ترازو چیست و چه کاربردی دارد؟

ترازو چیست و چه کاربردی دارد؟

ترازو یک دستگاه بسیار کاربردی است که جهت اندازه‌گیری وسایل مختلف استفاده می‌شود. قطعاً شما با ترازو کار کرده‌اید و تجربه استفاده از آن را دارید. انواع ترازو با استفاده‌های مختلف ساخته شده که برای انواع شغل‌ها به کار می‌رود. در گذشته از ترازوهایی که با عقربه وزن اجسام را نمایش می‌دادند استفاده می‌شد، اما امروزه با تولید نمونه‌های پیشرفته و بسیار کاربردی‌تر باعث راحتی و دقیق‌تر بودن اندازه‌گیری وزن اجسام شده‌اند.

معرفی انواع ترازو و کاربرد آن ها

همان‌طور که گفته شد در حال حاضر انواع ترازو با استفاده‌های مختلف و برای انواع شغل‌ها تولید شده‌اند و نسبت به میزان نیاز هر شغل به دقت اندازه‌گیری ساخته می‌شوند. در ادامه مقاله قصد داریم به معرفی انواع ترازو و توضیح کاربردهای آن‌ها بپردازیم تا اگر قصد خرید یک ترازو را دارید، مناسب‌ترین و کاربردی‌ترین مورد را برای استفاده خود پیدا کنید.

ترازو چیست و چه کاربردی دارد؟

ترازو عقربه ای

ترازو عقربه ایدر حال حاضر برای وزن کشی استفاده می‌شود و با این حال که ترازوهای دیجیتال برای این مورد ساخته شده‌اند، همچنان ترازو عقربه‌ای در زمینه وزن کشی مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنان در بازار وجود دارند. یکی از ویژگی‌های این ترازو نسبت به نوع دیجیتال آن مستحکم بودن آن است، اما در زمینه دقت به پای نسخه دیجیتالی نمی‌رسد و نوع عقربه‌ای آن از دقت بسیار پایین‌تری ساخته شده. اگر قصد خرید ترازو عقربه‌ای را داشتید به این نکته توجه کنید که مشکلاتی مانند قطعی سیم برق یا تمام  باتری را ندارند و از ترازوهای دیجیتالی وزن کشی قیمت کمتری را دارا هستند، اما همان‌طور که گفته شد از دقت کمتری بهره می‌برند.

ترازو صنعتی

ترازو صنعتی همان‌طور که از نامش مشخص است برای کار در کارخانه و اماکن صنعتی استفاده می‌شود. ترازو صنعتی در برابر آب و رطوبت و شرایط سخت مقاومت زیادی دارد، اما این مقاومت تا حدی دوام می‌آورد و در صورت ورود آب یا رطوبت به این ترازو باعث خرابی و اندازه‌گیری اشتباه آن می‌شود. این ترازو در بازار به دو نوع ایرانی و خارجی به فروش می‌روند و دقت اندازه‌گیری خوبی دارند که یکی از ویژگی‌های این ترازو شمردن قطعات است که کمک بسیار بزرگی در افزایش سرعت بسته‌بندی در کارخانه می‌کند.

ترازو دو کفه ای

ترازو دو کفه‌ای یک نوع از ترازوهای قدیمی است که در گذشته برای اندازه گیری وزن مواد غذایی در بقالی‌ها و… استفاده می‌شد. با کمال تعجب باید گفتم که ترازو دو کفه‌ای همچنان برای فروش در بازار وجود دارد و شما می‌توانید برای خرید این ترازو در فروشگاه‌های معتبر اقدام کنید. هرچند امروزه از ترازو دو کفه‌ای استفاده‌ای نمی‌شود و با ساخت ترازوهای دیجیتالی این نوع ترازوها از رده خارج شدند.

