مهم‌ترین ابزار سنجشی خودرو چیست؟

مهم‌ترین ابزار سنجشی خودرو چیست؟

به دلیل افزایش روز افزون قیمت قطعات خودرو مشتریان به دنبال کیفیت بهتر قطعات برای کاهش هزینه‌های جانبی و مدیریت زمان هستند. در ابتدای کار باید مفهوم سنجش ابزار خودرو آشنا شوید. سنجش در معانی و مفاهیم متعددی به کار می‌رود که شامل اندازه گیری وزن، سرعت، جرم و سایر موارد متعدد دیگری می‌شود. معمولا برای سنجش کالاهای مختلفی از ابزارهای دقیق اندازه گیری استفاده کرده که یکی از مهم‌ترین این ابزارها در خودروسازی و تعمیرگاه‌های خودرو استفاده می‌شود؛ وسیله‌ای به نام سنجش خودرو است.

مهم‌ترین ابزار سنجشی خودرو چیست؟

انواع متعدد ابزار سنجشی خودرو

تستر روغن ترمز خودرو ابزاری برای اندازه گیری دقیق روغن ترمز است. این دستگاه نیاز به دانش تخصصی افراد برای استفاده از این وسیله نداشته و تمام افراد می‌توانند از آن استفاده کنند. یکی از مشکلاتی که احتمال دارد برای تمام رانندگان پیش بیاید عدم کارکرد درست ترمز و لنت‌های ماشین است. یکی از دلایل مهم و اساسی آن شامل رقیق شدن بیش از حد روغن ترمز و افزایش حرارت بیشتر می‌شود. این مشکل از طریق رطوبت هوا و ادغام شدن رطوبت با روغن باعث رقیق شدن آن به وجود می‌آید. بهترین ابزار برای اندازه گیری میزان رطوبت داخل مخزن موتور تستر روغن ترمز خودرو است. این ابزار در تمام وسایل نقلیه اعم از ماشین، موتور سیکلت، کامیون، اتوبوس و تراکتور کاربرد دارد.

تستر برق خودرو و نحوه کارکرد آن

از مشکلات اساسی و مهمی که رانندگان با آن روبرو می‌شوند؛ مشکل در سیستم برق خودرو بوده و این مشکل معمولا از طریق سوختن لامپ‌ها، از کار افتادن سوکت‌ها، فیوزها، سیم‌های برق و سایر موارد مربوط به سیستم برق اتومبیل است‌.

تستر جریان برق خودرو چیست و کارکردهای مهم مربوط به آن

از مهم‌ترین ابزار سنجشی خودرو می‌توان به تستر جریان برق اشاره کرد و در ارتباط با عیب یابی‌های سیستم جریان برق خودرو و چراغ‌های آن استفاده قرار می‌گیرد. این وسیله به صورتی کار کرده که به محل اتصال فیوز  وصل شده و مقدار جریان عبوری برق اتومبیل را اندازه گیری می‌کند. از این ابزار بیشتر در تعمیرگاه‌های خودرو و باطری سازی‌ها برای کنترل و اندازه گیری جریان برق عبوری در سیم‌های اتومبیل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تعریف فیلر شمع سکه‌ای و کاربردهای مربوط به آن

یکی از پرکاربردترین ابزار سنجشی خودرو فیلر شمع سکه‌ای است که عیب یابی در شمع خودرو یکی از اصلی‌‌ترین و مهم‌ترین قطعات خودرو بوده که در آن به کار می‌رود. خرابی و از کار افتادن شمع اتومبیل باعث مشکلات بیشتر در خودرو می‌شود. یکی از عیوبی که در شمع خودرو به وجود می‌آید فاصله صحیح و درست میان الکترود ها و سر شمع است.

مهم‌ترین ابزار سنجشی خودرو چیست؟

دور سنج یا تاکومتر چیست و چه مزایایی دارد؟

در واقع دورسنج و تا کومتر دو ابزار سنجشی خودرو هستند که بیشتر در تجهیزات تست قطعات مکانیکی، نوری یا الکتریکی به کار می‌روند. دورسنج نوری معمولا به استروبوسکوپ معروف بوده و بیشتر برای عیوب متوالی که در خط تولید خودرو‌ها ممکن است رخ دهد به کار می‌رود. این ابزار بر سرعت دیسک در واحد دور در دقیقه یا rpm اندازه گیری می‌شود. این وسیله بیشتر در موتور، فن، ماشین لباسشویی، نساجی و سایر موارد استفاده می‌گردد.

کمپرس سنج موتور خودرو چیست و روش‌های اندازه گیری آن

یکی از مهم‌ترین ابزار سنجشی خودرو جهت اندازه گیری عملکرد موتور اتومبیل وسیله‌ای به نام کمپرس سنج موتور است که از تجهیزات مهم برای تعمیر موتور به شمار می‌رود. با این وسیله می‌توانید از کارکرد اجزای ماشین برای کاهش هزینه‌ها اتومبیل مطلع شوید.

دستگاه ضخامت سنج رنگ خودرو چیست و چه کاربردهایی دارد؟

این دستگاه بیشتر برای سنجش میزان ضخامت رنگ و روکش بر روی بدنه خارجی ماشین‌های مختلف به کار می‌رود. عملکرد این دستگاه به این صورت است که می‌تواند سرعت بالا را اندازه گیری کرده و قابلیت ذخیره و انتقال این اطلاعات را به کامپیوتر از طریق کابل usb دارد. این دستگاه‌ها معمولا فرایند تشخیص ضخامت رنگ خودرو را بر اساس واحدهای میکرون یا میلی‌ متر و اینچ اندازه گیری می‌کند. همچنین دستگاه ضخامت سنج رنگ خودرو در محدوده میکرومتر دقت بالایی داشته و در شب نیز قابلیت استفاده و اندازه گیری دقیق ضخامت رنگ خودرو را دارد.

مهم‌ترین ابزار سنجشی خودرو چیست؟

ابزار سنجشی خودرو وسیله‌ای برای اطلاع از خرابی قطعات ماشین

ابزار سنجش خودرو وسیله‌ای برای اندازه گیری و مطلع شدن از خرابی قطعات در اتومبیل بوده که برای این کار از این ابزارها استفاده می‌شود. آن‌ها در تنوع و سایزهای مختلف در بازار وجود داشته که هر کدام از این ابزارها برای سنجش و اندازه گیری به صورت جداگانه برای هر کدام از قطعات خودرو به کار می‌روند. استفاده از این وسایل کار چندان سختی برای تعیین و اطلاعات خرابی قطعات نبوده و شما می‌توانید تنها با داشتن دانش کمی در این زمینه از این ابزارها استفاده کنید.

ارسال دیدگاه