اره فلکه‌ ای چیست؟ و راهنمای کامل این ابزار

اره‌ فلکه‌ ای چیست؟ و راهنمای کامل این ابزار

در صنایع چوب از راه‌های مختلفی استفاده می‌شود یکی از پرکاربردترین آن‌ها اره فلکه‌ ای است. در دو نوع افقی و عمودی وجود دارد. در اندازه‌های مختلف برای برش تنه‌های درخت، الوار‌ها، قطعات تزئینی و … استفاده می‌شود. این اره دارای دو فلکه است که یکی ثابت و به موتور وصل است دیگری متحرک است و وظیفه باز کردن و تعویض تیغه را بر عهده دارد. جنس فلکه از چدن است که سختی و مقاومت بالایی دارند. معمولا جنس بدنه اره های فلکه ای از آهن آلومینویم و چدن است.

اره‌ فلکه‌ ای چیست؟ و راهنمای کامل این ابزار

انواع اره فلکه ‌ای

این اره‌ها در دو مدل افقی و عمودی تولید می‌شود که به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

اره افقی:

اره های فلکه‌ ای افقی به اره رام معروف است در اندازه‌های بزرگ و صنعتی ساخته می‌شود. برای برش انواع تنه درخت و تولید الوار و تخت به کار می‌رود.

اره عمودی:

همان اره های فلکه ای ایستاده است در سایز‌های مختلف ساخته می‌شود سایز کوچک برای مصارف خانگی و کارگاهی تا اندازه‌های بزرگ برای مصارف صنعتی در بازار موجود است. از اره‌های فلکه‌ای ایستاده سایز کوچک که ۹ تا ۲۵ سانتیمتر هستند برای برش قطعات تزئینی و مدل بری استفاده می‌شود که معمولاً باید روی میز کار نصب شوند و پایه ندارند. به اره‌های ۲۵ تا ۶۰ سانتی‌متر اره کارگاهی گفته می‌شود که به علت دارا بودن توان بالای موتور برای برش‌های طولانی و سری بری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و باعث صرفه‌جویی در وقت و زمان می‌شوند این مدل اره از پرکاربردترین اره های‌ فلکه‌ ای است.

اره‌های ایستاده صنعتی در اندازه‌های ۶۰ تا ۲۸۰ سانتی‌متر تولید می‌شوند در کارخانه‌های صنعتی برای برش قطعات بزرگ چوب و تنه‌های درخت، الوار‌ها، تخته‌ها استفاده می‌شود. این اره‌های ایستاده در اندازه‌های دیگر نیز تولید می‌شود اما بیشتر در اندازه‌های دسته‌بندی شده در بازار یافت می‌شوند.

blank

اجزای اره فلکه‌ ای

این دستگاه از قسمت‌های مختلف ساخته شده است.

بدنه: برای بدنه این دستگاه از آلومینیوم، آهن و چدن استفاده می‌شود. چدن با اینکه وزن بالایی دارد و برای ثابت نگه داشتن دستگاه مفید است اما مقاومت شکست پایینی نسبت به آهن دارد به همین دلیل امروزه بیشتر از آهن استفاده می‌شود که در این صورت باید در جای خودش ثابت شود.

فلکه: دارای دو فلکه‌ متحرک و ثابت از جنس چدن است؛ چدن مقاومت سایشی خوبی دارد. فلکه‌ی ثابت به الکتروموتور وصل است. فلکه‌ دیگر برای بالانس کردن تسمه و تعویض تیغه اره کاربرد دارد.

الکتروموتور: در دو نوع تک فاز و سه فاز نصب می‌شوند. مهمترین بخش دستگاه است.

بخش حفاظتی: برای حفاظت از اپراتور هنگام شکستن یا خروج تیغ، بخش حفاظ‌های چوبی و فلزی تعبیه شده است که از پخش شدن خاک اره در فضا نیز جلوگیری می‌کند.

گونیا: برای تنظیم زاویه‌ها و عرض برش‌ها در نظر گرفته شده است.

چگونه اره فلکه ای را روشن کنیم؟

برق اکثر اره فلکه ا‌ی باید سه فاز باشد. روشن و خاموش کردن این دستگاه بسیار آسان است چون دارای دکمه روشن توقف و توقف اجباری است. برای تنظیم دور تیغ اره باید تسمه را جابجا کنید؛ البته دستگاه‌های گیربکسی دارای کلید تنظیم دور تیغ اره هستند. قبل از روشن کردن دستگاه در صورت نیاز باید تیغه را تعویض کرد که برای این کاراول برق دستگاه را قطع کنید و گیره فلکه متحرک را کمی آزاد کنید تیغه فرسوده را خارج کنید و تیغ جدید را نصب کرده و در آخر فلکه متحرک را به حالت اول برگردانید.

blank

ایمنی هنگام کار با دستگاه

  1. مهمترین نکته هوشیاری است هیچگاه وقتی خواب آلود هستید پشت دستگاه نروید.
  2. حتماً ازوسایل ایمنی از جمله محافظ گوش و عینک ایمنی و دستکش استفاده کنید. به علت تولید صدای زیاد در طولانی مدت باعث آسیب گوش می‌شود و از طرفی احتمال پرتاب تکه‌های چوب به چشم وجود دارد.
  3. از پوشیدن لباس‌های گشاد و بلند اجتناب کنید چون امکان دارد داخل دستگاه گیر کند و شما را به داخل دستگاه بکشد.
  4. هنگام برداشتن قطعات کار از روی دستگاه حتمامراقبت اره‌ها باشید.
  5. هنگام تعویض تیغ اره حتماً دستگاه را از برق بکشید.

نکات مهم در رابطه با اره فلکه‌ای

انواع اره فلکه‌ای در اندازه‌های مختلف برای کار‌های ظریف تا برش تنه درخت در بازار موجود است. که اکثرأ به برق سه فاز نیاز دارند و معمولاً از آهن و آلومینیوم و چدن ساخته می‌شود. برای کارکردن با اره‌ی فلکه‌ای باید نکات ایمنی را رعایت کنید چرا که علاوه بر کارایی و سرعت عملی که ایجاد می‌کند ممکن است خسارات جبران ناپذیری به عمل آورد.

ارسال دیدگاه