نخ سردوز چیست؟ انواع و ویژگی های نخ های سردوز و دوخت

نخ سردوز و انواع نخ های دوخت

نخ سردوز به عنوان یکی از اجزای کاربردی در خیاطی شناخته می شود. برای بهبود کیفیت در عرصه پوشاک، استفاده از انواع نخ ها با کیفیت مناسب مد نظر قرار می گیرد. نخ سردوز و نخ دوک که به نخ دوخت نیز معروف است، در تمام زمینه های خیاطی و صنعت پوشاک مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به نیاز انواع پارچه و لباس ها به استفاده از نخ های مناسب، امروزه این نخ ها به عنوان پرمصرف ترین گزینه ها شناخته می شوند.

نخ سردوز و انواع نخ های دوخت

همانگونه که می دانید پس از فرآیند دوختن، برای اینکه پوشاک دوخته شده آراستگی خاصی داشته باشد و از دوختی تمیز برخوردار باشد، از سردوز استفاده می شود. دستگاه سردوز با استفاده از نخ مناسب به خوبی می ‌تواند موجب مرتب کردن و تمیز کردن لبه پارچه شود.

نخ چیست؟

قبل از معرفی نخ سردوز و کاربردهای آن ابتدا به تعریف نخ می پردازیم. نخ به رشته هایی بلند و باریک گفته می شود که با کنار هم قرار گرفتن با استفاده از روش های ریسندگی، الیاف را به وجود می آورند. امروزه از این محصول در صنایع نساجی در موارد متعددی استفاده می شود. از کاربردهای نخ می توان به استفاده جهت اتصال دو تکه از پارچه به عنوان دوخت و همچنین استفاده به عنوان اجزای اصلی جهت تولید پارچه اشاره کرد.

با توجه به اینکه در فرآیند ریسندگی و بافندگی و همچنین خیاطی نیاز به استفاده از نخ های مختلف داریم، این محصول در انواع مختلف از نظر جنس در اختیار مصرف کننده قرار داده می شود.

انواع نخ

همان گونه که بیان کردیم امروزه انواع نخ به منظور کار در شرایط مختلف و برای استفاده در الیاف متفاوت در دسترس شما قرار دارند. در حالت کلی می ‌توان نخ ها را به چهار دسته تقسیم نمود. نخ سردوز نیز با کیفیت عالی امروزه در دسترس شما قرار دارد.

نخ هایی با الیاف طبیعی

این نوع نخ که با استفاده از الیاف طبیعی در بازار عرضه می ‌شود با کیفیت بسیار بالایی مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع نخ منشا طبیعی داشته و در ساخت آن ها از الیاف مصنوعی استفاده نخواهد شد. الیاف طبیعی را می توان در سه دسته الیاف گیاهی، الیاف معدنی و الیاف حیوانی تقسیم بندی نمود. از جمله نخ ها با الیاف طبیعی می توان به بامبو، ابریشم، پنبه، پشم، کنف و ویسکوز اشاره کرد.

نخ هایی با الیاف مصنوعی

برخلاف دسته بالا این نوع نخ با استفاده از الیاف مصنوعی تولید و به بازار عرضه می شوند. توجه داشته باشید که ممکن است ریشه الیاف مصنوعی از الیاف های طبیعی باشد. به طور کلی می‌ توان این نوع الیاف را به دو دسته الیاف مصنوعی بازیافته و الیاف مصنوعی سنتتیک تقسیم نمود. از جمله این نخ ها می توان به اکریلیک، استارت، پلی استر، پلی پروپیلن، الیاف پلی پلوپرین، نایلون و ویسکوز ریون اشاره کرد.

نخ هایی با الیاف ترکیبی

نوع دیگری از نخ های ارائه شده در بازار که ترکیبی از نخ های با الیاف طبیعی و مصنوعی هستند امروزه مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله آن ها می ‌توان به پلی استر، پنبه، مولینه، پلی استر ویسکوز، ملانژ و پلی استر پشم اشاره کرد.