ترازو چیست و چه کاربردی دارد؟

ترازو آشپزخانه

اگر شما آشپزی می‌کنید و حساسیت زیادی بر روی درست کردن غذا نشان می‌دهید، حتماً به یک ترازو آشپزخانه نیاز دارید تا در هرچه درست کردن بهتر غذا به شما کمک کند. شاید برایتان سؤال شود که چگونه یک ترازو باعث این امر می‌شود؟ از ترازو آشپزخانه می‌توانید به اندازه‌گیری وزن دقیق مواد غذایی که برای دستورالعمل یک غذای خاص نیاز به آماده ‌شدن دارند استفاده کنید. علاوه بر همه این‌ها گاهی نیاز به اندازه‌گیری وزن دقیق حبوبات خریداری شده دارید که اگر این ترازو را داشته باشید کار شما بسیار راحت خواهد بود. در نتیجه شما با مجهز کردن آشپزخانه خود به این ترازو باعث راحت‌تر شدن بسیاری از کارهای روزمره خود خواهید شد.

ترازو وزن کشی دیجیتال

ترازو وزن کشی دیجیتال، با داشتن دقت مناسبی که دارند در کارهای بسیار زیادی از جمله فروشگاه‌ها استفاده می‌شوند و دارای کیفیت بسیار خوبی هستند که در نوع خودشان عالی است. ترازو وزن کشی دیجیتال با نمایشگر ال ای دی که روی آن‌ها کار گذاشته شده، وزن اجسام دلخواه را به صورت دیجیتالی بر حسب واحد کیلوگرم و در بعضی موارد بر حسب واحد پوند نمایش می‌دهد. همان‌طور که در ابتدای مقاله گفته شد، ترازو وزن کشی دیجیتال از دقت بسیار خوبی نسبت به ترازوی عقربه‌ای بهره می‌برد. این دستگاه به طور مستقیم به برق شهری متصل می‌شود و باتری یا منبع ذخیره انرژی ندارد.

blank

ترازو هوشمند

ترازو هوشمند با کارایی فوق‌العاده خود و دقت اندازه‌گیری وزن، در بین افراد زیادی محبوب شده و با این ترازو شما می‌توانید با اندازه‌گیری وزن خود از سلامتی بدنی‌تان آگاه شوید. در واقع ترازو هوشمند بی دلیل نام هوشمند را به دوش نمی‌کشد و خصوصیات بسیاری دارد. ترازو هوشمند از قابلیت اتصال به گوشی‌های هوشمند از طریق فناوری بلوتوث بهره می‌برند و اگر شما ساعت هوشمند هم دارید می‌توانید با استفاده از آن به ترازو متصل شوید. این ترازو دارای یک اپلیکیشن مخصوص به خود است که با دانلود کردن آن می‌توانید به اطلاعاتی مانند چربی بدن خود و آمار روزانه استفاده از ترازو را کنترل کنید. این دستگاه برای افراد ورزشکار که قصد اضافه یا کاهش وزن را دارند بسیار کاربردی واقع می‌شود.

ترازو فروشگاهی

حتماً با مراجعه به فروشگاه یا سوپرمارکت ترازو فروشگاهی که در آنجا استفاده می‌شود را مشاهده کردید و بارها نحوه عملکرد آن را در ذهن خود مرور کرده‌اید. ترازو فروشگاهی در واقع همان ترازو دیجیتالی است که در فروشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع از ترازو یکی از رایج‌ترین انواع این دستگاه هستند که اغلب در فروشگاه‌ها دیده می‌شوند. ترازو فروشگاهی یا دیجیتال با دقت مناسب خود نسبت به کارهای فروشگاه به یکی از پراستفاده‌ترین نوع ترازو در ایران تبدیل شده است.

ترازو آزمایشگاهی

ترازو آزمایشگاهی یکی از دقیق‌ترین ترازوهای ممکن برای اندازه‌گیری وزن ماده در آزمایشگاه محسوب می‌شود. ترازو آزمایشگاهی یکی از مهم‌ترین وسایلی است که یک آزمایشگاه باید به آن مجهز باشد و در صورت نبود آن در روند کار مشکل پیش خواهد آمد. این ترازو به دلیل استفاده در آزمایشگاه حتماً باید بدون هیچ‌گونه خطایی کار کند. این ترازو از دقت بالایی برخوردار بوده که دقت آن به چند هزارم گرم بدون تأثیرات هوا در محیط می‌رسد. ترازو آزمایشگاهی انواع مختلفی دارد که یکی از آن‌ها انالیتیکال نامیده می‌شود. آنالیتیکال در اندازه‌گیری وزن‌های کوچک عملکرد خوبی نشان داده و مقاومت خوبی نسبت به ظریف بودنش از خود نشان داده است.

