مشاوره ایمنی و آتش نشانی: اهمیت، تاییدیه آتش نشانی، طراحی و اجرا

مشاوره ایمنی و آتش نشانی: اهمیت، تاییدیه آتش نشانی، طراحی و اجرا

چکیده : مشاوره آتش نشانی چیست و چطور میتوان تائیدیه آتش نشانی را سریعتر دریافت کرد. با فرآیند طراحی و اجرای سیستم های ایمنی آتش نشانی، چالش های رایج و موارد دیگر آشنا شوید.

ایمنی در برابر آتش برای هر ساختمان ضروری است و مشاوره آتش نشانی می‌تواند به افراد کمک کند تا خطرات احتمالی آتش‌سوزی را شناسایی کرده و اقدامات لازم را برای کاهش آنها انجام دهند. این مقاله به اهمیت مشاوره آتش نشانی، تاییدیه آتش نشانی، طراحی و اجرای سیستم‌های آتش نشانی می‌پردازد.

مشاوره آتش نشانی چیست؟

شرکت مشاور آتش نشانی که از سوی سازمان آتش نشانی هر شهر مورد تائید قرار میگیرد مسئولیت مهندسی سیستم های ایمنی و محافظت از حریق را بر عهده دارد. مشاوران آتش نشانی برای شناسایی خطرات احتمالی آتش‌سوزی و اخذ تائیدیه سیستم های آتش نشانی همکاری می کنند که شامل مشاوره، طراحی، نظارت، اجرا و نگهداری سیستم های اعلام حریق، اطفا حریق، مدیریت دود پارکینگ، فشار مثبت ساختمان و ایمنی در معماری می باشد.

چرا مشاوره آتش نشانی مهم است؟

وندورلیست سازمان آتش نشانی، لیستی از شرکت­­های مورد تائید جهت دریافت تائیدیه ایمنی و اخذ پایان کار آتش نشانی است. درخواست بازدید و اخذ تائیدیه آتش نشانی برای ساختمان (با انواع کاربری) فقط از طریق این شرکت­ها قابل ارسال و پیگیری می­باشد. گواهی تائیدیه آتش نشانی و ایمنی جهت دریافت پایان کار ساختمان و همچنین تمدید مجوز برخی واحدهای صنفی بسیار مهم و ضروری است.

مشاوره آتش نشانی و ایمنی شامل چه مواردی می شود؟

مشاوره آتش نشانی شامل مجموعه ای از فعالیت ها از جمله:

– بررسی نقشه‌ها و دستورالعمل‌هایی که باید اجرا شوند
– ارائه راهکار جهت اجرای صحیح قوانین با رعایت صرفه اقتصادی
– شرکت در جلسات توجیهی و فنی
– بازدید کارشناسی از پروژه
– ارائه راهنمایی جهت اجرای صحیح قسمت‌های مختلف
– طراحی سیستم‌های ایمنی، اعلام حریق، اطفا حریق، مدیریت دود پارکینگ، فشار مثبت ساختمان و ایمنی در معماری می باشد.

مزایای مشاوره آتش نشانی و ایمنی

مشاوره آتش نشانی و ایمنی باعث رعایت ضوابط سازمان آتش نشانی، تسهیل در اخذ تائیدیه آتش نشانی، طراحی مناسب با شرایط پروژه، کاهش خطر آتش سوزی و بهبود ایمنی برای افراد می‌شود. همچنین، با شناسایی خطرات احتمالی و ایجاد راه‌حل‌های مقرون به صرفه، به افراد کمک می‌کند تا در هزینه خود صرفه جویی کنند.

مزایای مشاوره آتش نشانی و ایمنی

تاییدیه آتش نشانی چیست؟

سازمان آتش نشانی، لیستی از شرکت‌های مهندسی را به عنوان شرکت‌های مورد تائید خود در نظر گرفته است تا از طریق آن‌ها درخواست‌های مورد نیاز جهت انجام امور مهندسی از جمله طراحی و تصویب نقشه‌های معماری، اعلام حریق، اطفا حریق و سامانه مدیریت دود پارکینگ را انجام دهد. کارشناسان سازمان آتش نشانی نیز از طریق همین شرکت‌ها بازدید می‌کنند و تمام کارفرمایان برای دریافت تائیدیه آتش نشانی باید به این شرکت‌ها مراجعه کنند.

