همه چیز درباره اره و انواع مختلف آن

همه چیز درباره اره و انواع مختلف آن

اره ها ابزاری کارآمد در صنعت بوده و از دو بخش دسته و لبه تشکیل می‌شوند. در حال کلی اره‌ها را به دو گروه قطع کن برای برش عرضی و شکاف زن برای برش طولی تقسیم می‌کنند.

انواع اره:

در ادامه انواع اره‌ها را برای شما مورد بررسی قرار می‌دهیم.

اره افقی بر

اره افقی بر نوعی از اره‌هاست که از آن می‌توان برای برش انواع متریال استفاده کرد. استفاده از این نوع افقی بر معمولاً برای برش چوب رایج است اما این برای برش مواد پلاستیکی، فلز و مصالح ساختمانی نیز کاربرد دارد. از افقی بر برای برش‌های افقی استفاده می‌شود و ساختار آن برای اره‌های برشی جای دارد.

اره افقی بر

این اره همه کاره با طراحی خاص خود امکان برش در فضا‌ها و انواع مختلف را به شما می‌دهد. در واقع این نوع ساختار لوله‌ای داشته و حتی امکان برش منحنی را نیز خواهد داشت.

علاوه بر افقی بر انواع بسیار دیگری نیز از این ابزار‌های پرکاربرد در بازار موجود هستند. از جمله متنوع اره‌ها می‌توان به پروفیل بر، زنجیری، عمود بر، فارسی بر، فلکه‌ای، گرد بر، موئی بر، میزی و نواری اشاره کرد. در زیر به تمام اره‌هایی که اشاره نمودیم، مورد توصیف و شرح قرار خواهیم داد.

اره پروفیل بر

اره‌های پروفیل بر برای برش فلزات استفاده شده و ابزاری عالی برای برش سخت‌ترین پروفیل‌ها است. برش پروفیل‌ها گاه بسیار سخت بوده و نیاز به نیروی بالایی دارد. در این مواقع استفاده از نوع پروفیل بر انتخابی عالی خواهد بود.  این ابزار به علت راحتی در حمل و نقل و امنیت بالا کاربرد‌های بسیاری در صنایع مرتبط با آهن و فلز دارد.

اره پروفیل بر

پروفیل بر از دو بخش گیره نگه دارنده و بازوی متحرک تشکیل شده و قدرت بسیار بالایی دارد. قطر تیغه‌های برش در این اره‌ها حدود 300 میلی‌متر بوده و ضخامتی در حدود 9 میلی‌متر دارد. توجه داشته باشید که استفاده از نوع پروفیل بر روی سطوح بتنی، آلومینیومی، فولادی و آلیاژ‌های دیگر، به علت ایجاد اصطکاک، کارایی ابزار را کاهش می‌دهند.

اره زنجیری

اره زنجیری نوعی از اره‌های قدیمی است که به اره برقی نیز مشهور است. این نوع به علت وجود موتور دو زمانه، نیرویی قابل کنترل داشته و نیروی گشتاور موتور آن به وسیله کاربر کنترل می‌شود.

نوع زنجیری از اصلی‌ترین ابزارآلات باغبانی محسوب شده و در ساختار خود دارای زنجیر و ورقی فلزی به نام ساطور است.

اره زنجیری

اندازه ساطور بسته به نوع و عمق برش متفاوت خواهد بود. به طور مثال زنجیری با تیغه 55 الی 90 سانتی‌متری مناسب افراد حرفه‌ای است.

اره عمود بر

عمود بر که با نام اره چکشی نیز شناخته می‌شود، در صنایع مختلفی از چوب گرفته تا فلزات کاربرد دارد. تیغه نوع عمود بر قابلیت تعویض داشته و در انواع تیغ‌های برش چوب، ‌ام دی اف، فلز و فولاد، آلومینیوم و تیغ‌های تخصصی برای برش تمیز چوب یا برش‌های سریع چوب وجود دارند.

