کاربرد و انواع تراز دستی

کاربرد و انواع تراز دستی

از تراز دستی برای تراز بودن سطح‌های افقی و عمودی استفاده می‌شود. این نوع ابزارها در ابتدایی‌ترین حالت خود، دارای حباب‌هایی درون کپسول‌های مندرج شده هستند که با مایع سبزرنگ پر شده‌اند. بی شک بدون استفاده از تراز دستی در کار، هیچ دیواری را نمی‌توان بالا برد و این وسیله در عین سادگی خود پرکاربردترین ابزار در ساخت‌وساز است. این ابزار در ساخت سازها به‌توسط کارگرهای ساختمان برای تراز سطح‌هایی مانند دیوارهای اتاق، تراز شیب کف ساختمان و… مورداستفاده قرار می‌گیرد. ترازهای دستی خود دارای چند نوع هستند که از جمله پرکاربردترین آنها شامل: تراز کلاسیک، تراز مگنتی، تراز دیجیتالی، تراز لیزری و… است.

اجزای تشکیل دهنده تراز

ترازدستی خود دارای اجزایی است مانند:

قاب

یک پوشش برای سایر اجزا است که معمولاً جنس آن‌ها از آلومینیوم، پلاستیک و چوب هستند. جنس قاب ملاک مهمی است و باعث می‌شود که مقاومت ابزار در برابر ضربات ناگهانی بالا برود.

کپسول

 در این جزء مایع سبز رنگی وجود دارد که غیر قابل تبخیر است. بسته به نوع تراز، کپسول آن به دو نوع ثابت و قابل تنظیم ساخته می‌شود.

محافظ استوانه

این قطعه بر روی کپسول‌های تراز قرار می‌گیرد تا بر اثر ضربه از شکستن کپسول‌ها جلوگیری کند. جنس این محافظ معمولاً از طلقی محکم است.

پیچ تنظیم

 این پیچ برای تنظیم کپسول‌های مندرج است و در صورت تغییر جهت با شل و سفت کردن پیچ می‌توانید آن را به جهت‌های مختلف تنظیم کنید.

انواع تراز دستی

ترازهای دستی دارای چند نوع هستند که هر نوع تراز دارای کاربردهای مختلفی مختص به آن محیط کاری است. با استفاده از  آن‌ها می‌توان انواع اندازه‌گیری‌ها را انجام داد که شامل اندازه‌گیری‌های شیب افقی، شیب عمودی، موازی، هم محور و تختی هستند.

کاربرد و انواع تراز دستی

تراز کلاسیک

این تراز معمولاً در محیط‌های ساختمانی مورداستفاده قرار می‌گیرد. مانند دیوارچینی که از ترازدستی برای ارزیابی و اندازی گیری افقی و عمودی دیوار، موقع ساخت آن استفاده می‌شود. این مورد یکی از پرکاربردترین و محبوب‌ترین نوع ترازها است. اصولاً جنس قاب این نوع تراز از پلاستیک و آلومینیوم هستند. ترازهای کلاسیک دارای سه کپسول است که یکی برای سطح افقی، سطح عمودی و دیگری هم برای زاویه ۴۵ درجه هستند. همچنین در دو طرف تراز کلاسیک از ضربه‌گیرهای پلاستیکی استفاده می‌شود که هم از ضربه جلوگیری می‌کند.

blank

تراز دیجیتالی

این نوع ترازها فاقد کپسول یا استوانه‌های مندرج هستند. بر روی آنها یک صفحه دیجیتالی و دکمه‌هایی قرار دارد که علاوه بر تراز کردن سطوح افقی و عمودی این قابلیت را دارد که زاویه ۴۵ درجه را هم‌نشان دهند. از دیگر قابلیت‌های این تراز نشان‌دادن زاویه صفر بر روی سطوح افقی و زاویه ۹۰ درجه بر روی سطح شاقول است. در چند سال اخیر این ابزار در پروژه‌های ساختمانی بیشتر دیده می‌شود و در جدیدترین مدل‌های خود می‌توانند کالیبراسیون را خودکار نشان دهند.

کاربرد و انواع تراز دستی

تراز شتری

با استفاده از این نوع ترازدستی می‌توان  محل‌های کاری که تنگ و کوچک هستند را نیز تراز کنید. طول این ترازو کوتاه است و همچنین ترازهای شتری در ساختار خود دارای ظاهری مستطیلی و در یک طرف لبه آنها دارای یک شیب است. تراز شتری معمولاً دارای دو الی سه کپسول هستند  و در کارهای برق‌کشی ساختمان و لوله‌کشی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

blank

تراز مگنتی

حالت آهن‌ربایی ترازدستی مگنتی یک قابلیت عالی است که برای لوله‌کشی بیشتر استفاده می‌شود. اکثراً مخصوص تعیین تراز سطوح فلزی است و به‌ندرت پیش می‌آید که برای دیوارچینی یا کاشی‌کاری استفاده شود. بدون نیاز به نگه‌داشتن آن می‌توانید روی سطح فلزی قرار دهید و شرایط تراز بودن لوله را برسی کنید. برای تراز دقیق‌تر در لوله‌کشی می‌توانید از ترازهای مگنتی دیجیتالی  استفاده کنید.

کاربرد و انواع تراز دستی

تراز لیزری

این تراز که با علم جدید طراحی و ساخته شده با استفاده از خطوط لیزری به‌صورت افقی و عمودی، تراز بودن سطوح را مشخص می‌کند. این تراز دارای سه‌پایه بلند است و بر روی آن یک پنل کنترلی قرار دارد و با کمک آن می‌توانید لیزهای منتشر شده از تراز را بر روی سطوح قرار دهید تا میزان تراز بودن را مشخص کنید. این تراز بسیار کاربردی بوده و برای کارهایی مانند نصب کلید پریز، کاشی‌کاری کف و دیوار، نصب کابینت و… استفاده می‌شود.

کاربرد و انواع تراز دستی

به کاربردن LED در تراز دستی

این قابلیت در ترازدستی کمک می‌کند که کپسول‌های مندرج را بهتر ببینید. ترازهای دستی دارای بهترین وکیوم هستند و کپسول‌های آنها بسیار محکم است ولی باید احتیاط لازم را داشت، چون نباید آب به داخل تراز نفوذ کند.

استفاده از انواع ترازدستی

تراز دستی در اکثر مشاغل که شامل ساختمان‌سازی، لوله‌کشی، برق‌کشی ساختمان، کابینت‌سازی و…  استفاده می‌شود. برای هر کاری می‌توان از تراز دستی استفاده نمود که این به ما کمک می‌کند باتوجه‌به محل و مکانی که در آن مشغول به کار هستید تراز موردنظر خود را انتخاب کنید. با استفاده از ترازدستی میزان دقت کار خود را بالا می‌برید و این‌گونه از کیفیت بالاتری برخوردار می‌شوید.

ارسال دیدگاه

دیدگاه ها
  1. blank
    حسین :
    7 ماه پیش

    تشکر از ابزار نیکو بابت مطالب خوب و مفید
    واقعا جنع آوری این مطالب زحمت زیادی می بره
    ممنون