نحوه دریافت تاییدیه آتش نشانی

برای دریافت تائیدیه آتش نشانی، مالکین باید از شرکت‌های مورد تائید سازمان آتش نشانی در هر شهر درخواست عقد قرارداد کنند. هر شرکت با عقد قرارداد نسبت به مشاوره و طراحی پروژه و اخذ تائیدیه آتش نشانی اقدام می‌کند. راهکارهایی نیز در چارچوب ضوابط و مقررات به کارفرما اعلام می‌شود تا تائیدیه ایمنی مربوطه را به سهولت دریافت کند.

اهمیت تاییدیه آتش نشانی

تائیدیه آتش نشانی یکی از مراحل مهم در سازمان شهرداری هر شهر و یا مجوزهای صنفی می باشد. گواهی تائیدیه ایمنی و آتش نشانی جهت دریافت پایان کار ساختمان و همچنین تمدید مجوز واحدهای اداری، کلینیک ها، مراکز بهداشت و خدمات پرستاری بسیار مهم و ضروری است. عدم دریافت تاییدیه ایمنی آتش نشانی می تواند منجر به جریمه، پلمب قانونی، اقدامات قضایی و آسیب به شهرت افراد یا کسب و کارها شود.

اهمیت سیستم های آتش نشانی

مهندسین طراح، به منظور طراحی بهتر در زمان عملکرد سیستم های ایمنی ساختمان را در حالت حریق در نظر گرفته و با رعایت استانداردهای هر حوزه، سعی در ارائه بهترین عملکرد هر سیستم دارند. زمانیکه طراحی این سیستم ها بدون درک از ماهیت حریق و بدون آموزش کافی انجام شده باشد نه کارآیی مناسب را خواهد داشت و نه در زمان حریق، به کمک ساکنین و یا نیروهای امدادی خواهد رسید.

فرآیند طراحی سیستم های آتش نشانی و ایمنی

شرکت‌های متخصص و با تجربه در طراحی سیستم‌های ایمنی با به‌کارگیری مدلسازی نرم‌افزاری و مطابق با استانداردهای بین‌المللی و ضوابط داخلی، می‌توانند با کاهش هزینه‌های طراحی، پیشگیری صحیح و افزایش ضریب ایمنی را در محیط‌های مختلف پروژه‌ها به دست آورند. سیستم‌های ایمنی آتش‌نشانی باید با ضوابط ایمنی محلی مطابقت داشته باشند تا تاییدیه آتش‌نشانی را دریافت کنند.

انواع مختلفی از سیستم‌های ایمنی آتش‌سوزی وجود دارد که  می‌توانند برای محافظت از ساختمان در برابر خطر آتش‌سوزی اجرا شوند. که شامل:

  • سیستم اعلام حریق که در هنگام حریق نسبت به دود و حرارت ناشی از آن واکنش نشان داده و به وسیله تجهیزات اعلام دیداری و شنیداری به افراد حاضر در محل اطلاع رسانی کرده و به آنها هشدار میدهند. طراحی سیستم اعلام حریق بر پایه سه مدل طراحی سیستم متعارف (کانونشنال)، طراحی سیستم آدرس پذیر و طراحی سیستم وایرلس.
  • سیستم اطفا حریق که با شناسایی مدل های حریق به منظور پیشگیری از حریق به همراه با به‌کارگیری انواع مؤثر اطفا کننده ها شروع به عمل میکنند. سیستم های اطفا حریق برحسب عامل اطفا کننده تقسیم بندی میشوند که به سه دسته کلی سیستم های اطفا آبی، سیستم های اطفا گازی و سیستم های اطفا فومی دسته بندی میشوند.
  • سیستم کنترل و مدیریت دود به عنوان روشی برای جلوگیری از انتشار دود و گازهای سمی حاصل از حریق و همچنین به منظور تهویه هوا انجام میشوند. این سیستم ها که با نام سیستم اگزاست نیز شناخته میشوند به دو صورت کلی کانال کشی و طراحی جت فن قابل اجرا میباشند.
  • سیستم فشار مثبت در راه های خروج که باعث ایمن نگه داشتن مسیر خروج میشوند و این سیستم ها مسیر خروج را برای متصرفین عاری از دود خواهند کرد. این سیستم عموما در زمان حریق شروع به فعالیت کرده و تا زمان تخلیه کامل متصرفین به فعالیت خود به صورت پیوسته ادامه میدهد.

اهمیت اجرای سیستم های آتش نشانی

اجرای خوب کار یک تیم متخصص و متعهد است. مهندسین و پیمانکاران اجرایی با سواد و با تجربه در یک مجموعه تشکیل یک تیم کامل اجرایی متخصص، متعهد و مسئولیت پذیر را میدهد که نسبت به وظایف و اخلاق حرفه­ای خود کاملا اشراف داشته و در سریع­ترین زمان ممکن کار اجرایی را تحویل می­دهند. رعایت اخلاق حرفه­ای، سرعت عمل بالا، هزینه بسیار کم و کیفیت اجرای عالی چهار فاکتور مهمی است که تیم اجرایی باید در کارنامه خود ثبت کرده باشد.

