طناب پنبه ای چیست؟ کاربرد و مصارف های آن کدامند

طناب پنبه ای چیست؟ کاربرد و مصارف های آن کدامند

طناب پنبه ای به عنوان یکی از مقاوم ترین طناب ها با استحکام بالا امروزه مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع تمام که به دو روش بافته شده و تابیده شده تولید می شود در سایزهای مختلف و متراژ های گوناگون در دسترس شما قرار دارد. هر اندازه که که الیاف پنبه ای بیشتری در تولید این طناب به کار رود، کیفیت و استحکام بیشتری در محصول تولید شده خواهیم داشت.

طناب پنبه ای چیست؟ کاربرد و مصارف های آن کدامند

امروزه با استفاده از الیاف پلاستیکی در ساخت این نوع طناب، کیفیت پایین تری را مشاهده می کنید. فرآیند تولید طناب پنبه ای به گونه ‌ای است که چنانچه از الیاف پلاستیکی در آن استفاده شود کیفیت آن به مراتب پایین خواهد آمد. با این حال برای تشخیص یک محصول با کیفیت می توان روش هایی را به کار برد. توجه داشته باشید که طناب پنبه ای خالص با توجه به کیفیت بسیار بالایی که دارد از قیمت بالاتری نسبت به سایر طناب ها برخوردار خواهد بود.

طناب چیست؟

رشته های از الیاف با طول زیاد که جهت بستن، کشیدن و مهار شدن اشیا مورد استفاده قرار می ‌گیرد را طناب می گویند. به طور معمول در ساخت طناب از پنبه، پلاستیک و پلی پروپیلن استفاده می شود. هر کدام از طناب های تولید شده در شرایط خاص می توانند مورد استفاده قرار گیرند. به عنوان مثال چنانچه قصد استفاده از طناب در آب را داشته باشید گزینه مناسب برای شما طناب کنفی خواهد بود. این نوع طناب استحکام و مقاومت بسیار بالایی در آب از خود نشان می ‌دهد.

در حالت کلی طناب به مجموعه ‌ای از رشته ‌ها، سیم های فشرده یا الیاف گفته می ‌شود که با فرآیند بافتن، چرخاندن یا کشیدن به یک رشته بلند و انعطاف پذیر تبدیل می شود. در تعریف مهمترین ویژگی و خاصیت یک طناب می توان به بهره مندی از مقاومت کششی بالا اشاره کرد.

ماهیت طناب بودن معمولاً با توجه به استحکام، سفتی، ظرافت، رنگ و قابلیت کشش الیاف یا رشته ‌های آن تعیین می ‌شود. با توجه به متریال به کار رفته در ساخت طناب ها، هر کدام از محصولات تولید شده با مقاومت و استحکام خاص طراحی و در اختیار مصرف کننده قرار داده می شوند.

طناب پنبه ای چگونه تولید می شود؟

همانگونه که پیشتر عنوان کردیم این نوع طناب دو روش بافت شده و تابیده شده تولید می شود. نوع موادی که در ساخت این نوع طناب به کار می‌ رود موجب شده که آن را از طناب ساختمانی جدا کند. با توجه به این که مواد سازنده این طناب در کشور ما تولید می شود نسبت به کیفیت و عملکردی که دارد از قیمت مناسبی برخوردار است. ماده اولیه این طناب که پنبه است پس از ریسندگی به کار برده می شود. برای اینکه کیفیت طناب را تشخیص دهید می ‌توانید به ضخامت نخ های به کار رفته در آن توجه کنید.

هر اندازه که ضخامت آن ها بیشتر باشد کیفیت و استحکام بالاتری خواهد داشت. این نوع طناب در کارخانجات داخلی کشورمان و در سایزهای مختلف تولید می شود. از جمله ضخامت های موجود در بازار می توان به سایزهای ۲ تا ۶۰ میلیمتر اشاره کرد. به طور معمول متراژ این نوع طناب نیز بین ۶۰ متر تا ۶۰۰ متر بوده و هر اندازه متراژ بیشتر باشد با افزایش وزن مواجه شده و افزایش قیمت را نیز به همراه خواهد داشت.

