میکرومتر چیست و چگونه کار می‌کند؟

میکرومتر چیست و چگونه کار می‌کند؟

با گسترش تکنولوژی و علم، ابزارآلات بسیاری ساخته شدند که روند کار را سرعت می‌بخشند و به بهبود روال کار کمک زیادی کردند. این پیشرفت به تدریج در وسایل اندازه‌گیری هم ورود پیدا کرد و باعث شد ابزاری ساخته شوند که از لحاظ دقت در مقایسه دقیق‌تر از کولیس است. هر گاه خواستید از ابزاری برای اندازه‌گیری طول استفاده نمایید؛ ریزسنج یا میکرومتر را انتخاب کنید.

دقت میکرومتر چند است؟

برای بررسی دقت میکرومترها ابتدا باید توجه کرد که این ابزار بر اساس طراحی دارای دو نوع اینچی و میلیمتری هستند. دقت این ابزار در مقایسه با سایر وسایل و ابزار مشابه بیشتر است. اغلب آن‌ها در دو نوع یک صدم تا یک هزارم در بازار به فروش می‌رسند.

میکرومتر چیست و چگونه کار می‌کند؟

میکرومتر از چه قسمت‌هایی ساخته شده است؟

این وسیله کاربردی شامل دو قسمت ثابت و متحرک است که بخش ثابت از فک ثابت، کمانه، خط کش و ضامن تشکیل شده و بخش دیگر فک متحرک، غلاف و پیچ جغجغه دارد.

از آن برای اندازه‌گیری طول استفاده می‌شود از این رو دو خط کش در قسمت بالایی و پایین دارد. یکی از خط کش‌ها ثابت و دیگری بدون شماره طراحی شده است.

چگونگی کار با میکرومتر

برای کار با میکرومتر ابتدا در نظر بگیرید تا سالم باشد و به درستی کار می‌کند. سپس برای آشنایی نحوه کار با این قطعه کاربردی لازم است تا از قسمتی که دو فک ثابت و متحرک دارد؛ بر لبه وسیله‌ای که می‌خواهید طول آن را محاسبه کنید؛ بگذارید و سپس با پیچ جغجغه آن را ثابت کنید و با فعال کردن قفل ضامن روی دسته، عدد اندازه‌گیری شده را بخوانید. زمانی که قفل ضامن را ثابت کردید می‌توانید جسم را خارج کرده یا با همان صورت عدد را محاسبه کنید.

عددی که میکرومتر نشان می‌دهد دارای بخش ثابت و اعشار است. برای خواندن قسمت صحیح عدد از خط کش استفاده می‌شود و برای قسمت اعشاری از روی غلاف می‌خوانند.

میکرومتر چیست و چگونه کار می‌کند؟

انواع میکرومتر

این وسیله مانند ابزارآلات دیگر دارای انواع مختلفی است. برخی از انواع آن عبارتند از:

میکرومتر خارجی با ورنیه

همان‌طور که از نامش پیدا است برای اندازه‌گیری ابعاد خارجی استفاده می‌شود که بخش خارجی شی، شیار و شیف را بررسی و اندازه‌گیری می‌کند. رنج اعداد برای محاسبه طول خارجی اشیا در این میکرومتر اغلب 25 میلیمتر زیاد می‌شود.

خارجی دیجیتال

برای اندازه‌گیری قطر خارجی اجسام که بخش کمانی دارد، به کار می‌رود. این نوع از میکرومترها به صورت دیجیتالی استفاده می‌شوند. در واقع دارای یک lcd کوچک هستند که کار خواندن عدد را آسان می‌کند.

برای محاسبه ورنیه خارجی دقتی برابر با  25 میلیمتری است. این ابزار با دقتی بالا تا 0.001 سنجیده می‌شود.

میکرومتر خارجی با عقربه

از آن برای اندازه‌گیری قسمت خارجی اجسام  بکار می‌رود و عقربه آن برای خواندن عدد استفاده می‌شود. رنج این ابزار از 25 میلیمتر افزایش می‌یابد. به طور مثال این گستره از 0 تا 25 میلی متر، 25 تا 50 میلی متر و همین‌طور بالا می‌رود.

blank

میکرومتر داخلی ورنیه ای

همانند میکرومتری که برای اندازه‌گیری بخش خارجی اجسام استفاده می‌شود. از ابزار داخلی آن برای محاسبه بخش‌های داخلی اجسام با کمک ورنیه به حساب می‌آید. برای مثال برای محاسبه قطر یک حفره از این ابزار کمک گرفته می‌شود. در بین میکرومترهای داخل‌سنج نوع دیگری به نام داخلی میله‌ای وجود داشته که گستره خاصی دارد. به طور مثال رنج 3 میلی متر افزایش می‌یابد.

میکرومتر داخلی دیجیتال

این نوع از ابزار هم مانند نوع داخلی آن برای محاسبه اندازه‌های داخلی اشیا استفاده می‌شود فقط با این تفاوت که دارای یک صفحه دیجیتالی برای اعلام عدد اندازه‌گیری است.

سه فک

اجسامی که استوانه‌ای شکل هستند نیاز به نوع سه فک دارند. این میکرومتر با سه ویژگی متمایز، ضامن ثابت، ضد آب بودن و محافظ در مقابل گرد و خاک طراحی شده است.

رنج اندازه‌گیری آن از 2 الی 100 میلی متر محاسبه می‌شود. اغلب با رنج 0.01 میلی متر در بازار وجود دارد.

میکرومتر چیست و چگونه کار می‌کند؟

عمق سنج

همان‌طور که از نام آن مشخص است برای محاسبه اندازه عمق به کار می‌رود و دارای دو نوع ورنیه و دیجیتالی است. رنج مورد محاسبه آن 25 میلی متر در نظر گرفته شد. این ابزار به دو شکل اینچی و میلی متری در بازار وجود دارد و شما بنا به نیاز خود می‌توانید نوع عمق سنج خود را انتخاب کنید.

با سری های خاص

از این نوع برای محاسبه اندازه‌های خاص استفاده می‌شود. برای مثال اندازه گیری قطر مته و قلاویز و اشکال هندسی خاص به کار می‌رود.

خرید میکرومتر مناسب

برای خرید یک میکرومتر عالی باید به ملاک‌ها و فاکتورهای لازم آن دقت کنید. ویژگی‌هایی مانند ساده یا دیجیتالی بودن، نوع رنج و محدودیت اندازه‌گیری آن، داخل‌سنج یا خارج سنج و همان‌طور برند ساخته شده آن باید دقت کرد و با دانش کافی اقدام به خرید کنید. این ابزار کاربردی با انواع قیمت‌ها در بازار وجود دارد و شما می‌توانید بر اساس میزان بودجه‌ خود، بهترین نوع آن را انتخاب کنید.

ارسال دیدگاه