اهمیت اجرای سیستم های آتش نشانی

فرآیند اجرای سیستم های آتش نشانی

پس از طراحی و تصویب نقشه های آتش نشانی، مجریان تاسیسات مربوطه اقدام به مطالعه نقشه و هماهنگی با مشاور آتش نشانی میکنند و با دریافت دستورالعمل های لازم جهت انجام صحیح ضوابط و قوانین، شروع به اجرای هر بخش میکنند. نکته قابل توجه این است که مجریان سیستم های آتش نشانی باید همواره با مشاور آتش نشانی در ارتباط باشد تا اجرای با کیفیت و بدون ایرادی داشته باشد.

چالش های رایج در اجرای سیستم های آتش نشانی

اجرای سیستم‌های آتش‌نشانی و ایمنی برای ساختمان‌های ساخته شده و در حال بهره‌برداری چالش‌برانگیزتر و مهمتر از ساختمان‌های در حال ساخت است؛ به دلیل حضور افراد و عدم امکان تعطیلی برخی واحدهای اداری یا صنفی، مجریان با ملاحظات بیشتری روبرو می‌شوند. همچنین، یکی از چالش‌های مهم در اجرای سیستم‌های آتش‌نشانی، عدم آشنایی مجریان با نظرات مشاور آتش‌نشانی است.

نتیجه

وظیفه اصلی یک شرکت مشاور آتش نشانی این است که ارتباط بین کارفرما و پیمانکاران را به نحو مناسب و مؤثر برقرار کرده و به کارفرما راهکارهای لازم را در بهترین زمان ممکن ارائه نموده و نسبت به انجام دستورالعمل­های ایمنی مقتضی در پروژه اقدامات لازم را انجام دهد. همچنین این شرکت می بایست در زمینه طراحی سیستم های اعلام و اطفاء حریق (آبی، فومی و گازی)، بهینه‌سازی سیستم های ایمنی، مشاوره در خصوص سیستم های ایمنی و تجهیزات راهنمایی و اقدامات مقتضی را به همراه اسناد معتبر و مدارک ارائه نماید و امور جاری پروژه را برای دریافت تائیدیه آتش نشانی آماده کند.

سوالات متداول

نقش مشاور آتش نشانی چیست؟

مهمترین وظیفه یک مشاور آتش‌نشانی، اخذ تأییدیه آتش‌نشانی است. علاوه بر این، مشاور آتش‌نشانی می‌تواند خدماتی مانند راهنمایی در مشکلات اجرایی، طراحی و بازدید از پروژه در حین اجرای تاسیسات آتش‌نشانی را انجام دهد.

چرا تاییدیه آتش نشانی ضروری است؟

تأیید ایمنی آتش نشانی برای اطمینان از مطابقت ساختمان شما با مقررات ایمنی آتش‌سوزی و اجتناب از مسئولیت های احتمالی ضروری است. همچنین برای دریافت پایانکار ساختمان، تغییر انواع کاربری و تمدید مجوز برخی از واحدهای صنفی بسیار حائز اهمیت است.

رایج ترین سیستم های ایمنی آتش نشانی کدامند؟

رایج ترین سیستم های ایمنی آتش نشانی شامل اعلام حریق، سیستم های اسپرینکلر، کپسول های آتش نشانی و درب های آتش نشانی می باشد.

اجرای سیستم ایمنی آتش نشانی چقدر طول می کشد؟

زمان لازم برای اجرای سیستم ایمنی آتش نشانی بستگی به اندازه و پیچیدگی ساختمان شما و نوع سیستم ایمنی آتش نشانی شما دارد.

سیستم های ایمنی آتش نشانی هر چند وقت یکبار باید بازرسی شوند؟

برای اطمینان از عملکرد صحیح سیستم‌های ایمنی آتش‌نشانی، آنها باید به صورت مرتب مورد بازرسی قرار گیرند. دوره های بازرسی به مقررات محلی ایمنی آتش‌نشانی و نوع سیستم بستگی دارد و معمولاً ماهیانه و هفتگی است. برخی از ساختمان‌ها نیز دارای نیروهای مقیم برای امور سرویس و نگهداری هستند و از مشاوران آتش‌نشانی برای راهنمایی در نگهداری بهتر استفاده می‌کنند.

ارسال دیدگاه