دریل ستونی چیست؟ کاربرد و اجزای دریل ستونی

blank

دریل یکی از ابزاری است که امروزه نقش بسیار زیادی در زندگی و همچنین شغل­های صنعتی و مهندسی را ایفا می ­کند. دریل یک وسیله بسیار کاربردی است که  کمک زیادی را به زندگی امروزه می­کند. در این بین دریل ستونی  را می­توان از جمله نمونه­های مختلف دریل نام برد که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

دریل ستونی چیست؟

دریل یکی از ابزار­آلاتی است که امروزه استفاده ­های زیادی از آن می­شود. با نگاهی به انواع دریل ­ها متوجه  خواهیم شد که امروزه نمونه­ های مختلفی از انواع دریل در بازار وجود دارد و هرکدام از آنها کاربردی خاص دارند که برای کارهای مختلفی می­توان از آنها استفاده کرد. دریل­ها معمولا برای سوراخ کردن فلزات، چوب و برخی  مواد پلاستیکی محکم استفاده می­شوند.

از دریل ستونی برای سوراخ کردن سطوحی که به دقت بالا نیاز دارند، استفاده می­کنند. تفاوت این نوع دریل در نوع قرار گرفتن آن بر روی میز یا روی زمین است؛ بطوری که دریل­های ستونی به صورت عمودی بر روی سطوح نام برده شده قرار می­گیرند. اکثر دریل­های ستونی، به میز­های قابل تنظیم مجهز هستند و این نوع میزها قابلیت تنظیم ارتفاع بسته به نوع کاری که می­خواهید انجام دهید، دارند.

نحوه استفاده از دریل های ستونی

نحوه استفاده از دریل­های ستونی مانند دریل­های دستی است با این تفاوت که برای سوراخ کردن سطح نیاز به استفاده از قدرت دست نیست؛ و این نوع دریل­ها از قدرت و دقت بالایی برخوردار هستند. یکی دیگر از ویژگی ها دریل ستونی این است که با مته­های مختلف قابل استفاده است و به راحتی می­توان مته را تعویض کرد.

دریل ستونی چیست؟ کاربرد و اجزای دریل ستونی

دریل ستونی به دلیل دارا بودن وزنی بسیار زیاد و همچنین ابعادی بزرگ، برای استفاده از آنها باید مکانی بزرگ مانند کارگاه داشت از این جهت، دریل­های ستونی برای استفاده در خانه مناسب نیستند؛ بطور مثال اگر شما قصد دارید دریلی برای کار­های خانه مانند سوراخ کردن دیوا­ها، سطوح چوبی و… تهیه کنید، به شما توصیه می­کنیم دریل­های ستونی را خریداری نکنید. دریل­های ستونی برای افرادی  که، صاحب کسب و کارهای بزرگ نجاری، کار با فلزات و… هستند، مناسب است.

کاربرد دریل ستونی چیست؟

 به دلیل بالا بودن وزن و حجم دریل ستونی، و همچنین داشتن قیمتی بالا، ممکن است  برخی از افراد از خرید آن صرف نظر کنند اما با میزان بالای کارایی که دارد، این مشکلات نادیده گرفته می­شوند، به طوری که بیشتر نجاران و افرادی که کارگاه­های بزرگ دارند، مایل نیستند بدون این وسیله کار خود را شروع کنند.

کاربرد دریل­های ستونی بسیار زیاد می باشد که  ممکن است بیشتر آنها را ندانید. برخی از این کاربردها موارد زیر هستند:

  • سوراخ کردن سطح­های مختلف با قدرت و دقت بسیار بالا
  • خزینه کاری
  • قلاویز کردن

اجزای دریل ستونی

دریل­های ستونی دارای اجزای بسیار زیادی هستند که همه آنها در کنار هم، کاری با دقت و قدرت بالا انجام می­دهند. هرکدام از این اجزا وظیفه خاصی دارند. ما در ادامه این اجزا و وظیفه­ای که دارند را برای شما توضیح خواهیم داد:

  1.     اسپیندل: یک عضو چرخشی که قابلیت افزایش سرعت را دارد و از مهم ترین اجزا در دریل ستونی است.
  2.     کله گلی: به بخش بالایی دریل­های ستونی کله گلی می گویند که دارای یک تسمه و دو فلکه است
  3.     اهرم: کار اصلی دریل این است که به خوبی می­تواند دریل را مهار کند همچنین قدرت دریل را افزایش می­دهد.
  4.     تسمه: متصل کننده  دو فلکه تسمه به یکدیگر است
  5.     عمق سنج: این وسیله مشخص می­کند که عمق سوراخ چقدر است
  6.     سه نظام: سه نظام  قسمتی است که مته در آن قرار می­گیرد البته می­توان وابسته به نوع برش، آن را تغییر داد.
  7.     میز کار: از جمله وسایل مهم برای دریل میز کار است که به شکل­های ثابت و متغیر وجود دارند که وابسته به نیاز شما انتخاب می­شوند.
  8.     پایه و بدنه:  برای نگه داشتن دریل استفاده می­شود.

blank

دریل ستونی چگونه کار می کند؟

حرکت دریل­های ستونی بر اساس اسپیندلی انجام می­شود که بر روی دریل قرار دارد چرا که چرخش دریل نیز بر اساس چرخش این قطعه است. مته  بر روی سه نظام قرار می­گیرد و به وسیله اسپیندل می­چرخد. کار برش و سوراخ کردن به صورت عمودی توسط دسته­ای از دور کنترل می­شود.

از جمله ویژگی­های دریل ستونی که از سایر دریل­ها آن را متمایز کرده است، سوراخ کردن سطوح به طور دقیق می باشد. این وسیله دقت در کا­رها را بیشتر کرده و باعث شده کارها و به شکل منظم­تر و درست­تر انجام شود. از دیگر ویژگی­های دریل ستونی این است که عمق سنج دارند. به این شکل که زمانی عمقی سوراخ می_کنند، بعد از رسیدن به عمق مورد نظر توقف می­کند.

انتخاب دریل ستونی مناسب

عمدتا دریل­ های ستونی به دو نوع کلی رومیزی و ثابت تقسیم می شوند. دریل های ثابت بر روی زمین قرار می گیرد و دریل های رومیزی سبک تر و قابل حمل هستند.  که وابسته به نیاز می توانید از هر نوع استفاده کنید. برای انتخاب یک دریل باید به سرعت، توان، سایز و دیگر مشخصات کلی توجه کنید. بهتر از قبل از خریدن نیاز خود و انتظاری که از دریل  دارید را مورد بررسی قرار دهید و سپس اقدام به خرید دریل های ستونی از سایت ابزار نیکو کنید.

ارسال دیدگاه