نحوه عملکرد اینورتر چگونه است؟

نحوه عملکرد اینورتر چگونه است؟

جالب است بدانید معمولا سرعت گردش موتور دور بر دقیقه است. این سرعت ارتباط مستقیمی با ولتاژ و فرکانس موتور دارد. یعنی هر چقدر که ولتاژ و فرکانس موتور افزایش یابد به همان مقدار سرعت موتور نیز افزایش خواهد یافت. در صورتی که موتور به فرکانس و ولتاژ کمتری نیاز داشته باشد از وسیله‌ای به نام اینورتر استفاده می‌کنند. به عنوان مثال زمانی که در ماشین لباسشویی لباس کمتری وجود داشته باشد موتور به سرعت و قدرت پایین‌تری نیاز دارد تا به حرکت در بیاید. همچنین در دستگاهی مانند آسانسور جهت کنترل سرعت از این وسیله استفاده خواهد شد.

اینورتر چگونه کار می کند؟

زمانی که تولیدکنندگان وسایل برقی می‌خواهند جریان مستقیم dc  را کاهش دهند و آن را به جریان متناوب ac تبدیل کنند از اینورتر استفاده خواهند کرد. اینورترها برق ac یا همان برق شهری را که برقی متناوب با ولتاژ ۲۲۰ ولت و فرکانس ۵۰ هرتز است را به برق dc تبدیل می‌کنند اما کاربرد اصلی این وسیله مختص به زمانی است که از آن جهت تنظیم ولتاژ و فرکانس متناسب با وسیله برقی استفاده  می‌شود.

نحوه عملکرد اینورتر چگونه است؟

بررسی کاربرد اینورتر در صنایع مختلف

حرکت‌های کنترل شده و هوشمندانه در الکتروموتورها با استفاده از اینورتر انجام خواهد شد. به عنوان مثال در یک هتل سرعت گردش آب بر اساس تعداد شیرهای باز سنجیده خواهد شد. این وسیله می‌تواند مقدار آب مصرفی توسط ساکنین هتل را بررسی کرده و از فشار زیاد آب در زمان‌هایی که تعداد شیر کمتری باز است جلوگیری کند. در نظر داشته باشید اگر از اینورتر استفاده نشود ممکن است فشار آب دردسر ساز شود.

یکی دیگر از کاربردهای اینورتر تنظیم کارکرد کمپرسور یخچال است. اینورترها می‌توانند متناسب با مقدار خوراکی که در یخچال قرار دارد کارکرد موتور را افزایش یا کاهش دهند. فراموش نکنید اینورترها به قدری کارایی زیادی دارند که از آن‌ها در صنایع مختلف با گشتاور ثابت مانند اسکرودر، نوار مقاله، میکسر استفاده می‌کنند. همچنین در فعالیت‌هایی با توان ثابت ( کشش) نیز به کار می‌رود. لازم به ذکر است که اینورترها در فعالیت‌هایی با گشتاور متغییر از جمله فن و پمپ صنعتی نیز  بهره می‌برند. موتورهای دور بالا مانند دستگاه سانتریفیوژ نیز به اینورتر نیاز دارند.

نحوه عملکرد اینورتر چگونه است؟

فواید استفاده از اینورتر

با توجه به کارایی این دستگاه می‌توان گفت مزیت‌های زیادی نیز دارند. یکی از مهم‌ترین فواید استفاده از اینورتر هوشمند بودن آن است. این دستگاه می‌تواند مقدار باری که به موتور می‌رسد را تشخیص داده و متناسب با آن به موتور فرمان مناسب را صادر کند. بسیاری اوقات اینورترها می‌توانند جریانی که به موتور‌ می‌رسد را کنترل کرده در نتیجه قدرت و سرعت موتور کنترل می‌شود. از دیگر مزایا و کاربردهای این دستگاه می‌توان موارد زیر را نام برد.

  • کاهش هزینه‌ها به علت صرفه‌جویی در مصرف انرژی
  • افزایش طول عمر موتور
  • راه‌اندازی نرم و آهسته موتور و در نتیجه کاهش ضربات مکانیکی در قطعات
  • توانایی تغییر سرعت
  • توانایی تغییر و کنترل حرکت موتور
  • هوشمند سازی و برنامه‌ریزی جهت انجام حرکات دستگاه
  • توانایی روشن و خاموش کردن موتور بدون قطع و وصل کردن برق اصلی
  • توانایی محافظت از دستگاه در برابر بار اضافه برق
  • جلوگیری از سوختن موتور به علت نوسانات برق
  • محافظت از موتور مقابل افزایش ناگهانی ولتاژ برق

نحوه عملکرد اینورتر چگونه است؟

بررسی نکاتی جهت خرید بهترین اینورتر

اگر جزو افرادی هستید که می‌خواهید اینورتر بخرید بهتر است به نکاتی که در ادامه ذکر خواهیم کرد توجه کنید. در وهله اول پیش از خرید اینورتر می‌بایست توان الکتروموتور خود را بسنجید تا بتوانید قطعه‌ی مناسب آن را پیدا کنید. در نظر داشته باشید برای افزایش بازده دستگاه بهتر است توان اینورتر را یک رنج بالاتر از الکتروموتور انتخاب کنید.

به عنوان مثال برای موتورهای ۷۵۰ بهتر است از اینورتر یک تا یک و نیم استفاده کنید. لازم به ذکر است که در هنگام خرید می‌بایست به تعداد دور موتور نیز دقت شود. چون موتورهای معمولی دورشان ۱۴۰۰ بار بر دقیقه است می‌توان از اینورتر معمولی نیز استفاده کرد. اما برخی از دستگاه‌ها سرعت بالاتری دارند در نتیجه باید از اینورتر مخصوص استفاده کرد. به طور معمول برای موتوری با دور ۲۸۰۰ بار دقیقه باید اینورتری با نصف توان موتور خرید‌. همچنین برای موتوری با ۷۰۰ دور از اینورتری با توان دو برابر استفاده می‌کنند. به علاوه در هنگام خرید الکتروموتور و اینورتر سعی کنید مدل سه‌فاز را انتخاب کنید تا بیشترین کارایی را داشته باشد.

ارسال دیدگاه

دیدگاه ها
  1. 8 ماه پیش

    بسیار کاربردی و آموزنده بود

  2. blank
    baran4343 :
    7 ماه پیش

    ممنون از مطالبتون عالی هستید.