نخ های فنسی یا فانتزی

این نوع نخ نیز که دسته ای متفاوت نسبت به گزینه های بالا است امروزه در انواع مختلفی مانند نخ ‌های ریش، اسپاندکس، کادیکا، اسلپ، شنیل و نخ های افکت دار در دسترس شما قرار دارند.

blank

مناسب ترین پارچه برای نخ سردوز

با توجه به اینکه این نخ دارای نازکی خاصی است کار کردن با آن به پارچه آسیبی نخواهند رساند. با این حال چنانچه قصد استفاده از این نخ را داشته باشید با ظرافت خاص می توانید عمل کنید تا رد دوخت ‌پارچه باقی نماند. توجه داشته باشید که در طرف مقابل این نخ، دارای مقاومت محدودی است. پایین بودن تحمل این نخ در برابر فشارهای وارد شده می تواند مشکلاتی ایجاد کند.

بهترین پارچه برای استفاده از نخ سردوز پارچه های حساس و ظریف خواهند بود. با توجه به نوع ساخت این نوع نخ نسبت به سایر نخ ها، دارای مقاومت کمتری بوده و راحت تر پاره می شود. چنانچه قصد استفاده از آن را داشته باشید بهتر است از پایه های فلزی تک نخ یا سه نخ استفاده کنید.

کدام نخ سردوز کیفیت بالایی دارد؟

همانگونه که می دانید انواع نخ به منظور کار جهت بافندگی و ریسندگی مورد استفاده قرار می گیرند. با این حال امروزه نخ پلی استر با استحکام و ضخامت بسیار مناسبی که دارد جهت دوخت در چرخ خیاطی مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این نخ پلی استر دارای پرز بسیار کم بوده و دوام بالایی نیز خواهند داشت.

در طرف مقابل جهت استفاده در سردوز استفاده از نخ ترویرا بهترین گزینه محسوب می شود. این نوع نخ که با استفاده از فناوری خاص با استحکام بسیار پایین تولید می شود، دارای رنگ مات است. توجه داشته باشید که نگهداری از این نوع نخ نیاز به دقت فراوان دارد.

ویژگی های نخ سردوز

نخ سردوز یا نخ ترویرا یکی از پرمصرف ترین نخ ها در صنعت خیاطی محسوب می شود. این نوع نخ بسته به نیاز کاربران در ابعاد مختلفی پیچیده می ‌شوند. نخ سردوز را می توان در وزن های 200 گرمی، 300 گرمی، ۴۰۰ گرمی، نیم کیلویی و یک کیلو گرم،ی بسته به نیاز خود تهیه نمود.

از ویژگی ‌های این نخ می ‌توان به تولید در انواع رنگ ها اشاره کرد. با توجه به کیفیت بسیار بالایی که این نوع نخ ها دارند، به بهترین شکل می تواند پاسخگوی نیازهای شما باشد. معمولاً جنس نخ سردوز از پلی استر بوده که برای کار در شرایط مختلف بسیار مناسب خواهد بود.

نخ سردوز با ویژگی های مناسبی که دارد گزینه مناسب جهت استفاده در چرخ های صنعتی محسوب می شود. با توجه به حجم کم، تنوع بالا رنگ و نوع قرقره، علاوه بر استفاده جهت مصارف صنعتی، می توان برای مصارف آموزشی و خانگی نیز از آن بهره برد.

عوامل موثر بر قیمت نخ سردوز

چنانچه قصد خرید نخ سردوز را داشته باشید باید با دقت به بررسی کیفیت آن بپردازید. از جمله عوامل موثر بر قیمت این نخ می توان به کیفیت آن اشاره کرد. با توجه به اینکه نخ سردوز می ‌تواند از الیاف طبیعی و مصنوعی باشد بررسی این وجه حائز اهمیت خواهد بود.

blank

از دیگر عوامل موثر بر قیمت این نوع نخ می توان به بهره مندی از رنگ ثابت و استحکام نخ اشاره کرد. چنانچه نخ خریداری شده دارای استحکام مناسب نباشد، می ‌تواند فرآیند دوختن را با مشکلاتی مواجه کند. نخ مستحکم به نخی گفته می ‌شود که توپر بوده و با استحکام بالایی در برابر پارگی بتواند نیازهای شما را برطرف کند.

داشتن رنگ تمیز و شفاف نیز از دیگر مواردی است که هنگام خرید نخ باید به آن توجه نمایید. نخ شفاف می تواند جذابیت بالایی جهت استفاده داشته باشد.

ارسال دیدگاه