ست بکس و آچار بکس از محبوب‌ترین ابزارهای تعمیراتی

ست بکس و آچار بکس از محبوب‌ترین ابزارهای تعمیراتی

آچار بکس و ست بکس از پرکاربردترین ابزارهای موجود برای تعمیرکاران، به خصوص افرادی که در زمینه مکانیک و بازسازی ابزارآلات ماشین کار می‌کنند؛ هستند. این ابزارها به دلیل راحتی حین کار و کاهش هر چه بیشتر نیروهای مورد نیاز برای استفاده از آنها، و حمل و نقل آسان و بی‌دردسر خود، محبوبیت بسیاری برای کاربران ایجاد کرده‌اند. برای خرید ست بکس و آچار بکس ابتدا باید با کاربردها و مزیت‌ آن‌ها آشنا شوید.

ست بکس چیست؟

ست بکس یک جعبه‌ی همه کاره به شمار می‌آید که با دارا بودن تمامی موارد مورد نیاز و ضروری یک مکانیک کار، در کنار یکدیگر و با حجم و وزنی مطلوب، می‌تواند از محبوب‌ترین و پرکاربردترین کالاها برای مکانیک‌کاران به حساب آید.

blank

آناتومی و اجزا آچار بکس

تصور کنید زمانی را که باید پیچ‌ها را در فضایی سفت کنید که آچار مکان کافی برای چرخش ندارد؛ یا پیچ‌ها و مهره‌ها سایزهای متنوعی دارند که برای هرکدام از آن‌ها به آچاری مجزا نیاز دارید. در این مواقع اهمیت ابزاری مانند ست بکس و آچار بکس به خوبی مشخص می‌شود.

آچار بکس شامل دو بخش اصلی یعنی یک دسته با سری‌‌های استوانه‌ای شکل در سایزهای مختلف است که امکان استفاده و کاربرد آن را تقریبا در تمامی مشاغل مرتبط با مکانیک و تعمیراتی فراهم کرده است.

استوانه آچار بکس

طراحی این استوانه‌ها بدین‌ گونه است که یک سر آن‌ها یک سوراخی چهارگوش شکل وجود دارد و در سمت دیگر آن نیز یک سوراخ با شکل پیچ مربوطه قرار گرفته است. این سوراخ‌ها نیز به اشکال منظمی همچون هندسی‌های گوشه‌دار (چهار گوش، شش‌ گوش، دوازده گوش و…) درآمده‌اند. مقیاس اندازه‌گیری این سوراخ‌ها برحسب میلی‌متر یا اینچ بیان می‌شود.

دسته آچار بکس

این دسته نقش فیکس کردن استوانه‌ها بر روی خود را دارد. این دسته دارای یک زبانه است که یک طرف این زبانه، چهارگوشی شکل می‌شود. این بخش چهارگوشی شکل قابلیت اتصال به دسته‌های متفاوت دیگر برای تغییر ماهیت استفاده از آچار، و کاربری آن را در فضاهایی که محدودیت حرکت و اتصال مطرح است؛ فراهم می‌کند. در واقع این محصول را باید برای زمانی به کار گرفته می‌شود که امکان چرخش کامل برای آچارهای معمولی وجود ندارد.

از مدل‌های دیگر این دسته‌ها، دسته جغجغه است که به آن آچار جغجغه‌ای نیز می‌گویند. در واقع یک دسته از جنس آهن، با یک سری و یک ضامن است که شکلی شبیه به چرخ‌دنده دارد. این سبک از طراحی در نهایت موجب باز و بسته شدن پیچ‌ها بدون هرگونه نیاز به حرکت سری آچار می‌شود. به عبارتی این نوع آچار چرخش یک طرفه‌ای دارد که ضامن آچار را در محل مورد نظر خود قفل می‌کند و با این کار سرعت باز و بسته شدن پیچ‌ را به طرز محسوسی بالا می‌برد. به علاوه این موضوع نه تنها باعث محدودیت آچار نمی‌شود بلکه آن را برای باز و بسته شدن پیچ‌ها و چرخش در دو جهت آماده می‌سازد.

