محافظ گوش وسیله‌ای برای سلامت گوش‌ها

محافظ گوش وسیله‌ای برای سلامت گوش‌ها

در دنیای صنعتی امروز و زندگی شهری‌ که همگان را مجبور به تطبیق سبک زندگی خود در آن کرده است؛ اهمیت به سلامت حرف اول را می‌زند. عوامل متعددی هستند که سلامت انسان را تحت شعاع قرار می‌دهند و گاهی با کم‌ اهمیت شمردن آن، آسیب‌های جبران ناپذیری را برای افراد متحمل می‌شوند. یکی از این عوامل آسیب‌زا برای انسان‌ها که متاسفانه به آن توجه کافی داده نمی‌شود؛ آلودگی‌های صوتی هستند. آلودگی‌های صوتی می‌توانند آسیب‌های جبران ناپذیری برای گوش‌ها به همراه داشته باشند و صدمه‌ای به آن بزنند که حتی تا آخر عمر هم نتوان آن‌ها را جبران و یا ترمیم کرد.

بدین منظور، بهترین راه این است که به جای اجازه دادن به عوامل محیطی به این اندام مهم بدن انسان و بعد از آن به فکر جبران بودن؛ از همین ابتدا به آن اهمیت کافی دهیم و با ابزارها و وسیله‌هایی که به منظور همین حمایت‌ها ساخته شدند؛ به سلامت هرچه بیشتر گوش‌های خود کمک کنیم. از مهم‌ترین این ابزارها محافظ گوش است. این ابزارهای بهداشتی به منظور استفاده‌های متعدد و مختلف جنس و قیمت متفاوت نیز دارند که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

انواع پرکاربرد محافظ‌ گوش

شاید بر اساس باور عموم این گونه به نظر برسد که فقط مشاغلی پر سروصدا مانند ساختما‌ن‌سازی، جوشکاری، آهنگری، مکانیکی و تعمیراتی و … نیاز به حفاظت گوش دارند؛ درصورتی که این گونه نیست. در زندگی‌های امروز و برای حفظ آرامش خود باید در کارهای ساده‌ای همچون مطالعه و یا هنگام خواب نیز به سلامت گوش‌هایمان اهمیت بدهیم. محافظ گوش با توجه به کاربرد گستره خود دارای انواع مختلفی بوده اما در حالت کلی دو نوع اصلی ایرپلاگ و ایرماف، برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.

محافظ گوش ایرپلاگ

در نوع اول محافظ‌ گوش، مدل ایرپلاگ داخل گوش قرار می‌گیرد و با فیکس شد در داخل آن از ورود امواج مضر به گوش جلوگیری می‌کند. این محافظ پرکاربردترین نوع استفاده از محافظ‌ها به هنگام خواب است. چرا که در این زمان بیشترین نیاز به آرامش و کمترین موارد مزاحم احتیاج است. بهترین نوع این محافظ آن‌ مدل‌هایی هستند که در عین راحتی، جلوگیری از ورود امواج، در خواب فرد تداخل ایجاد نکنند. برای راحتی قرارگیری این محافظ‌ها در داخل گوش عمدتا به دو جنس ساخته می‌شوند. بعضی از آن‌ها اسفنجی هستند که به راحتی داخل گوش قرار می‌گیرند. نسبت به فرم گوش منعطف هستند و در صورت نیاز کمی تغییر شکل می‌دهند.

محافظ گوش وسیله‌ای برای سلامت گوش‌ها

نوع دیگر این محافظ‌ گوش ایرپلاگ از جنس ژله‌ای و بهداشتی ساخته می‌شود. در واقع این جنس ژله‌مانند بخاطر ساختار پلیمری و صنعتی مواد به کار رفته در آن است. با این حال باید به خاطر داشت که به سبب حساس بودن گوش و جهت جلوگیری از ورود هر گونه آلودگی خارجی به داخل آن، باید تمام این محصولات در محیطی کاملا استریل و بهداشتی بسازند تا از این خطرات جلوگیری شود.

محافظ گوش وسیله‌ای برای سلامت گوش‌ها

محافظ گوش ایرماف

گاهی یک محافظ داخلی و ایرپلاگ نمی‌تواند به خوبی تمام صداهای مزاحم خارجی را کاور کند. برای رفع این مشکل باید از محافظ گوش‌هایی استفاده شود که بتوانند کل گوش خارجی را بپوشانند تا از ورود آلودگی‌های صوتی اضافه جلوگیری کنند. به این محافظ‌ها ایرماف گفته می‌شود. ایرماف‌ها در حالت کلی شکلی شبیه به هدفون دارند. با دارا بودن عایق بسیار قوی و پوشاننده در کنار گوشی‌های آن از مضراتی که صداهای اضافه ناشی از کار باعث به وجود آمدن آن‌ها می‌شوند؛ جلوگیری می‌کنند.

این نوع محافظ گوش به دلیل سایز بزرگی که دارد؛ نمی‌تواند برای زمان خواب مورد استفاده قرار بگیرد. اما علاوه بر زمان کار و در مشاغلی که در آن‌ها آلودگی صوتی زیاد است؛ نظیر ساختمان‌سازی و تعمیرات، حفاری و مرمت خیابان‌ها با ابزالات سنگین و پرسروصدا، آهنگری و … که استفاده از این نوع محافظ‌ها بسیار مناسب است؛ می‌توان از این‌ها در زمان مطالعه نیز استفاده کرد. در زمان مطالعه برای حفظ تمرکز به آرامش زیادی نیاز است که یکی از راه‌های فراهم کردن این آرامش استفاده از این نوع محافظ‌های گوش است.

محافظ گوش وسیله‌ای برای سلامت گوش‌ها

نقش محافظ گوش در یک زندگی ایده‌آل

طبق تحقیقات مختلف پزشکی انجام شده بر روی عوامل موثر بر سبک زندگی ایده‌آل انسان‌ها، یکی از موارد حائز اهمیت حفظ آرامش روانی در موازات با یک زندگی شهری و شلوغ و در کنار تمام استرس‌های پیش‌رو است. تحقیقات نشان داده‌اند که کاهش حداکثری آلودگی‌های صوتی، نقش حداکثری در افزایش میزان سلامت روان و زندگی سالم دارد. این کاهش را می‌توان با محصولاتی همچون محافظ گوش فراهم کرد. به همین سبب بهترین کار این است که در رابطه با انواع و مزایای هر کدام از آن‌ها در مشاغل و تفاوت کاربردهای آن تحقیق درست به عمل آوریم تا بهترین انتخاب را برای سلامت گوش‌های خود داشته باشیم. همچنین در کنار خرید یک محافظ خوب باید به نشان سلامت آن توجه شود و از ابتلا به هر گونه آلودگی و عفونتی جلوگیری کنیم.

ارسال دیدگاه