سیم جوش چیست؟ معرفی انواع سیم جوش و کاربرد های آن

سیم جوش چیست؟ معرفی انواع سیم جوش و کاربرد های آن

مقدمه: برای اتصال بین فلزات استفاده از تجهیزات و وسایل مورد نیاز امری ضرری محسوب می شود. سیم جوش یا الکترود جوشکاری به بهترین نحو می تواند پاسخگوی نیازهای شما باشد. در بسیاری از مشاغل و صنایع نیاز به استفاده از سیم جوش و الکترود، با توجه به نوع ساخت، ضروری محسوب می شود.

چنانچه علاقه به فعالیت در حوزه های مرتبط با جوشکاری دارید، نخستین چیزی که باید فرا بگیرید اطلاعات از سیم جوش یا الکترود است. سیم جوش با توجه به انواع مختلفی که دارد جهت استفاده باید به دقت بررسی شود. اگر تاکنون از نزدیک فرآیند جوشکاری را مشاهده کرده ‌اید متوجه ابزار و ماده ‌ای کمکی برای اتصال و کنترل ضخامت فلزات شده اید. این فلز پر مصرف و کاربردی که به عنوان یکی از مهمترین تجهیزات در فرآیند جوشکاری شناخته می شود، تحت فرایندی خاص و با ویژگی های مناسب تولید می شود. ما در این مقاله به شما با معرفی کامل الکترود یا سیم جوش اطلاعات کافی ارائه خواهیم داد.

سیم جوش چیست؟ معرفی انواع سیم جوش و کاربرد های آن

سیم جوش چیست؟

برای بیان مفهوم کلی می توان اینگونه بیان کرد که یک سیم از جنس فلز با روکشی مناسب جهت کمک کردن به فرآیند جوشکاری محسوب می شود. با استفاده از الکترود به خوبی می توان مراحل جوشکاری را انجام داد. دقت داشته باشید که برای انتخاب جنس الکترود کاربردی باید سایر تجهیزات مورد استفاده در فرآیند جوشکاری را مدنظر قرار دهید. با توجه به اینکه الکترود با کیفیت های مختلف طراحی و تولید می ‌شود، از آن در صنایع مختلف می توان استفاده نمود.

این سیم با تشکیل شدن از هسته ای فلزی به منظور پر کردن فضای خالی بین دو قطعه و ایجاد قوس الکتریکی جریان الکتریسیته را از خود عبور می دهد. در ساخت سیم جوش شرایطی ایجاد می ‌شود که در آن واکنش های شیمیایی و زنگ زدگی نتوانند بر روی آن اثر گذار باشند. به همین دلیل با بهره‌ مندی از پوششی به نام فلاکس بهترین کیفیت در آن به کار می رود.

الکترود جوشکاری چیست؟  

در حالی که بسیاری از افراد الکترود جوشکاری را با سیم جوش یک شکل می دانند ولی این دو با هم دارای تفاوت هایی هستند. در واقع الکترود جوشکاری وسیله ‌ای است رسانا، متشکل از دو قطب که یکی از قطب های آن با استفاده از متریال فلز اغلب از نوع مس و دیگری متریال های غیر فلز معمولاً الکترود تولید می شود. الکترود جوشکاری با اتصال به مدار الکتریکی می تواند در قسمت های مختلف و در لوازم گوناگون اتصال لازم را برقرار کند. الکترودها با تشکیل شدن از دو بخش بسیار مهم، کاربرد فراوانی در صنعت جوشکاری دارند. برای اتصال دو قطعه معمولاً از جنس فلز در الکترود جوشکاری برای پر کردن فضای خالی استفاده می شود.

در صنعت، الکترود را به باری و کاربیت نیز می شناسند. این وسیله با پوشانده شدن از لایه ای به نام رفلکس و از فرمولاسیون موادی چون اکسید سدیم، آهک، سلولز، آزبست و خاک رس تولید می شود. هر کدام از اجزای به کار رفته در ساخت الکترود جوشکاری به بهترین نحو می ‌توانند در کیفیت اتصال نقش خود را ایفا کنند.

blank

تفاوت سیم جوش و الکترود جوشکاری

همانگونه که بیان کردیم سیم و الکترود جوشکاری با هم تفاوت هایی دارند. عمده ترین تفاوت این دو در نوع طراحی و ساخت آن ها خواهد بود. سیم جوش به عنوان سیم مفتولی و بدون پوشش ضخیم شناخته می ‌شود. با این حال الکترود جوشکاری با پوشش ضخیم می‌ تواند بهترین فضاهای خالی در هنگام جوشکاری را پر کند. دقت داشته باشید با توجه به نوع ساخت این دو، می توان گفت که نوع کاربری و کاربرد هر کدام از این دو با هم متفاوت هستند.