ست بکس و آچار بکس از محبوب‌ترین ابزارهای تعمیراتیست بکس و آچار بکس از محبوب‌ترین ابزارهای تعمیراتی

انواع آچار بکس براساس منبع نیرو

برای کار با آچار بکس‌ها می‌توان از دست و نیروی انسانی استفاده کرد که ساده‌ترین راهکار ممکن است. اما گاهی تکنولوژی به کمک ما خواهد آمد تا بتوانیم با کمترین صرف انرژی بیشترین بازده را به دست آوریم. هر چند که برای هر کدام از پیچ‌ها و گشتاورهای مختلف، ست بکس و آچار بکس متفاوتی وجود دارد. بعضی از این مدل‌ها می‌توان به آچار بکس برقی، شارژی و بادی اشاره کرد.

آچار بکس برقی

تامین انرژی آچار بکس برقی از طریق نیروی الکتریسیته تامین می‌شود. هر چند که نیرویی متوسط را تولید می‌کند؛ با این حال نیازی به کمپرسور هوا ندارد. از آن جایی که توان تولیدی آن زیاد نیست؛ عمده‌ی کاربرد آن برای کارهای کوچکی همچون مصارف خانگی یا کارگاه‌های سبک قابل استفاده است. نکته مهم در طراحی این ابزارها وزن پایین آن‌ها بوده که موجب حمل و نقل راحت و بهینه می‌شود. عیب این نوع آچار بکس این است که نمی‌تواند در غیاب منبع نیروی برق کار کند.

ست بکس و آچار بکس از محبوب‌ترین ابزارهای تعمیراتی

آچار بکس شارژی

عملکردی که آچار بکس شارژی دارد تقریبا مشابه نوع برقی آن است. این نوع آچار بکس دارای مزیت بدون نیاز به منبع برق بوده و می‌توان با شارژ کردن آن، در صورت عدم وجود منبع برق، از آن استفاده کرد. مکانیسم این آچار نیز باز و بسته کردن پیچ‌ها با حداقل مصرف نیرو و انرژی است.

blank

آچار بکس بادی

آچار بکس های بادی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین‌های انواع آچار بکس‌ها هستند که با توجه به رنج گسترده‌ی کاکرد خود از نظر مصرف‌کنندگان نمره‌ی بالاتری نسبت به انواع برقی، شارژی و نوع هیدرولیکی این دستگاه‌ها گرفته‌اند. این ابزار به دلیل قدرت و توانایی بالای خود به منظور باز و بسته و سفت کردن پیچ‌های بزرگ که نیاز به قدرت فراوان دارند. همچنین برای پیچ‌های زنگ‌زده، کاربردی بوده و مصرف و استفاده از این نوع آچارها در تمامی صنایع و کارگاه‌ها و کارخانه‌ها بسیار رایج است. کار با این دستگاه‌ها نیاز به مهارت و حرفه‌ی بالایی دارد. فرد باید بتوانند برعکس نوع شارژی و برقی، با گشتاور بیشتر، نیروی بیشتری به پیچ‌ها وارد کنند. آچار بکس بادی، خود به چهار نوع تفنگی، سرکج، مستقیم و صلیبی تقسیم می‌شود.

ست بکس و آچار بکس از محبوب‌ترین ابزارهای تعمیراتی

نکاتی برای خرید ست بکس و آچار بکس

ست بکس و آچار بکس نیز مانند هر محصولی ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد که هر کدام از آن‌ها می‌توانند تاثیر فراوانی بر روی قیمت بگذارند. این ویژگی‌ها شامل وزن آچار بکس، سایز آن، گشتاور، اندازه‌ی درایو، طراحی آچار، جنس مواد سازنده‌اش، سری و دسته‌ی آچار بکس می‌شوند. در پایان، خریدار باید تمام این جزئیات را به همراه نیاز کاربر در نظر بگیرد تا بهترین بازده را داشته باشد.

ارسال دیدگاه