فرز چند کاره چیست و کاربرد های این محصول

فرز چند کاره چیست و کاربرد های این محصول

فرز چند کاره از فرزهایی است که کاربرد زیادی دارد. همانطور که از نامش پیداست می توان از آن در تمامی کارها استفاده نمود.

دستگاه فرز چند کاره

دستگاه های فرز چند کاره با توجه به دوکی که ابزار به آن متصل است نامگذاری می شوند. فرز با موقعیت دوک  عمودی؛ فرز عمودی نامیده می شود. علاوه بر این، فرزهایی که هم به صورت افقی و هم به صورت عمودی کار می کنند، فرز چند کاره نامیده می شوند. قسمت های اصلی دستگاه فرز بدنه، کنسول، میز می باشد. قسمتی به نام سر قسمتی است که موقعیت حرکت فرزها را تنظیم می کند. از سوی دیگر لوازم جانبی دستگاه فرز از قطعاتی مانند سنبه، میز دوار، گیره ها، تجهیزات گیره تشکیل شده است. فرز چند کاره نوعی ابزار مورد استفاده در فرزکاری صنعتی است که در اواخر قرن نوزدهم اختراع شد. اصل کار تیغه های فرز چند کاره با برداشتن براده ها از قطعه کار به وسیله ابزار برشی حول محور خود می چرخد. قطعه در دستگاه تراشکاری می چرخد و هنگام ایجاد برش ها دستگاه ثابت هست. در فرز قطعه ثابت است، دستگاه بر روی قطعه کار حرکت می کند. این تفاوت اصلی آن است.

قیمت دستگاه فرز

دستگاه های فرز چند کاره برای تولید انبوه با به حداقل رساندن نیروی انسانی طراحی شده اند. به همین دلیل، توسط بسیاری از تولید کنندگان ترجیح داده می شود. از آنجایی که دستگاهی است که سهولت را در تولید فراهم می کند. با کاهش قیمت، ویژگی ها و استفاده از آن دشوارتر می شود. به همین دلیل لازم است یک تولیدکننده با هدف کاهش نیروی کار سرمایه گذاری های لازم را انجام دهد، تا در تولید انبوه دچار مشکل نشود. خرید دستگاه فرز باید با بررسی تمامی ویژگی ها و جزئیات کاربری آن انجام شود. برای داشتن این دستگاه ها که قیمت بالایی دارند، در صورت نداشتن بودجه کافی با تحقیق در بازار می توان دست دوم آن را با قیمت بسیار مقرون به صرفه پیدا کرد. در این مرحله داشتن دانش فنی مزیت بزرگی است. این دستگاه ها  از نظر سیستم دارای مدل های بسیار متفاوتی هستند. مدل های متفاوت برای تولیدات مختلف و انواع مصارف قابل استفاده هستند.

فرز چند کاره چیست و کاربرد های این محصول

انواع دستگاه فرز چند کاره

دستگاه فرز چند کاره یکی از دستگاه هایی است که برای تولید انبوه طراحی شده است. با توجه به کاربری و ویژگی های آن در 4 نوع مختلف تولید می شود. انواع آن شامل دستگاه رومیزی، دستگاه چند کاره، دستگاه CNC،  دستگاه فرز افقی است. این نوع فرزها که سبک های کاری متفاوتی دارند، در اصل شامل طرح هایی هستند که با هدف به حداقل رساندن نیروی انسانی طراحی شده اند. یعنی با بهره گیری از این دستگاه نیاز به نیروی کار کاهش می یابد.