ترازو چیست و چه کاربردی دارد؟

ترازو جیبی

ترازو جیبی در نحوه عملکرد در کنار بادقت‌ترین ترازوها قرار می‌گیرد. این ترازو دقتی کمتر از یک‌صدم گرم دارد که در اندازه‌گیری وزن‌های کوچک استفاده می‌شود. یکی دیگر از اسم‌های این دستگاه ترازوی گرمی است که آن را ترازو جیبی هم نام‌گذاری کردند. این نمونه از ترازوها در بعضی مدل‌ها تا حداکثر شش کیلوگرم را می‌توانند اندازه‌گیری کنند و در مدل‌های دیگر تنها تا دو الی سه کیلوگرم را پشتیبانی می‌کنند. ترازو جیبی یا گرمی در فروشگاه زعفران، آزمایشگاه، عطاری، داروسازی، زرگری و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ترازو دستی

این نوع ترازو نسبت به بقیه ترازوهای معرفی شده تفاوت دارد و نحوه استفاده آن به این صورت است که در زیر این ترازو یک قلاب آویزان شده که با متصل کردن جسم مورد نظر به این قلاب وزن آن را اندازه‌گیری کنید. ترازو دستی نوع دیجیتالی هم دارد که در بازار به فروش می‌روند. بدنه ترازو دستی مقاومت خاصی ندارد، اما قسمت پایین آن در محل اتصال قلاب که به لودسل متصل شده از مقاومت خوبی برخوردار است. این ترازو با قیمت مناسب و کارایی معمولی‌اش یکی از ترازوهای پرکاربرد در بازار محسوب می‌شود.

کدام ترازو برای خرید بهتر است؟

این سوالی است که بسیاری از کسانی که قصد خرید ترازو را دارند می‌پرسند، اما بهترین ترازو برای آن‌ها وجود ندارد بلکه برای خرید ترازو باید به نکاتی توجه کنند و بعد به خرید آن بپردازند. در مرحله اول باید متوجه شوند که برای چه کاری می‌خواهند ترازو تهیه کنند. در بخش‌های قبلی انواع ترازو معرفی و کاربردهای آن‌ها توضیح داده شد. در حالی که شخص بدون توجه به نیاز خود ترازو را خریداری کند ممکن است خرید اشتباهی انجام دهد و هزینه خود را بیهوده هدر داده باشد. با خواندن معرفی انواع ترازو متوجه این خواهید شد که هر ترازو برای کار مخصوص به خود طراحی شده و نمی‌توان بدون توجه به کارایی آن اقدام به خرید کرد.

آیا وجود ترازو در کار مهم است؟

به این توجه داشته باشید که باید بدانید کار شما چیست و آیا نیازی به ترازو دارد یا خیر. اگر شما فروشگاه مواد غذایی یا سوپرمارکت دارید بدون ترازو کار شما کاملاً لنگ خواهد بود، اما برای مثال شما اگر صاحب یک فروشگاه کامپیوتری هستید قطعاً به ترازو نیازی نخواهید داشت. در این مقاله متوجه شدیم که هر ترازو در نوع خودش برای چه کاری ساخته شده و برای خرید یک ترازو می‌توانیم با گشتن در بین زیر عنوان‌‌های قسمت معرفی انواع ترازو مورد مناسب را برای کار خود انتخاب کنیم. قیمت تمامی ترازوها نسبت به کارایی و حساسیت آن‌ها متغیر است و با توجه به نوسانات بازار نمی‌توان قیمت دقیقی اعلام کرد. برای خرید ترازو به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید.

ارسال دیدگاه