنین قابلیت استفاده در شرایط سخت نسبت به مدل‌ های دیگر بیشتر است.

قیمت و خرید انواع ترموکوپل

قیمت و خرید انواع ترموکوپل

برای خرید ترموکوپل باید نیاز خود را مشخص کنید. با توجه به اینکه این محصول در اشکال مختلفی روانه بازار می‌ شود چند فاکتور را جهت انتخاب بهترین سنسور در نظر بگیرید. از جمله معیارهایی که برای خرید ترموکوپل باید مد نظر قرار گیرند، می‌ توان به بازه دما اشاره کرد. علاوه بر این مقاومت شیمیایی محصول و مقاومت در برابر سایش و لرزش سایر ویژگی‌ هایی هستند که مورد توجه قرار خواهند گرفت. قیمت ترموکوپل نیز با توجه به تیپ و همچنین نوع آلیاژ به کار رفته برای ساخت آن متفاوت است. سعی کنید خرید خود را از فروشگاه‌ های معتبر انجام دهید.

ارسال دیدگاه

دیدگاه ها
  1. blank
    سعید :
    7 ماه پیش

    با سلام
    وقت به خیر
    با تشکر از مطالب مفید و ارزشمند شما.