کاربرد و مصارف طناب پنبه ای

استحکام و مقاومت بسیار بالایی که این نوع طناب دارد موجب شده که برای مصارف گوناگون و در صنایع مختلف به عنوان گزینه ای کاربردی مورد استفاده قرار گیرد. بیشترین استفاده از این طناب اغلب برای مصارف پتروشیمی و کار در حجم های سنگین خواهد بود. علاوه بر این امروزه در صنایع مختلف و در کارخانجات صنعتی به منظور حمل و نقل و بستن مواد اشیای گوناگون از طناب پنبه ای استفاده می ‌شود. جنبه خاصی که این نوع طناب داشته و مورد استفاده قرار می گیرد می توان به مصارف تزییناتی و خانگی آن اشاره کرد.

blank

نوع بافت و ریسندگی این طناب گونه ‌ای است که به خوبی می ‌توان برای انجام تزیینات نیز از آن استفاده نمود. امروزه در صنایع مانند کشتیرانی به جهت بسته بندی مواد و محصولات و همچنین سالن های ورزشی به شکل گسترده از طناب پنبه ای استفاده می شود. برای بکسل کردن ماشین آلات سنگین و همچنین مهار کردن چادرها نیز می توان از این نوع طناب استفاده کرد. استفاده گسترده از این طناب در دریا موجب شده که به طناب پنبه ای طناب دریایی نیز گفته شود.

ویژگی های طناب پنبه ای

استحکام و کیفیت بسیار بالایی که این نوع طناب دارد موجب شده که از ویژگی ها و مزایای جهت استفاده شما را برخوردار کند.

  • مقاومت بالا در برابر ساییدگی
  • بهره مندی از نیروی کششی بسیار مناسب جهت کار در شرایط مختلف
  • قابلیت رنگ شوندگی و به کاربردن در مصارف تزیینی
  • قابلیت جذب آب به صورت بسیار ایده آل
  • مقاومت بسیار بالا در برابر ضربه و فشارهای خارجی
  • عایق حرارتی بسیار مناسب

علاوه بر ویژگی هایی که بیان کردیم این نوع طناب خاصیت زیست تخریب پذیر بودن را دارد. در کنار این ویژگی ها و مزایا بد نیست بدانید که برای مصارف ورزشی به خوبی می توان از این نوع طناب استفاده کرد. با توجه به سازگاری مناسبی که طناب پنبه ای با پوست دارد برای مصارف گوناگون از آن استفاده می شود.

تفاوت طناب پنبه ای با طناب کنفی

در حالی که بسیاری از افراد این دو طناب را گاهی با هم اشتباه می گیرند ولی بد نیست بدانید که تفاوت‌ های جزئی با هم دارند. از جمله تفاوت های طناب پنبه ای با طناب کنفی می توان به مواد سازنده آن ها و تفاوت در متریال به کار رفته اشاره کرد. با توجه به اینکه طناب کنفی از گیاه جوت یا کناف ساخته می ‌شود، استحکام بسیار بالایی خواهد داشت. علاوه بر این در صنایع آبی که نیاز به استفاده از  طناب دارند می توان از طناب کنفی بهره برد.

در طرف مقابل طناب پنبه ای با تولید شدن از گیاه پنبه دارای کاربردها و ویژگی های خاص خود است. این نوع طناب با مقاومت بسیار بالا در برابر ساییدگی و نیروی کششی ایده آل مورد استفاده قرار می گیرد. شرایط این نوع طناب به گونه ‌ای است که برای مصارفی مانند بسته ‌بندی و استفاده در صنایع کشتیرانی گزینه ای ایده آل محسوب می شود. در حالت کلی قیمت‌ گذاری این نوع طناب بر مقیاس وزن انجام می پذیرد.

blank

نکاتی جهت خرید طناب پنبه ای

چنانچه قدرت خرید طناب پنبه ای را دارید ابتدا با بررسی کیفیت الیاف به کار رفته در آن سعی در انتخاب گزینه ای مناسب نمایید. توجه داشته باشید که استفاده از الیاف بی‌ کیفیت موجب پایین آمدن مقاومت و استحکام طناب خواهد شد.

ارسال دیدگاه