اره عمود بر

اره‌های چکشی در صنایع داخلی و تزئینات کاربرد داشته و بسیار محبوب‌اند. این نوع باتوجه به نوع مصرف در قدرت‌های 350 تا 800 وات موجود است و در حالت رفت و برگشتی برش را انجام می‌دهد. از مزایای دیگر اره‌های عمود بر می‌توان به وجود نیم تنه فلزی برای انتقال درست حرارت، گیربکس‌های فلزی، امکان کنترل سرعت و حرکت پاندولی اشاره کرد.

اره فارسی بر(فارسی بر غیر کشویی- فارسی بر کشویی- فارسی بر میزی)

اره فارسی بر پرکاربردترین ابزار در صنعت نجاری است. این نوع در دو مدل دستی و برقی وجود داشته و امکان برش‌های دقیق را در زوایای مختلف ایجاد می‌کند.

اره فارسی بر(فارسی بر غیر کشویی- فارسی بر کشویی- فارسی بر میزی)

در واقع علت نامگذاری نیز وجود اتصال فارسی است. اتصال فارسی ایجاد برشی زاویه‌دار است که در نتیجه آن دو عضو برش داده شده زاویه‌ای 45 درجه تشکیل می‌دهند. اما برش زاویه‌دار در فارسی بر به دو صورت عمودی و افقی قابل تغییر است. اره‌های فارسی از دو نوع موتور زغالی و دینامی تشکیل شده و در انواع یک طرفه و دو طرفه، ساده، کشویی و ثابت موجود هستند.

اره فارسی بر غیر کشویی

اره فارسی بر کشویی که به آن فارسی بر صندوقی نیز گفته می‌شود، دقیق‌ترین مدل فارسی بر در صنعت چوب است. موتور این دینامی بوده و با استفاده از گونیایی سنگین، زاویه‌های مورد نیاز را ایجاد می‌کند. از فارسی بر غیر کشویی برای برش ابزار آلومینیومی نیز استفاده می‌شود. در مدل‌های بروز‌رسانی شده این نوع امکاناتی چون خروجی گردگیر و محافظ تیغه وجود داشته و وزن گونیای آن کمتر است و در کل دستگاه وزن کمتری دارد.

اره فارسی بر غیر کشویی

هچنین ساده برای تشکیل زاویه در انتهای قطعات چوبی و یا برش‌های مداوم با سایز‌های مشابه استفاده می‌شود. این برای شکل دادن چارچوب انواع سازه‌های چوبی یا برش‌های ۹۰ درجه کابرد دارد.

اره فارسی بر کشویی

نوع فارسی بر کشویی نسبت به دیگر مدل‌های موجود این دستگاه کاربرد بیشتری دارد. موتور و تیغه این دستگاه با طراحی ویژه، قابلیت ایجاد برش‌های بلندتر را با بازوی متحرک ایجاد می‌کند.

اره فارسی بر کشویی

فارسی بر کشویی، عرض برش را افزایش داده و در دو حالت یک طرفه و دو طرفه وجود دارد. یک طرفه بودن فارسی بر کشویی یعنی خم شدن بازو در یک سمت و دو طرفه بودن یعنی خم شدن بازو در هر دو جهت که می‌تواند برش زاویه‌دار بازویی در هر دو سمت چپ و راست را انجام دهد.

اره فارسی بر میزی

فارسی بر میزی متشکل از تیغه ثابت و گونیا بر روی میز است که برش‌ها را در اندازه‌های مختلف انجام می‌دهد.

اره فارسی بر میزی

اره فلکه‌ای

اره فلکه‌ای تنها ابزاری است که امکان برش‌های راسته و منحنی را یکجا دارد. در واقع این نوع با برش‌های طولی، عرضی و منحنی، امکان ایجاد برش‌ها و طرح‌های متنوع را بر روی صفحه‌ای چوبی ایجاد می‌کند. استفاده از این دستگاه آسان بوده و وجود حالت نواری تیغه و چرخش بیضی شکل آن امنیت فلکه‌ای را بالا برده است.

اره فلکه‌ای

نوع نواری از یک تیغه‌ی تسمه‌ای و پیوسته تشکیل شده که توسط دو فلکه به حرکت در می‌آید. طول تیغه‌‎‌ها در این بسیار متغیر بوده و در واقع به ابعاد بستگی خواهد داشت.

برای برش‌های طولی قطعات باریک‌تر و کوتاه‌تر، از این نوع به جای اره میزی استفاده می‌شود.

