فیلتر کابین خودرو چیست و چگونه عمل می‌ کند؟

فیلتر کابین خودرو چیست و چگونه عمل می‌ کند؟

فیلتر کابین خودرو از جمله لوازم مصرفی در اتومبیل بوده که می‌ تواند برای راننده و سرنشینان، تنفس بهتر را فراهم نماید. هنگامی‌ که روی به خرید یک خودروی کارکرده می‌ آورید، بهتر است در کنار تعویض روغن گیربکس، تیغه‌ های برف‌ پاک‌ کن، روغن موتور و همچنین لاستیک آن، فیلتر کابین را نیز عوض کنید. برای این‌ که بتوانید به‌ راحتی نفس بکشید باید در زمان مناسب فیلتر اتاق خودرو را تعویض نمایید.

فیلتر کابین خودرو

بدون تردید بخش زیادی از افراد تنفس در هوای مطبوع را می‌ پسندد. در عین‌ حال تعداد زیادی از راننده‌ ها و مالکان خودروها نسبت به این فیلتر تعبیه‌ شده در اتومبیل و کاربردهای آن اطلاعات کافی ندارند. فیلتر اتاق خودرو متاسفانه یکی از مواردی در خودرو است که بخش زیادی از مالکان اتومبیل توجه چندانی به آن نمی‌ کنند. با ما همراه باشید تا اطلاعات کافی در خصوص این بخش کاربردی در اتاق اتومبیل را به شما ارائه دهیم.

فیلتر کابین خودرو چیست؟

فیلتر کابین خودرو از جمله اجزای سیستم تهویه به شمار می‌ رود که لزوما در هر سرویس و نگهداری اتومبیل باید آن را در نظر داشته باشید. خودروهای جدید امروزه به این فیلتر مجهز شده تا راننده و سرنشینان بتوانند تنفس بهتری داشته باشند. این قطعه کاربردی و مصرفی وظیفه دارد که هوای ورودی به اتاق خودرو را فیلتر نماید. با توجه به این‌ که هوای ورودی از طریق بخاری و یا سیستم تهویه مطبوع وارد کابین اتومبیل می‌ شود، این قطعه موجب جلوگیری از ورود گرد و غبار و ذرات آلاینده خواهد شد. علاوه‌ بر این محرک‌ های تنفسی که قصد ورود به کابین اتومبیل را دارند نیز باید توسط این فیلتر به بیرون از اتاق خودرو هدایت شوند.

استفاده از فیلتر کابین شما را یاری می‌ کند تا بتوانید هوای تمیز و با کمترین میزان آلودگی را از کابین خودرو تنفس نمایید. کیفیت هوایی که به درون اتاق خودرو وارد می‌ شود، می‌ تواند تاثیر مستقیمی در رانندگی داشته باشد. با توجه به این‌ که به‌ مرور زمان فیلتر اتاق خودرو دچار گرفتگی می‌ شود، توصیه ما به شما تعویض به موقع این بخش کاربردی در سیستم تهویه اتومبیل خواهد بود.

نحوه عملکرد فیلتر اتاق خودرو

فیلتر کابین خودرو از جمله بخش‌ هایی است که بر روی خودروهای مدرن نصب می‌ شود. استفاده از این فیلتر کمک می‌ کند که ذرات موجود در هوا که قصد ورود به کابین اتومبیل را دارند، به بیرون هدایت شود. این ابزار کاربردی شما را یاری خواهد کرد که بتوانید از ورود هرگونه ناپاکی و آلایندگی به اتاق خودرو جلوگیری نمایید. استفاده از این فیلتر، کیفیت هوای درون اتومبیل را افزایش می‌ دهد. نحوه عملکرد فیلتر هوای کابین خودرو به شکلی است که با بهره‌ گیری از کاغذ و یا الیاف پلیسه دار می‌ تواند ذرات آلاینده را به خود جذب نماید. برخی از فیلترهای هوای کابین به‌ گونه‌ ای تولید می‌ شوند که در ساخت آن‌ ها ترکیب پنبه و کاغذ به کار می‌ رود. علاوه‌ بر این نوع دیگری از فیلترهای کابین خودرو دارای پنبه در کارتریج بوده که کیفیت هوای کابین را به بهترین شکل افزایش می‌ دهند.

نحوه عملکرد فیلتر اتاق خودرو

با بررسی مکانیزم عملکرد فیلتر کابین خودرو متوجه می‌ شویم که این قطعه قادر است هوایی که به داخل خودرو قصد ورود دارد را تصفیه نماید. در واقع هوا برای اینکه بتواند به اتاق خودرو وارد شود، ابتدا نیاز است که از این فیلتر عبور کند. با توجه به مکانیزم ساختاری فیلتر هوای کابین، هرگونه آلودگی که قصد ورود به کابین را داشته باشد به این قطعه جذب می‌ شود. اهمیت این فیلتر زمانی مشخص می‌ شود که بدانید استفاده از آن برای افرادی که آلرژی و بیماری‌ هایی مانند آسم دارند، بسیار مهم خواهد بود. این قطعه شرایط بهداشتی را برای شما فراهم کرده که بتوانید تنفس بهتری داشته باشید. چنانچه در شهرهای آلوده تردد می‌ کنید، نیاز است که در بازه‌ های زمانی خاص، روی به تعویض فیلتر کابین بیاورید.