دستگاه برش یونیورسال چیست؟

در دستگاه های فرز چند کاره برای ماشینکاری، طیف گسترده ای از مواد جامد استفاده می شود. یک ماشین فرز چند کاره با اهداف مختلفی خریدارای می شود. این ابزار که بیشتر در یک دستگاه به طور کلی دیده می شود قادر به انجام عملکردهای متعدد به جای یک هدف اصلی است. یک دستگاه فرز چند کاره معمولی دارای یک سطح میز بلند با سر دستگاه قابل تنظیم روی آن است. زیرا معمولا از مواد بسیار بادوام مانند چدن ساخته می شود. اولین دستگاه فرز پرکاربرد چند کاره توسط جوزف براون در سال 1861 ساخته شد. این دستگاه اولین تولید خودکار را با استفاده از حرکت 3 محوره ارائه کرد. هدف خاص آن فعال کردن فرز مارپیچ با دستگاه بود که قبلا فقط یک فرآیند دستی بود. فردریک هاو، کارمند شرکت ابزار نیز در سال 1852 یک دستگاه فرز چند کاره اختراع کرده بود، اما هرگز مورد استفاده رایج قرار نگرفت.

فرز چند کاره چیست و کاربرد های این محصول

یک دستگاه فرز چند کاره با هدف عمومی دامنه حرکتی وسیع تری نسبت به یک دستگاه فرز معمولی دارد. به عنوان مثال، می توان آن را هم به صورت عمودی و هم به صورت افقی انجام داد. در حالی که بسیاری از دستگاه های فرز دیگر به طور کلی می توانند فرزکاری را در چند جهت متفاوت انجام دهند. دستگاه های چند کاره می توانند وظایف مختلفی مانند استفاده از تغذیه جدول و سر نمایه سازی را انجام دهند. قابلیت های منحصر به فرد دستگاه فرز می تواند بسیار متفاوت باشد. آنها می توانند برای انجام کارهای ظریف یا پروژه های حساس دقیق ساخته شوند. مکانیزم این دستگاه ها می تواند دستی یا نیمه اتوماتیک باشد. با خرید یک دستگاه چند کاره شما می توانید تمامی این کارها را به راحتی انجام دهید.

مزایا و معایب

آنها همچنین بسته به تعداد ویژگی ها و ماهیت کاری که باید انجام شود، در اندازه های مختلفی تولید می شوند. همچنین ترکیبات نامحدودی از عملکردها، قطعه ها و سایر ویژگی ها وجود دارد که می توان آنها را در یک دستگاه فرز چند کاره سفارشی کرد. در حالی که دستگاه های فرز اکثرا کارآمد، بادوام و قابل اعتماد هستند، اما ممکن است این دستگاه های فرز ساده نیاز به تعمیر و نگهداری بیشتری داشته باشند. این نوع ابزار پیچیده‌ است و موارد بیشتری را شامل می شود که نیاز به تعمیر و نگهداری داشته باشند. گستره وسیع قطعات روی دستگاه ها امکان شکستن، مسائل ایمنی و سایر حوادث دارد و کارکرد آن را کمی خطرناک‌تر می‌کند. همچنین خرید و نگهداری آنها گرانتر است. با وجود این معایب، ماشین های فرز چند کاره به دلیل انعطاف پذیری، تطبیق پذیری و توانایی کار با انواع مختلف ابزار در یک قطعه، همچنان محبوب هستند.

فرز چند کاره چیست و کاربرد های این محصول

دستگاه فرز چند کاره از چه قطعاتی تشکیل شده است؟

قسمت های اصلی دستگاه فرز: بدنه، کنسول، پایه و میز می باشد. از سوی دیگر، لوازم جانبی دستگاه فرز از قطعاتی مانند سنبه، میز دوار، گیره، تجهیزات گیره تشکیل شده است.

قطعات دستگاه فرز چیست؟

دستگاه فرز چند کاره به دلیل اهمیتی که در تولید دارد همیشه مورد درخواست تولیدکنندگان است. دستگاه دارای دکمه دسته ای است. مجهز به دکمه اضطراری است که در صورت بروز وضعیت غیرعادی بلافاصله می توان آن را فشار داد. از چندین فرز می توان به طور همزمان توسط این دستگاه استفاده نمود. این دستگاه کار چندین نفر را همزمان انجام می دهد و موجب کاهش نیروی کار در کارگاه ها می شود. به این دلیل موجب توجه مدیران شرکت ها قرار می گیرد. اما به دلیل اینکه نیروی کار در آن کاهش می یابد یکی از معایب نیز به شمار می رود.

ارسال دیدگاه