انواع دستگاه جوش و کاربرد آن ها

انواع دستگاه جوش و کاربرد آن ها

دستگاه جوش یکی از پرکاربردترین ابزار بوده و کار با آن بسیار برای علاقه‌مندان لذت بخش است. از این وسیله می‌توان در زمینه‌های مختلفی استفاده کرد و از آن برای اتصال دو یا چند فلز به یکدیگر استفاده می‌شود. برای استفاده از دستگاه جوشکاری  باید ارگونومی کار را رعایت کنید و با تجهیزات کامل مشغول به کار شوید. پیشرفت تکنولوژی باعث شده است تا تغییرات بسیاری در ظاهر و کارایی دستگاه‌های جوشکاری ایجاد شود. شرکت‌های بسیاری در ایران وجود دارند که انواع دستگاه‌های جوش را به بازار عرضه می‌کنند. دستگاه‌های جوش انواع مختلفی دارند. دستگاه‌های جوش نسبت به هم متفاوت هستند و هر کدام برای کاری ساخته شده است.

انواع دستگاه جوش و کاربرد آن ها

دستگاه جوش چیست؟

برای استفاده از دستگاه‌های جوشکاری بادی آن را به برق شهری متصل کنید. از دستگاه جوشکاری برای اتصال اجسام فلزی به یکدیگر استفاده می‌شود. از دستگاه‌های جوش می‌توانید برای کارهایی مثل: ساخت کانال کولر، ساخت چارچوب آهنی برای در و پنجره خانه، ساخت کانال کولر و… استفاده کنید. دستگاه جوش با استفاده از جریان برق توسط یک میله به نام الکترود اتصال فلزها را به هم انجام می‌دهد. مواد سازنده این میله معمولاً از سلولز، اکسید سدیم، خاک رس، آهک و… است و با ذوب شدن بین اتصالات فلزی و پر کردن فضاهای خالی سرد شده و اتصال بسیار محکمی را ایجاد می‌کند.

انواع دستگاه های جوش

دستگاه جوش نسبت به کارایی و قدرت آن داری چند نوع است که هر کدام برای یک کاری طراحی و ساخته شده‌اند. انواع دستگاه‌های جوشکاری شامل:

دستگاه های جوشکاری با ترانس های قدیمی

یکی از قدیمی‌ترین نسل دستگاه‌های جوشکاری قدیمی است که از مصرف برق بالای برخوردار هستند. وزن آن‌ها بسیار سنگین بوده و اندازه بسیار بزرگی دارند که برای جا به جایی این نوع دستگاه‌ها نیاز به یک چرخ دستی دارید که بتوانید آن را حمل کنید. این دستگاه‌ها امروزه از محبوبیت کمی برخواه هستند چون نمی‌توان در شرایط کاری  مختلف از آن استفاده کرد.

دستگاه های جوشکاری مجهز به مولد

این نوع دستگاه‌ها برای نگهداری و تعمیر از هزینه بسیار بالایی برخوردار هستند. این نوع دستگاه‌های جوشکاری از وزن بسیار بالایی برخوردار هستند و نمی‌توانید آن را به راحتی حمل کنید. علت استفاده نشدن از این نوع دستگاه‌های جوشکاری حمل دشوار آن است.

دستگاه جوشکاری رکتی فایر

این دستگاه جوش بسیار کاربردی بوده و نیاز به جریان 220 ولت شهری دارد. برای استفاده از این نوع دستگاه‌های جوشکاری باید از فیش‌های مخصوص  برای دریافت جریان برق سه فاز استفاده کنید. می‌توانید از دستگاه جوشکاری رکتی فایر از الکترودهای مختلفی استفاده کنید.

انواع دستگاه جوش و کاربرد آن ها

همچنین کیفیت خروجی کار با  این دستگاه بسیار بالا است. این دستگاه‌ها وزن سنگینی دارند و حمل نقل آن‌ها به سختی انجام می‌شود. در بعضی از مدل‌های آن دارای چرخ هستند که حمل نقل را برای شما آسان‌تر می‌کند.

دستگاه جوش اینورتر

هر دستگاه جوشکاری کاربرد و ویژگی متفاوتی دارد و برای کارهای مختلفی ساخته شده است. دستگاه‌های جوشکاری اینورتر یکی از محبوب‌ترین وسیله در بازارهای صنعتی هستند. دستگاه‌های جوش اینورتر توسط دو جریان برق شهری  و برق متناوب کار می‌کنند. دستگاه‌های جوشکاری اینورتر جدید نسبت به مدل‌های قدیمی خود کوچک‌تر و سبک هستند که حمل آنها بسیار راحت است. قیمت دستگاه‌های جوش اینورتر در بازار نسبت به بقیه دستگاه جوش‌ها کم‌تر بوده  و می‌توانید از این دستگاه به ‌راحتی برای کارهای خانگی استفاده کنید. در دستگاه‌های اینورتر از فناوری جدیدی برای تبدیل جریان ac به dc استفاده می‌شود که باعث شده است سایز دستگاه‌های جوشکاری اینورتر کوچک‌تر شود. جریان خروجی این نوع دستگاه‌های جوش را می‌توانید با کم زیاد کنید و  نسبت به کار خود جریان را کنترل کنید.

انواع دستگاه جوش و کاربرد آن ها

قابلیت کنترل جریان خروجی به شما این امکان را می‌دهد که از خروجی باکیفیت‌تری برخوردار شوید. با داشتن این قابلیت می‌توان در کارهای مختلف دیگری از دستگاه جوش اینورتر استفاده کرد. این نوع دستگاه‌های جوش بدون قطعی هستند و سرعت کار شمارا بالا خواهند برد. دستگاه‌های جوش اینورتر دارای سه نوع میگ، تیگ و نقطه‌ای هستند که هر کدام قابلیت‌های متفاوتی نسبت به هم دارند. دستگاه‌های میگ با گازهای بی اثر کار می‌کنند که معمولاً برای کارهای ظریف مثل مجسمه سازی، کارهای هنری و… استفاده می‌شوند. دستگاه‌های جوشکاری تیگ اینورتر نیز با گازهای بی اثر و الکترود تنگستن کار می‌کنند و جوشکاری بسیار دقیقی دارد که در صنایع خودروسازی و هواپیما سازی استفاده می‌شوند. جوشکاری نقطه به گونه‌ای است که اجسام فلزی مقابل یکدیگر قرار گرفته و جوش داده می‌شوند.

استفاده از دستگاه جوشکاری در زمینه های مختلف

دستگاه جوش انواع مختلفی دارد و امروزه با پیشرفته‌ترین تکنولوژی تولید می‌شوند. دستگاه‌های جوشکاری به شما کمک می‌کند تا به راحتی قطعات فلزی را به یک دیگر متصل کنید. دستگاه‌های جوش برای کارهای بسیاری استفاده می‌شوند که شامل: جوشکاری ساختمان، کابینت سازی، ساخت چارچوب در و پنجره، استفاده در خانه، ساخت کارهای هنری، در صنایع خودروسازی و…. هستند. کاربرد دستگاه جوش بسیار بوده و امروزه محبوبیت زیادی را در بین علاقه‌مندان فنی کار پیدا کرده است.

ارسال دیدگاه