بررسی کامل اره عمود بر از لحاظ انواع و کاربرد

بررسی کامل اره عمود بر از لحاظ انواع و کاربرد

این اره یکی از ابزار‌های پر کاربردی که در صنعت چوب بری مورد استفاده قرار می‌گیرد. اره عمود بر از مهم ترین ابزارآلاتی است که نجار‌ها به وفور از آن استفاده می‌کنند. حرکت تیغه‌های این اره به صورت عمودی انجام می‌شود. از این جهت با نام اره عمودی نیز میان مردم شناخته شده است.

بررسی کامل اره عمود بر از لحاظ انواع و کاربرد

بخش های تشکیل دهنده اره عمود بر چیست؟

در ادامه بخش های تشکیل دهنده اره های عمودبر را به صورت مجزا مورد بررسی قرار میدهیم.

عایق:

سازندگان این دستگاه به دلیل رعایت نکات ایمنی سعی کرده‌اند که تمام خطرات پیش‌بینی شده را مد نظر قرار دهند؛ و از وقوع آن‌ها جلوگیری نمایند. از این رو بدنه دستگاه را با پلاستیک عایق دوبل پوشانده‌اند. دلیل این کار این است که اگر قطعات فلزی متصل به برق دستگاه دچار آسیب شد؛ برق جریان یافته در قطعات به بدن شخص استفاده‌کننده منتقل نشود. دستگاه از قسمت مهم دیگری به نام کفی تشکیل شده است.

موتور:

 کفی متصل به بدنه اره عمود بر از آلیاژ آلومینیوم ساخته شده است. همین امر سبب ایجاد استحکام این وسیله می‌شود. مهم ترین بخش اره عمود بر موتور است. موتور این اره در پایین‌ترین قسمت بدنه قرار دارد.

هدایت کننده:

 قسمت مهم دیگری که در دستگاه وجود دارد، دستگیره هدایت‌کننده است. دستگیره برخلاف موتور در قسمت بالایی قرار دارد.  به وسیله این دستگاه و با کمک دستگیره‌های هدایت‌کننده برای برش‌های سریع، آزاد و خشن استفاده می‌شود. چرا که این اره جزو اره‌های سبکی است که در بازار وجود دارد و مورد استفاده تمامی صنایع قرار می‌گیرد.  دلیل پر طرفدار بودن اره عمود بر این است اپراتور می‌تواند از ن در تمام زوایای برش بهره ببرد و به آسانی آن را بچرخاند.

تیغه ها:

 توجه کنید تیغه‌هایی که در این اره مورد استفاده قرار می‌گیرد، از جنس، طرح و دندانه‌های متفاوتی برخوردار است؛ بنابراین از آن در انواع صنایع برای برش چوب پلاستیک و فلز استفاده می‌شود.

blank

انواع تیغه‌های عمود بر

قبل از انتخاب تیغه‌ها و نصب آن بر دستگاه باید جنس و سختی جسم مورد نظر را بررسی کنید و پس از آن به انتخاب تیغه‌ی لازمه بپردازید.

  • جهت ایجاد برش در منحنی‌های کوچک از تیغه نازک استفاده می‌شود.
  • تیغه‌های tpi، این نوع از تیغه‌ها دارای دندانه‌هایی کج است؛ که مقاومت بالاتری دارند و دیرتر دچار شکستگی می‌شوند.
  • تیغه‌های دندان ریز تیغه برای ایجاد برش در مواد نرم

انواع اره عمود بر

اره‌ها به طور کلی بر دو نوع صنعتی و نیمه صنعتی تقسیم‌بندی می‌شوند. تفاوت این دو نوع در کاربرد آن‌ها و شخص استفاده‌کننده است.

اره عمود بر

 اره صنعتی این اره با دارا بودن گیربکسی از جنس فولاد در قسمت جلویی دستگاه، قدرت بالایی دارد و شخص می‌تواند از آن به مدت طولانی استفاده کند. همچنین این دستگاه می‌تواند فشار زیادی را تحمل کند و یا به جسم به مقدار نیاز فشار وارد کند.

 اره عمود بر نیمه صنعتی

از اره نیمه صنعتی برای امور جزئی‌تر صنایع استفاده می‌شود. این اره قدرت کمتری دارد و استفاده از آن مخصوص افراد نیمه حرفه‌ای است.

نکاتی مهم در استفاده از اره های عمودی:

قبل از شروع به کار با این اره باید الگوی مورد نظر را کامل بر روی کاغذ طراحی کرد. پس از کامل شدن نقشه، الگو را به شی مورد برش منتقل کنید. به یاد داشته باشید استفاده بدون هدف و نقشه از اره باعث آسیب دیدن و خراب شدن قطعه‌ی کار شود. اکنون که نقشه بر روی جسم وجود دارد باید نوع تیغه‌ لازم را انتخاب کرد. پس از نصب تیغه باید جهت برش جسم و سرعت چرخش تیغه‌ها را مشخص کنید. سرعت تیغه‌ها بسته به سختی جسم دارد؛ یعنی هر چقدر جسم سخت‌تر باشد، سرعت اره پایین می‌آیید.

قبل از شروع برش باید سوراخی برای عبور اره و رسیدن به الگو در شی ایجاد کنید. پس از رد کردن تیغه‌ها از سوراخ و قرار دادن بر مسیر نقشه اره را روشن کنید.

blank

ارسال دیدگاه