اره گرد بر

گرد بر از مهم ترین اره‌ها در صنعت نجاری است. اندازه کوچک ولی در عین حال کارایی بسیار آن باعث محبوبیت بالای این اره‌ها در صنعت شده است. گرد بر برقی بوده و با امکان نصب انواع تیغه‌ها، انواع برش‌ها را در جنس‌های چوبی، پلاستیکی و فلزی انجام می‌دهد. از وظایف این برش چوب‌ها و MDF‌ها است. گرد بر به دو صورت برقی و شارژی موجود است و قابل حمل بودن آن نیز از ویژگی‌های دیگر این نوع است. تیغه‌های این به چند صورت فولادی، کاربیدی، سرامیکی(برای برش کاشی و سرامیک) و بتنی (برای برش بتن و مصالح ساختمانی) ساخته می‌شود که قابلیت نصب بر روی یک نوع دستگاه را دارند.

اره گرد بر

موتور گردبر یونیورسال بوده و هم به صورت AC و هم به صورت DC قابل استفاده است. همچنین قدرت این موتور در توان‌های متفاوت موجود است که شما می‌توانید با توجه به نوع کار خود به هنگام خرید آن را انتخاب کنید. بهتر است برای کار‌های بزرگ از اره‌هایی با توان بالاتر استفاده کنید تا از داغ شدن احتمالی موتور جلوگیری کنید.

اره مویی

نوع مویی بدنه‌ای به شکل U داشته و بنده‌ای فولادی دارد. نوع مویی به دو صورت برقی و دستی وجود دارد که تفاوت آن‌ها در حرکت و میزان دقت آن‌هاست. همچنین در صنایع چوبی که نیاز به طراحی دقیق و ظریف دارند، استفاده فراوان دارد.

اره مویی

تیغه این بسیار نازک بوده و در محلی به نام کمان قرار می‌گیرد. برای استفاده دست را به صورت قائم به جلو برده و امکان برش‌های نازک، حتی با قطر 10 میلی‌متر را ایجاد می‌کنند.

اره میزی

میزی، ابزاری مناسب برای برش چوب و یا الوار بزرگ و سخت است. این همچنین انطباق و انعطاف‌پذیری بالایی دارد. و به دلیل فضای اشغالی نسبتاً زیاد ولی در عین حال کارایی بسیار آن مورد استفاده نجاری‌های فراوانی است. در این از تیغه‌های دیسکی با قطع‌های 18 تا 28 سانتی‌متر ساخته می‌شود. اما اندازه 23 سانتی‌متری پرکاربردترین آنهاست.

اره میزی

اره‌های میزی یکی از محبوب‌ترین اره‌ها در نجاری و صنعت چوب هستند که پس از گذشت زمان و احساس نیاز به تجهیزات بیشتر وارد بازار شدند.

نوع میزی در اندازه‌ها و انواع مختلفی وجود دارند که اره کارگاهی نوعی از آن‌هاست.

اره نواری

نواری یک نوع بسیار مهم در صنعت چوب محسوب می‌شود. این اره به دلیل دقت بسیار بالا و اتلاف شدن مواد کم مورد علاقه بسیاری از طراحان و صنعتی کاران است. از مزایای این می‌توان به برش‌هایی باریک، کارایی سریع تر نسبت به دیگر اره‌ها، هدر رفتن مواد کمتر، استفاده در صنعت چوب و فلز، استفاده آسان از دستگاه، قابل حمل بودن برخی از این مدل‌های این دستگاه و قیمت مناسب بر اساس کارایی آن اشاره کرد.

اره نواری

اره ای متناسب با فعالیت های خود انتخاب کنید

در این مقاله سعی نمودیم 13 نوع اره را برایتان به طور کامل شرح دهیم تا به طور کامل و اساسی با آن‌ها آشنا شده و اطلاعات خود را در این باره افزایش دهید. هر سؤال یا نظری در این باره داشتید حتماً با ابزار نیکو به اشتراک بگذارید. همچنین می‌توانید هرکدام از این انواع مختلف را دوست داشتید به راحتی و در عرض چند ثانیه از سایت ما سفارش دهید.

ارسال دیدگاه