ویژگی های سیم جوش

برای انجام جوشکاری و اتصالات در صنایع مختلف باید از گزینه مناسب جهت اتصال استفاده نمایید. با توجه به تفاوت هایی که در نوع جوشکاری وجود دارد، انتخاب سیم جوش مناسب امری ضروری خواهد بود. با این حال ما در اینجا با معرفی مزایا و ویژگی ‌های استفاده از این وسیله به شما در انتخاب آن کمک می کنیم.

نفوذ عمیق

نوع انتخاب شده توسط شما باید به گونه ای باشد که در ریشه جوش به بهترین نحو بتواند نفوذ داشته باشد. این ویژگی موجب می شود که در اتصال سازه های نازک و برای جوشکاری ساخت و ساز بتوان از آن استفاده نمود.

کاهش عیوب جوشکاری

همانگونه که می دانید بروز عواملی مانند تخلخل می توانند موجب ایجاد مشکلاتی در فرآیند جوشکاری شود. به همین علت سیم جوش با بهره ‌مندی از دریافت کننده ها، می تواند به بهترین نحو موجب کاهش تخلخل شود. علاوه بر این بهره مندی از دریافت کننده ها این مزیت را به دنبال دارد که احتیاج به فرآیند تمیزکاری قبل از شروع جوشکاری نداشته باشیم.

مکانیزم تغذیه

نسبت به سایر روش های جوشکاری، استفاده از سیم جوش با توجه به مکانیزمی که دارد می ‌تواند به خوبی موجب تغذیه در فرایند جوشکاری شود. عملکرد این وسیله اتصال به گونه ‌ای است که با کمک یک تزریق کننده خودکار می تواند، با هدایت شدن به حوضچه مذاب، به بهترین نحو مکانیزم تغذیه را انجام دهد.

سرعت بالای جوشکاری

چنانچه قصد جوشکاری با سرعت بالا را دارید باید از این روش و با استفاده از سیم جوش به این فرآیند بپردازید. با توجه به بالا بودن نرخ رسوب سیم جوش، سرعت جوشکاری به بهترین نحو افزایش خواهد یافت. این ویژگی سبب شده که اغلب افراد برای کار در صنایع مختلف، روی به استفاده از این وسیله برای اتصال بیاورند.

کیفیت بالا و مراقبت مناسب

برای افزایش طول عمر و همچنین بهبود عملکرد سیم جوش، لایه ای از مس بر روی آن قرار داده می شود. این پوشش موجب می شود که هر گونه سایش و شکستگی از سیم جوش دور شود.

انواع سیم جوش و کاربردهای آن ها

به منظور عملکرد در صنایع مختلف و برای اتصال تجهیزات گوناگون سیم جوش ها در انواع مختلفی تولید می شوند. جوشکاری فلزات با پایه آهنی و غیرآهنی باید به بهترین نحو انجام پذیرند. علاوه بر این صنایعی مانند ساخت تجهیزات، مخزن تحت فشار، حمل و نقل و خودروسازی نیاز به انجام جوشکاری با کیفیت بالا خواهند داشت.

blank

به همین منظور انواع سیم جوش تحت فرآیند های گوناگون تولید و در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرد. سیم جوش های CO2، میگ – مگ (Mig-Mag)، توپودری، زیر پودری و سیم جوش تیگ به عنوان مهمترین و پرکاربردترین نوع ها شناخته می شوند. هر کدام از این ها می توانند تحت شرایطی خاص و با کاربردهای گوناگون مورد استفاده قرار گیرند.

سخن پایانی

مجموعه  ما به منظور کسب رضایت شما و با فراهم کردن شرایط مناسب، انواع سیم جوش و الکترود جوشکاری را با کیفیت بالا و قیمت مناسب در اختیار شما قرار می دهد. چنانچه قصد استفاده از این تجهیزات را دارید می‌ توانید از خدمات ارائه شده توسط ما بهره مند شوید. ما به شما انواع سیم و الکترود جوشکاری با کیفیت بالا و به منظور کاربرد در شرایط مختلف را ارائه می دهیم.

ارسال دیدگاه