نشانه‌ های کثیفی فیلتر هوای کابین خودرو

همانگونه که عنوان کردیم، فیلتر کابین خودرو از جمله بخش‌ های مصرفی در اتومبیل شناخته می‌ شوند. به همین علت با توجه به عمر مشخصی که فیلتر اتاق خودرو دارد باید پس‌ از گذشت مدت‌ زمانی مشخص، روی به تعویض آن بیاورید. برای این‌ که متوجه شوید که فیلتر اتاق دچار کثیفی شده‌ است، بهترین راهکار بررسی بصری آن خواهد بود. این قطعه کاربردی را می توانید از محفظه خود جدا کرده و کیفیت آن را مورد بازبینی قرار دهید. چنانچه این فیلتر دچار پوسیدگی شده باشد یا کاغذ به‌ کار رفته در آن سیاه شود، به‌ طور واضح شما را از خرابی مطلع خواهد کرد.

در کنار این موارد گاهی اوقات نشانه‌ های دیگری به شما، کثیفی فیلتر کابین خودرو را نمایان خواهند کرد. به‌ عنوان مثال اگر در سیستم گرمایش و سرمایش خودرو صداهای غیر معمولی را می‌ شنوید باید بدانید که فیلتر اتاق دچار گرفتگی و کثیفی شده‌ است. در این بین گاهی اوقات صدای سوت از کانال‌ های ورودی به اتاق اتومبیل نیز شنیده می‌ شود. در این زمان نیز نیاز است که به بررسی فیلتر کابین بپردازید. نشانه‌ های دیگری نیز به شما کثیفی فیلتر اتاق خودرو را نمایان خواهند کرد. از جمله این نشانه‌ ها گزینه‌ های زیر هستند.

نشانه‌ های کثیفی فیلتر هوای کابین خودرو

پخش شدن بوی کپک در کابین اتومبیل

ضعیف شدن جریان هوا هنگامی‌ که کولر یا بخاری را روشن می‌ کنید

افزایش گرد و غبار نشسته شده بر قطعات داخلی خودرو

زمان تعویض فیلتر کابین خودرو

توصیه کارشناسان این است که به‌ صورت سالیانه روی به تعویض فیلتر کابین بیاورید. علاوه‌ بر این بخش دیگری از کارشناسان بر این باورند که پس‌ از ۲۰ هزار کیلومتر رانندگی، نیاز به تعویض فیلتر اتاق خودرو خواهید داشت. در این بین موارد دیگری نیز می‌ توانند زمان تعویض فیلتر کابین خودرو را تغییر دهند. به‌ عنوان مثال اگر در مناطقی زندگی می‌ کنید که هوای آن آلوده‌ است باید در مدت‌ زمان کمتری روی به تعویض فیلتر اتاق خودرو بیاورید. به همراه این موارد اگر مشغول به رانندگی در جاده‌ های خاکی هستید، بهتر است که پس‌ از 10 هزار کیلومتر رانندگی، روی به تعویض فیلتر هوای اتاق خودرو آورده شود. افرادی که به آلرژی‌ های مختلف مبتلا هستند نیز برای این‌ که بتوانند هوایی با کیفیت بهتر دریافت کنند باید زودتر، روی به تعویض فیلتر اتاق خودرو بیاورند. با تعویض این فیلتر می‌ توانید علائم آلرژی را کاهش دهید.

محل قرار گرفتن فیلتر هوای کابین

با توجه به نوع خودرو، محل قرار گرفتن فیلتر کابین می‌ تواند متفاوت باشد. در عین‌ حال خودروسازها معمولا تلاش می‌ کنند این فیلتر را در مکانی قرار دهند که برای پاک‌ سازی آن و همچنین تعویض این قطعه، راننده و مالک خودرو بتواند راحت‌ تر عمل کند. اکثر فیلترهای هوا معمولا در سیستم تهویه و بعد از فن نصب می‌ شوند. برخی از آن‌ ها در خودروها درون دریچه کوچک محفظه فن نصب شده و در بخشی دیگر از خودروها در قسمت پایین صندلی کنار راننده واقع شده‌ است. برای دسترسی راحت به این قطعه بهتر است که کتابچه راهنمای خودرو را مطالعه نمایید.

محل قرار گرفتن فیلتر هوای کابین

قیمت فیلتر کابین خودرو

برای اعلام قیمت فیلتر هوای اتاق خودرو نمی‌ توان به‌ طور مشخص مبلغی اعلام کرد. با توجه به این‌ که امروز برنده‌های مختلف، روی به تولید قطعات اتومبیل می‌ آورند، هر کدام از آن‌ ها قیمت‌ های مختلفی بر روی لوازم تولیدی می‌ گذارند. در کنار این مورد، مدل خودرو نیز می‌ تواند در اعلام قیمت فیلتر اتاق خودرو تاثیرگذاری خود را نشان دهد. بدون تردید خودروهای داخلی دارای فیلترهای ارزان‌ قیمت‌ تر نسبت‌ به خودروهای وارداتی و خارجی هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می‌ توانید از مراکز فروش لوازم خودرو کمک بگیرید.

ارسال دیدگاه