همه‌ چیز‌هایی که درباره اره گردبر باید دانست

همه‌ چیز‌هایی که درباره اره گردبر باید دانست

در کارگاه‌های نجاری و کابینت‌سازی انواع مختلف اره‌ها وجود دارد یکی از اره‌هایی که در همه این کارگاه هابه چشم می‌خورد و کاربرد فراوانی دارد اره گرد بر است. اره گردبر وزن سبکی دارن وقابل حمل است این ویژگی باعث محبوبیت این محصول شده است. این اره ها علاوه بر چوب ورق های MDf برای برش کاشی و سرامیک و ورق‌های آهنی وبتن کاربرد دارند‌. به اره های گردبر اره نفوذی، اره دیسک، اره ورق بر، اره گردبرقی و… نیز گفته می‌شود.

همه‌ چیز‌هایی که درباره اره گردبر باید دانست

کاربرد‌ های اره گردبر

با این اره می‌توان انواع برش‌های طولی، عرضی و مایل در در انواع چوب، MDF و تخته سه لا در کابینت‌سازی، صنعت مبلمان و درو پنچره‌سازی ایجاد کرد. ازاره گرد بر برش چوب و تبدیل به قطعات دلخواه در حجم‌های بزرگ بیشتر استفاده می‌شود. و برای کار‌های ظریف و سبک اره‌های عمودی کاربردی تراست. علاوه بر برش چوب می‌توان برای برش فلز، کاشی و بتن نیزاستفاده کرد.

انواع اره گرد بر

این محصول، با سه نوع منبع تغذیه تولید و به بازار ارائه می‌شود:

  • اره برقی: این مدل اره با برق شهری یا همان ۲۲۰ ولت تغذیه می‌شود و و در کارگاه‌ها مورد استفاده قرارمی گیرد.
  • اره شارژی: از این اره گردبر برای خارج از شهر که دسترسی به برق شهری نیست استفاده می‌شود. که در مقایسه با اره‌های برقی تیغ کوچک ‌تری دارند و این مسئله باعث شده که زمان بیشتری برای برش صرف شود.
  • اره پنوماتیکی: این مدل با نیروی باد کار می‌کند این مسئله باعث شده در کارگاه‌های کوچک کاربردی نباشد.

ویژگی ‌های یک اره خوب

دارا بودن ویژگی‌های زیراز مزایا یک اره است:

قدرت موتور

برای برش چوب با ضخامت و چگالی بالا، اره‌های با توان و قدرت بالا باید خریداری شود. هرچقدر توان موتور بالا رود، وزن دستگاه نیرو بالا می‌رود؛ بنابراین اگر برای کار‌های سبک و کا ردر ارتفاع قصد خرید اره گردبر رادارید بهتراست اره با توان پایین خریداری کنید.

انواع تیغه‌ ها

تیغه‌ها نقش مهمی در تمیزی و دقت کار دارد. اگر تیغ کند شود، فشار بیشتری به اره وارد می‌شود و ممکن است کار خراب شود. تیغه‌ها با توجه به نوع استفاده از اره، جنس، تعداد و نوع دندانه‌ها و قطر متفاوت هستند.

قطر تیغه باید متناسب با ضخامت سطحی باشد که می‌خواهید برش دهید. هرچقدر کارتان ضخیم‌تر باشد به تیغه با قطر بیشتری نیاز است.

جنس تیغه می‌تواند فولادی، استیل، کاربیدی، بتنی و سرامیکی باشد. تیغه‌ی فولادی برای چوب‌های نرم کاربرد دارد و قیمت ارزانی دارد. تیغه‌ی استیل ارزان است اما به علت این که تیز نمی‌شود زیاد مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. تیغه‌ی کاربیدی قیمت بیشتری نسبت به فولادی و استیل دارد اما قابل تیز شدن است و مدت طولانی‌تری تیز می‌ماند. تیغه‌های بتنی از مواد سایشی ساخته شده و برای برش بتن، سیمان و اجزای ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تیغه‌های سرامیکی که دارای تکه‌های الماس هستند برای برش سرامیک و کاشی در کاشی کاری استفاده می‌شوند.

blank

ترمز الکتریکی اره گردبر

از ویژگی‌هایی که باعث برتری یک اره گردبر می‌شود داشتن ترمز الکتریکی است. چرا که هم باعث حفاظت از انگشتان و دست کاربر می‌شود و هم دقت و تمیزی کار را بالا می‌برد، با فشار دادن ماشه ترمز، جریان برق معکوس می‌شود و بعد دو ثانیه موتور متوقف می‌شود. در اره‌هایی که ترمز الکتریکی ندارند ۷ تا ۱۵ ثانیه طول می‌کشد تا موتور متوقف شود.

قفل شفت

دارا بودن قفل شفت این امکان را فراهم می‌سازد که با اطمینان خاطر و راحتی تیغه را تعویض کنید و به دستتان آسیبی وارد نشود.

گارانتی

 سعی کنید از برند‌های معتبر اره تهیه کنید تا از گارانتی و خدمات پس فروش مناسبی برخوردار باشد.

نکات ایمنی

  • هشیار باشید؛ اگر از دارو‌های خواب‌آور استفاده کرده‌اید از اره استفاده نکنید.
  • اگر مشکلی برای اره پیش آمد قبل استفاده حتماً تعمیرکنید.
  • لباس کشاد و بلند هنگام کار با اره نپوشید.
  • مراقب سیم اره باشید تا مبادا هنگام کار سیم رو ببرید.
  • هنگام شروع کار اول اره را روشن کنید تا دور بگیرد بعد به صفحه‌ی کار نزدیک کنید.
  • بعد از خاموش شدن دستگاه اول مطمعن شوید که تیغه‌ها نمی‌چرخند بعد روی زمین بگذارید.

هنگام کار از وسایل ایمنی از جمله دستکش، عینک، محافظ گوش استفاده کنید.

blank

خرید انواع اره های گردبر

با توجه به این که اره های گردبر کارایی و تنوع زیادی دارد برای اینکه از اره ای که می‌خرید بهترین استفاده را ببرید باید اول نوع کاربری را مشخص کنید و متناسب با آن توان موتور و تیغ مناسب آن را خریداری کنید. بهتر است از برند‌های معتبر خرید کنید تا ویژگی‌های مطلوب را داشته باشند. بعد از اتمام کار با اره گردبر برای افزایش عمر دستگاه باید با باد یا قلمو اره را خوب تمیز کرد.

ارسال دیدگاه